خبرگزاری کار ایران

عضو كارگری این ستاد:

هشت سال محرومیت كارگران از بن/ ستاد امور رفاهی دستاوردی نداشت

asdasd
کد خبر : ۹۷۴۶۸

چکیده: «در تمام این سال‌ها از یکسو با وخامت وضع اقتصادی از قدرت خرید کارگران کاسته شده‌ است و از سوی دیگر برخلاف کارگران، سایر گروه‌های مزد بگیر مانند کارمندان، فرهنگیان و نظامیان شاغل و بازنشسته همچنان به مناسبت‌های مختلف از مزایای دریافت کالای غیر نقدی برخوردارند.»

عضو كارگری ستاد امور رفاهی کارگران گفت: در هشت سال اخیر این ستاد هیچ دستاوردی برای جامعه کارگری ایران نداشته است.

«مهرزاد مویدی» با بیان این مطلب، به ایلنا گفت: هشت سال پیش مسئولان وزارت کار به استناد برخی انتقاد‌ها و اعتراض‌های وارده به چرخه توزیع بن کارگری، به ادامه توزیع کالاهای غیر نقدی (بنی) در میان جامعه کارگری خاتمه دادند تا به زعم خود ساختار معیوب را به نفع مزد بگیران اصلاح کرده باشند.
مویدی بابیان اینکه طی این سال‌ها دولت و وزارت کار در عمل هیچ جایگزینی برای توزیع کالاهای غیر نقدی (بنی) در نظر نگرفت، گفت: در این مدت تمامی طرح‌های جایگزین «کارت بن» و «طرح میزان» در حد حرف و شعار باقیمانده است.
این مقام صنفی کارگری با یادآوری اینکه بحث بدهی و اختلاف حساب اتحادیه امکان به عنوان کارگزار سابق تهیه و توزیع بن کارگری موضوعی است که بطور مستمر در تمامی جلسات ستاد امور رفاهی کارگران مطرح می‌شود، گفت: صرف نظر از اینکه این موضوع در جای خود قابل تامل است، اعضای دولتی و کارفرمایی ستاد امور رفاهی کارگران آنقدر که بر این مسئله تاکید دارند، در صدد جبران قدرت خرید از دست رفته کارگران نیستند.
وی افزود: این کم توجهی در حالی رخ می‌دهد که در تمام این سال‌ها از یکسو با وخامت وضع اقتصادی از قدرت خرید کارگران کاسته شده‌ است و از سوی دیگر برخلاف کارگران، سایر گروه‌های مزد بگیر مانند کارمندان، فرهنگیان و نظامیان شاغل و بازنشسته همچنان به مناسبت‌های مختلف از مزایای دریافت کالای غیر نقدی برخوردارند.
مویدی بابیان اینکه به عملکرد اتحادیه امکان به عنوان کارگزار بن کارگری از نظر زمان، مبلغ، کیفیت و کمیت اقلام توزیع شده انتقاداتی جدی وارد است که باید به آن‌ها رسیدگی کرد، افزود: نکته قابل تامل این است که در طی هشت سال گذشته، مسئولان وزارت کار و نمایندگان کارفرمایی به بهانه حسابرسی از توجه به قدرت خرید کارگران غافل شده‌اند.
وی بابیان اینکه در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی کارگران جبران قدرت خرید از دست رفته است، گفت: از مسئولان وزارت کار انتظار داریم تا با احیا بن کارگری و اصلاح ایراد‌ها و موانع قبلی، امکان دسترسی کارگران به کالاهای اساسی مرغوب و ارزان قیمت را فراهم کنند.
این مقام کارگری ادامه داد: هم اکنون کارگران خواستار این هستند که قدرت خرید سال ۸۴ دوباره به آن‌ها بازگردانده شود تا آن‌ها بتوانند اقلام اساسی چون مرغ، گوشت، ماهی، تخم مرغ، برنج و... را مانند گذشته تامین کنند.

تغییر موضع كارفرمایان در دولت جدید

این اظهارات عضو کارگری ستاد امور رفاهی کارگران درحالی است چندی پیش نیز رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفته بود: مسئله بن کارگری تحت بازی‌های سیاسی قرار گرفته است.
اولیا علی بیگی با تاکید بر اینکه مطالبات کارگری از وزارت کار و اتحادیه امکان پیگیری حقوقی می‌شود، گفت: برخی کارفرمایان با این موضوع مخالفند.
وی با اشاره به وضعیت مطالبه بن کارگران از اتحادیه امکان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مربوط به سال‌های قبل است، اظهار داشت: در آخرین جلسه شورای عالی کار مصوب شد مطالبه بن کارگران از طریق حقوقی پیگیری شود.
وی افزود: ‌ چند سال پیش بنا به درخواست وزارت کار سابق از اتحادیه امکان حسابرسی صورت گرفت که بر اساس آن مبلغی به عنوان بدهی به کارگران عنوان شده است.
این مقام ارشد کارگری با بیان اینکه چندین سال است این موضوع پیگیری نشده، گفت: این موضوع قابل بررسی و اعتراض است و برای شفاف شدن نیاز به زمان دارد.
رئیس هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور بابیان اینکه رسیدگی به این مسئله نیاز به زمان دارد، گفت: اکنون که دولت تغییر کرده است کارفرما‌ها بر طرح شکایت علیه دولت تاکید می‌کنند و این در حالی است که در هشت سال گذشته کارفرمایان تنها درصدد اقامه دعوی علیه اتحادیه امکان بودند.
وی با بیان اینکه حجم مطالبات معوقه کارگران از دولت بالغ بر چند میلیارد تومان است، گفت: به باور نمایندگان کارگری باید وصول مطالبات دولت و اتحادیه امکان هم زمان صورت می‌گرفت و این درحالی است که تا این لحظه نمایندگان دولت و کارفرما تنها بر شکایت علیه اتحادیه امکان تاکید داشتند.
این فعال کارگری عنوان کرد: کارفرمایان بنا به دلایل سیاسی و غیر صنفی زیر بار پیگیری مطالبات دولت نمی‌رفتند و حالا که دولت تغییر کرده خواهان وصول مطالبات شده‌اند و کارگران را مقصر می‌دانند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز