خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری؛

۲۸ درصد جمعیت فعال اصفهان بیكارند/ كاهش امید یافتن كار

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۳۹

چكیده: «آمار اشتغال ناقص زمانی کشور در سال ۹۰ حدود۶/۸ و در اصفهان ۲/۱۰ درصد بوده که نشان می‌دهد ۱۰ درصد شاغلان، قادر به اداره زندگی خود نیستند چون کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و این رقم باید به نرخ بیکاری اضافه شود.»

آخرین آمار رسمی از نرخ بیکاری و «اشتغال ناقص زمانی» نشان می‌دهد ۲۸ درصد جمعیت فعال استان اصفهان بیکارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعهد دولت دهم برای ایجاد ۶۷۵ هزار شغل جدید در اصفهان نیز نتوانسته آمار بیکاران در استانی که بیشترین همکاری برای اجرای طرح اشتغال زایی دولت را داشته، کاهش دهد و دو سال مانده به پایان برنامه پنجم توسعه که باید نرخ بیکاری به ۷ درصد کاهش یابد، هنوز آمار بیکاری بین ۱۳ و ۱۴ درصد متغییر مانده است.

باید مشکلات ساختاری اصلاح شود

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با اشاره به افزایش تعداد واحدهای بحرانی در این استان می‌گوید: ‌ به دلیل عدم اجرای کامل بسته‌های حمایتی پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از واحدهای تولیدی حتی با وجود اجازه افزایش قیمت با بحران کمبود نقدینگی روبرو هستند.

اصغر برشان وضعیت بحرانی واحدهای تولیدی، افزایش بی‌رویه واردات کالا‎‌‎‌ و افزایش حضور اتباع بیگانه در کشوررا از دلایل افزایش نرخ بیکاری بیان کرد و ادامه داد: دولت به منظور ایجاد 2/5 میلیون فرصت شغلی باید مشکلات ساختاری کشور را اصلاح کند.

وی کار پایدار و مستمر، میزان ساعات استاندارد فعالیت و درآمد حداقلی تامین زندگی خانوادگی را از ملاک‌های تشخیص یک شغل تعریف کرد و گفت: آمارهایی که در مورد نرخ شاغلان کشور در سال‌های اخیر عنوان می‌شود، هیچ گونه قطعیت و صحتی ندارد، چرا که مسولان دولتی در این سال‌ها افرادی که حتی یک ساعت در هفته کار می‌کنند را شاغل حساب کرده‌اند.

جابجایی نیروی کار به حساب نمی‌آید

این فعال کارگری یکی دیگر از ملاک‌های بی‌اساس بودن آمارهای اشتغال سالانه را آمار بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی دانست و تصریح کرد: افراد زیادی قبلا دارای شغل بوده‌اند، اما بیمه این سازمان نبودند و دولت این افراد را به عنوان چند میلیون فرد شاغل جدید در هر سال اعلام می‌کند.

وی از عدم ارایه جمع جبری در آمار‌ها انتقاد کرد و گفت: به فرض وقتی در سال در منطقه‌ای برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد شود، شاید تعداد ۵۰ نفر از آنان به بیکاران اضافه گردند که مجموع واقعی آن ۱۵۰ شاغل است، اما متاسفانه در ارایه آمار‌ها جمعیت بیکاران از شاغلان جدید کسر و اعلام نمی‌شود.

نرخ بیکاری ۸/۱۳ درصد، مشارکت اقتصادی ۴۰ درصد

سرپرست دفتر آمار و اطلاعات استانداری اصفهان در گفتگو با ایلنا، نرخ مشارکت اقتصادی سال ۹۰ در استان اصفهان را ۶/۳۹ درصد اعلام کرد و گفت: سال گذشته این رقم به ۴۰ درصد رسید در حالی که وضعیت نرخ مشارکت اقتصادی در کشور به ترتیب ۹/۳۶ درصد و ۷/۳۷ درصد در سالهای ۹۰ و ۹۱ بوده است.

قاسمی همچنین نرخ بیکاری افراد ۱۰ سال و بیشتر استان در سال گذشته را ۸/۱۳ درصد دانست و افزود: این رقم در مقایسه با سال ۹۰ که ۲/۱۳ درصد بوده کمتر از یک دهم درصد افزایش نشان می‌دهد، همین نرخ در کشور ۳/۱۲درصد در سال ۹۰ و ۲/۱۲ درصد در سال گذشته بوده است.

وی کمترین نرخ بیکاری را مربوط به استان خراسان جنوبی با ۲/۶ درصد دانست و تصریح کرد: استان‌های خراسان رضوی با ۷/۸درصد، کرمان ۸/۷ درصد، سمنان۴/۶ درصد، همدان ۷/۹و مازندران با۸/۹ درصد در جدول نرخ بیکاری کشور کمترین ارقام را ثبت کرده‌اند.

رشد لاک پشتی بخش کشاورزی، افزایش ۳ درصدی شاغلان صنعت

سرپرست دفتر آمار و اطلاعات استانداری اصفهان به علاوه بالا‌ترین نرخ بیکاری را با ۲/۲۰ درصد مربوط به استان‌های لرستان، کرمانشاه با ۲/۱۶درصد، فارس با ۸/۱۶ و ایلام ۳/۱۷ درصد عنوان کرد و گفت: همانگونه که می‌بینید اصفهان در میانه جدول بیکاری کشور قرار گرفته، بر اساس همین آمار، سهم اشتغال بخش کشاورزی کشور در سال ۹۰ حدود۶/۱۸ درصد بوده که سال گذشته به ۹/۱۸ درصد رسید اما این رقم در استان اصفهان به ترتیب در سالهای ۹۰ و ۹۱ اعداد ۷/۱۰ و ۱/۱۱ درصد بوده که حکایت از یک رشد لاک پشتی در بخش کشاورزی اصفهان دارد.

وی شاغلان بخش صنعت در سال ۹۰ را ۹/۳۹ درصد و در سال ۹۱ این رقم را ۸/۴۲ درصد برشمرد و تاکید کرد: این رشد قابل توجه با وجود مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و تنگناهایی است که برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز بخش تولید وجود دارد اما در عمل بخش صنعت در حال رشد است و آمار شاغلان آن افزایش نشان می‌دهد.

برابری نرخ مشارکت اقتصادی و بیکاری نگران کننده است

قاسمی با اشاره به اینکه نرخ ۵/۳۸ درصدی مشارکت اقتصادی استان اصفهان حدود ۲ درصد از کشور بیشتر است، بیان داشت: در آخرین نرخ بیکاری فصلی در کشور که مربوط به زمستان ۹۱ است، این عدد در کشور ۴/۱۲ درصد و در اصفهان ۴/۱۳درصد به ثبت رسیده است به عبارت دیگر در این آمار، بیکاری استان ما یک درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

متولی دفتر آمار و اطلاعات استانداری اصفهان برای مقایسه این آمار با مدت مشابه، یادآور شد: در زمستان۹۰ نرخ مشارکت اقتصادی کشور ۹/۳۵ و نرخ بیکاری ۱/۱۴ درصد بوده و این ارقام در اصفهان به ترتیب۹/۳۹ و ۶/۱۲ درصد بود، در بهار ۹۱ نرخ مشارکت اقتصادی و بیکاری استان اصفهان به ۸/۱۴ و ۲/۱۴ درصد رسیده‌اند.

وی درباره وضعیت بیکاری بهار امسال تاکید کرد: این آخرین ارقام رسمی است که از سوی مرکز آمار منتشر شده البته عملیات می‌دانی آمارگیری نرخ بیکاری در بهار ۹۲ نیز به تازگی انجام و نتایج به مرکز آمار اعلام شده و تا یکی دو ماه آینده آنرا اعلام خواهد کرد.

بیکاری شاغلان و كاهش امید یافتن کار در شرایط بد اقتصادی

البته در یک اقتصاد سالم، نرخ مشارکت اقتصادی با بیکاری رابطه معکوس دارد یعنی هرچه میزان مشارکت اقتصادی مردم افزایش یابد باید جمعیت بیکاران کمتر شود اما در استان اصفهان این رابطه برقرار نیست.

نرخ مشارکت اقتصادی را کار‌شناسان به معنای مجموعه جمعیت فعال به اضافه جمعیت بیکار جویای شغل تعریف می‌کنند و در این چارچوب مهم‌ترین دلیل به هم خوردن ارتباط منطقی بین نرخ مشارکت اقتصادی و بیکاری، شرایط بد اقتصادی است که باعث می‌شود شاغلان بیکار شده و بیکاران امید خود را برای یافتن کسب و کار از دست بدهند. در شرایط بحرانی‌تر اما، بیکاری افزایش می‌یابد و متقاضیان ورود به بازار کار نیز کمتر می‌شوند و در این وضعیت اضافه کردن نرخ بیکاری به تورم، شاخص فلاکت در جامعه را نشان می‌دهد.

با یک ساعت کار در هفته نمی‌توان یک زندگی را اداره کرد

در ادامه این گفتگو، سرپرست دفتر آمار و اطلاعات استانداری اصفهان در واکنش به انتقاداتی که درباره نحوه تعیین نرخ بیکاری مطرح می‌شود، گفت: اینکه فرد با یک ساعت کار کردن در هفته شاغل تعریف می‌شود بر اساس استاندارد سازمان بین المللی کار است که به همه کشور‌ها اعلام شده اما با توجه به محدودیت‌های همین تعریف بوده که در کنار نرخ بیکار، نرخ اشتغال ناقص نیز در نظر گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یک فرد برای تامین نیازهای رفاهی یک خانواده متوسط جمعیتی، باید حداقل ۴۴ ساعت در هفته کار کند، بیان داشت: بر همین اساس است که برنامه ریزان و تصمیم گیران کلان کشور، هر دو نرخ بیکاری و اشتغال ناقص را با یکدیگر در نظر می‌گیرند.

قاسمی آمار اشتغال ناقص زمانی کشور در سال ۹۰ را۶/۸ و در اصفهان ۲/۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: این نشان می‌دهد ۱۰ درصد شاغلان، قادر به اداره زندگی خود نیستند چون کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و این رقم باید به نرخ بیکاری اضافه شود.

وی با اشاره به سهم ۳/۹ درصدی مردان کشور در اشتغال ناقص زمانی و۴/۴ درصدی زنان، خاطر نشان کرد: شاخص اشتغال ناقص استان اصفهان در سال گذشته ۱۴ درصد بوده که زنان در آن ۵/۶ درصد سهم داشته‌اند.

نرخ بیکاری بر اساس آمارگیری است نه سرشماری

با توجه به رشد آمار بیکاری و اشتغال ناقص زمانی از مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان موضوع تاثیر ایجاد ۶۷۵ هزار نفر اشتغال ایجاد شده از سوی دولت در دو سال گذشته در بازار کار را جویا شدیم و مسعود صفاری پورتاکید کرد: نرخی که درباره بیکاری اعلام می‌شود بر اساس آمارگیری است نه سرشماری در حالی که اطلاعات مربوط به ایجاد مشاغل جدید، از طریق اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و شهرستان‌ها، دستگاههای اجرایی و فرمانداری‌ها، به کارگروه اشتغال استان فرستاده می‌شود.

وی افزود: این آمار هم ممکن است دوبار شماری یا مشکلات دیگر داشته باشد به همین دلیل بعد از دو سه ماه پالایش در وزارت کار، دوباره آمار و ارقام ایجاد اشتغال جدید اعلام می‌شود و اگر فرض کنیم ارقامی که اعلام شده،‌‌ همان ارقام مطرح شده در کارگروه اشتغال استان بوده باید به موضوع ریزش نیرو در بنگاههای اقتصادی استان توجه بیشتری کنیم.

گزارش از ناهید شفیعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز