خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان:

۸۰ درصد کارگران از سبد کالا و کاهش ساعات کاری رمضان محرومند

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۷۲

چكیده: «به جز کارگرانی که در بخش‌های دولتی، ادرات و سازمان‌ها مشغول به کار هستند و بخشنامه‌های دولت شامل حال آن‌ها هم می‌شود، بقیه یعنی حدود ۸۰ درصد کارگران از این تسهیلات بی‌بهره هستند.»

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با انتقاد از بی‌توجهی به ساعات کاری و توزیع سبد کالاهای اساسی بین کارگران در ماه مبارک رمضان، گفت: بیش از ۸۰ درصد کارگران از تسهیلاتی مانند سبد کالای عید و ماه رمضان و کاهش ساعات کاری در ماه رمضان محروم می‌مانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، با شروع ماه مبارک رمضان، ساعت کاری ادارات در استان اصفهان به ۵ ساعت کاهش یافت و استاندار اصفهان اعلام کرد: کسری ساعات کار در ماه مبارک رمضان از طریق دورکاری و همچنین اضافه‌کاری در دیگر ایام جبران خواهد شد. براین اساس کارکنان سازمان‌ها و ادارات کل استان تا پایان ماه مبارک رمضان روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۸:۳۰ صبح تا ۱۳:۳۰ بعدازظهر و پنج‌شنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ بعدازظهر سر کار خود حاضر می‌شوند.

در این اطلاعیه استانداری ساعت شروع کار در روزهای ۱۹ و ۲۳ ماه رمضان نیز با یک ساعت تاخیر یعنی از ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز می‌شود، اما کارگران که بیش از ۶۰ درصد جمعیت استان اصفهان را تشکیل می‌دهند از هرگونه توجه و دستوری برای کاهش ساعات کاری خود در ماه روزه داری محروم هستند.

اصغر برشان دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان در گفتگو با ایلنا با اشاره به اینکه اغلب در چنین تصمیم‌هایی، کارگران به حساب نمی‌آیند و در محرومیت مطلق به سر می‌برند، گفت: به جز کارگرانی که در بخش‌های دولتی، ادرات و سازمان‌ها مشغول به کار هستند و بخشنامه‌های دولت شامل حال آن‌ها هم می‌شود، بقیه یعنی حدود ۸۰ درصد کارگران از این تسهیلات بی‌بهره هستند.

وی با انتقاد از توزیع نشدن سبد کالاهای اساسی در مناسبت‌های ویژه مانند شب عید و ماه رمضان همچنین بی‌توجهی به ساعت کاری نیروی مولد اجتماع در ماه روزه‌داری، افزود: برخی از کارفرمایان با توجه به شرایط دشوار کار در ماه رمضان که با فصل گرما همراه است، تسهیلاتی را برای کارکنانشان در نظر می‌گیرند و ممکن است تخفیفاتی در ساعت کاری آن‌ها ارائه یا سبد کالایی بین آن‌ها توزیع کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان از دولت خواست برای رفع تبعیض بین این دو قشر - که سال‌هاست ادامه دارد - اقدام کند و گفت: در کشور ما بین کارگر و کارمند در گرفتن برخی تسهیلات رفاهی همچون سبد کالا یا تخففات ساعت کاری در ایام خاص، تبعیض زیادی وجود دارد که متاسفانه با وجود درخواست‌های پیاپی تشکل‌های کارگری همچنان مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این ضرب المثل که «گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله تو، البته آنچه به جایی نرسد فریاد است»، ادامه داد: دولت باید یارانه یا اجناس ارزان قیمت را برای کارگران نیز در نظر بگیرد تا توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت بین آن‌ها توزیع شود. در غیر این صورت نمی‌توان در شرایط اقتصادی کنونی از کارفرمایان انتظار داشت هزینه‌ای برای این حمایت‌ها در نظر بگیرند.

این فعال كارگری در اصفهان در خاتمه گفت: با اینکه فعالیت کارگران بیشتر شامل کار‌های یدی و فیزیکی است، کارگران بر خلاف کارکنان دولت تا ساعت‌های متمادی و حتی ده ساعت هم کار می‌کنند، اگر چه شاید به دلیل اهمیت موضوع خدمت رسانی در مشاغل خدماتی و بخش‌های خدماتی نتوان ساعات کار را کاهش داد، اما می‌توان تسهیلاتی در نظر گرفت که این دسته از نیروهای کار با انگیزه بیشتری به کار بپردازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز