خبرگزاری کار ایران

ابوالقاسم سرحدی‌زاده:

كارگران از وزیر كار روحانی خاتمه وضع موجود را می‌خواهند

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۳۵

چکیده: «یکی مهم‌ترین مسائل دولت یازدهم احیاء وزات‌‌خانه رها شده کار و امور اجتماعی است/ در سالهای اخیر مسئولان وزارت کار بدون توجه به ماهیت اجتماعی این نهاد دولتی وارد فعالیت‌های اقتصادی شده‌اند./ از دیدگاه امام خیمنی، خواسته‌های کارگران مبنی بر دستیابی به یک زندگی حداقلی، مطالبه‌ای محترم و معقول بود. ایشان بار‌ها گفته بود که چنانچه مسئولان نتوانند پاسخگوی این خواسته‌ها باشند، قادر به مهار اعتراض کارگران نخواهند بود.»

وزیر کار و امور اجتماعی دوران دفاع مقدس معتقد است با وجود مسئولیت‌های مهم وزارت کار، طی هشت سال گذشته این وزارتخانه به حالت تعطیل درآمده است.

«ابوالقاسم سرحدی‌زاده» در این باره به ایلنا گفت: یکی مهم‌ترین مسائل دولت یازدهم احیاء وزات‌‌خانه رها شده کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

او ادامه داد: این وزارتخانه صرف نظر از نظارت بر حسن اجرای قوانین کار و تامین اجتماعی، وظیفه دارد تا با آسیب‌شناسی، محیط‌های کاری آرام و مطلوبی برای کارگران فراهم آورد.

به گفته سرحدی‌زاده در سالهای اخیر مسئولان وزارت کار بدون توجه به ماهیت اجتماعی این نهاد دولتی وارد فعالیت‌های اقتصادی شده‌اند.

وی با تاکید بر نادرست بودن ورود و مداخله وزارت کار به مسائلی چون دورکاری و توزیع وام‌، ادامه داد: در حال حاضر وزارت کار از وظیفه اصلی خود که‌‌ همان تلاش برای ارتقاء سطح رضایت جامعه کارگری و افزایش بهروری است دور افتاده است.

چهارمین وزیر کار و اموراجتماعی بعد از پیروزی انقلاب افزود: هرچند تامین معاش دغدغه اصلی جامعه کارگری است، اما مسئولان دولتی نباید به این بهانه یک وزارتخانه را از رسیدگی به صد‌ها مسئله مهم دیگر منحرف کنند.

سرحدی‌زاده که معتقد است به دلیل دور افتادن وزارت کار و امور اجتماعی از انجام وظایف اصلی، در سالهای اخیر با افزایش مشکلات جامعه کارگری بر گرفتاری دولت نیز افزوده شده است، گفت: دولت منتخب باید با معرفی فردی صالح به عنوان نامزد وزارت کار، برای رفع مشکلات کارگران و به تبع دولت، چاره اندیشی کند.

وی با تاکید بر اینکه وزیر کار باید علاوه بر داشتن تفکر اقتصادی، دارای نگرشی اجتماعی باشد، گفت: آشنایی با جامعه کار و تولید و به ویژه کارگران و کارفرمایان یکی از مهم‌ترین شروط برای انتخاب وزیر کار است.

سرحدی‌زاده که باور دارد در شرایط کنونی، «علی ربیعی» یکی از بهترین گرینه‌ها برای تصدی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی است، گفت: آقای ربیعی یکی از چهره‌هایی است که از‌‌ همان ابتدای پیروزی انقلاب در ارتباط با جامعه کار و تولید فعالیت داشت.

وی بابیان اینکه در تمامی این سال‌ها بر شناخت و تجربه آقای ربیعی از جامعه کار و تولید افزوده شده است، گفت: مسئولیت‌های مهم آقای ربیعی نتوانسته است به نگرش اجتماعی او لطمه‌ای وارد کند.

وزیر کار دوران جنگ تحمیلی با بیان اینکه تشکیلات خانه کارگر به عنوان یکی از متولیان جامعه کارگری ایران به دنبال سهم خواهی از دولت نیست، افزود: با‌شناختی که از آقای روحانی به عنوان فردی تیزبین و باتجربه دارم، می‌دانم که آقای رئیس جمهور بهترین گزینه ممکن برای تصدی وزارت کار را به مجلس معرفی خواهد کرد.

وی یادآور شد: جامعه کارگری ایران در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری به این دلیل از نامزدی آقای حسن روحانی بطور قاطع حمایت کرد، که وی توانست با تبلیغ برنامه‌های منطقی خود کارگران را قانع کند.

سرحدی‌زاده در بخش دیگری از این گفتگو، بابیان اینکه از‌‌ ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل نوع نگاه امام خمینی، مطالبات و خواسته‌های به حق جامعه کارگری همواره مورد توجه قرار می‌گرفت، گفت: بطور کلی بعد از فوت امام خمینی نگاه مسئولان نسبت به جامعه کارگری تغییر کرد و باعث شد تا در رابطه با مسائل کارگری بین عملکرد مسئولان با آرمان‌های امام فاصله ایجاد شود.

وی تاکید کرد: علت توجه ویژه امام خمینی به مسائل کارگری نه «مصلحت اندیشی» در سالهای جنگ که به دلیل نوع نگاه فقهی و باوری بود که ایشان از اسلام ناب محمدی داشتند.

سرحدی‌زاده بایادآوری مواضع تاریخی رهبر فقید انقلاب در خصوص به رسمیت شناختن روز جهانی کارگر و تصویب قانون کار، گفت: در شرایطی که کمونیست‌ها روز جهانی کارگر را متعلق به خود می‌دانستند مرحوم امام اولین عالم و فقیه مسلمانی بود که گفت روز کارگر متعلق به اسلام است.

وی ادامه داد: حتی در زمانی که شورای نگهبان قانون اساسی با این تصور که قانون کار مصوب مجلس دارای رنگ و بوی تفکرات مارکسیستی است از تایید آن خودداری می‌کرد، امام خمینی در فتوای تاریخی خود به شبهات خاتمه داد و اعلام کرد که دولت اسلامی می‌تواند شروطی را در روابط کار تعیین کند.

سرحدی‌زاده بابیان اینکه از دیدگاه امام خیمنی، خواسته‌های کارگران مبنی بر دستیابی به یک زندگی حداقلی، مطالبه‌ای محترم و معقول بود؛ افزود: ایشان بار‌ها گفته بود که چنانچه مسئولان نتوانند پاسخگوی این خواسته‌ها باشند، قادر به مهار اعتراض کارگران نخواهند بود.

وزیر پیشین کار و امور اجتماعی با بیان اینکه حتی در زمان حیات امام نیز مسئولان وقت در مورد تصویب قانون کار مواضع مخالفی اتخاذ کردند، گفت: اوضاع کارگران بعد از فوت امام بد‌تر از گذشته شد.

سرحدی‌زاده افزود: پس از فوت امام و خاتمه جنگ تحمیلی به مرور بر زمزه‌های مخالفان و معرتضان به قانون کار که بیشتر از سوی اتاق بازرگانی و انجمن مدیران صنعتی حمایت می‌شدند افزوده شده است.

وی افزود: این شرایط در حالی بود که کارگران به عنوان یک گروه مستضعف از‌‌ همان ابتدای پیروزی انقلاب خواستار تصویب قانون کاری در جهت بهبود شرایط خود بودند.

سرحدی‌زاده بابیان اینکه اجرای ناردست و ناقص، مهم‌ترین اشکالی است که به مجریان قانون کار وارد است، گفت: از جمله تبعات اجرای ناقص قانون کار، تعیین نشده دستمزد کارگران براساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و انعقاد قراردادهای موقت کار در مشاغلی با ماهیت مستمر است که باعث شده تا امینت شغلی و تامین معاش نیروی کار همزمان دچار بحران شوند.

وزیر کار دوران جنگ در خاتمه افزود: به همین دلیل کارگران از دولت روحانی انتظار دارند تا با انتخاب فردی مناسب به عنوان وزیر کار به وضعیت موجود خاتمه دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز