خبرگزاری کار ایران

مدیر کل کار استان یزد خبر داد:

نتایج آخرین بررسی‌ها از علت حادثه معدن یال شمالی

asdasd
کد خبر : ۳۰۱۰۶

«بر اساس یک اشتباه ناخودآگاه حفره گازی آزاد می‌شود و وقتی این گاز به محوطه باز وارد شود با اکسیژن ترکیب شده و با کوچک‌ترین حرکت حرارتی از جمله دست کشیدن به لباس که باعث ایجاد الکتریسیته شود مشتعل شده و باعث ایجاد دی اکسید کربن می‌شود»

پنج روز پس از حادثه معدن یال شمالی که به کشته شدن ۸ کارگر انجامید، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد که اداره متبوعش طبق قانون کار وظیفه بازرسی مستمر و منظم از واحدهای تولیدی را بر عهده دارد، با اعلام اینكه «گاز منفجره متان موجود در  تونل در روز پیش از حادثه ۰/۲ درصد بوده است»، تجهیزات و امکانات ایمنی معدن یال شمالی را «مناسب» نیز توصیف کرد.

امرالله فلاح‌زاده در این باره، به ایلنا گفت: کار‌شناسان خبره ما از وزارتخانه، اداره کل و هم از شهرستان ابعاد حادثه معدن یال شمالی را بررسی می‌کنند و امیدوارم تا در روزهای آینده نتیجه را اعلام کنیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد ادامه داد: بر اساس بررسی‌های ما از اول سال تا کنون، بازرسان اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی طبس سه مورد بازرسی از این معدن انجام داده‌اند که بازرسان بر اساس وظیفه قانونی خود نکات ایمنی را به کارگران آموزش داده و تذکرات لازم به کارفرما داده شده است.

وی افزود: اگر درصد گاز موجود در معادن بالا باشد خطرناک است و حد نرمال گاز کمتر از یک درصد است و بر اساس آخرین سنجش که روز قبل از حادثه معدن یال شمالی انجام شده بود درصد گاز متان در این معدن ۰/۲ درصد بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس یک اشتباه ناخودآگاه حفره گازی آزاد می‌شود و وقتی این گاز به محوطه باز وارد شود با اکسیژن ترکیب شده و با کوچک‌ترین حرکت حرارتی از جمله دست کشیدن به لباس که باعث ایجاد الکتریسیته شود مشتعل شده و باعث ایجاد دی اکسید کربن می‌شود.

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس آخرین بررسی‌های ما این موضوع باعث اتفاق افتادن حادثه معدن یال شمالی شده است.

فلاح‌زاده گفت: ما هم به کارفرمایان و هم به کارگران معدن آموزش داده‌ایم و سوابق‌ آن نیز موجود است.

وی ادامه داد: بازرسان شهرستان و استان بایستی به صورت دوره‌ای از معادن بازرسی و امکانات آن‌ها را بررسی کنند که بازرسان ما در طبس بازرسی‌های لازم را انجام داده و نکات مدنظر را به کارفرما نیز تذکر داده‌اند که کارفرما هم همکاری کرده و بسیاری از مواردی که مدنظر کار‌شناسان و بازرسان بوده را برطرف کرده بود.

وی با اشاره به اینکه تعداد بازرسان اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی طبس کافی نیست گفت: تا آخر سال دو بازرس دیگر به این اداره اضافه خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز