خبرگزاری کار ایران

یك مقام كارگری در سیستان و بلوچستان:

حداقل مزد در برخی كارگاه‌های كوچك پرداخت نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۷۱

چكیده: «مشكل كارگاه‌ها برای نپرداختن دستمزدهای قانونی كمبود درآمد نیست بلكه نبود نظارت قانونی باعث سوء استفاده كارفرمایان این واحدها شده است/در حال حاضر درآمد این كارگران از 200 تا 400 هزار تومان متغییر است/ این كارگران كه تا 15 سال هم سابقه دارند به امید دریافت مستمری وضع فعلی را تحمل می‌كنند.»

رئیس كانون شوراهای اسلامی كار استان سیستان و بلوچستان گفت: مصوبه حداقل مزد شورای عالی كار تنها در كارگاه‌های بزرگ اجرا می‌شود.

«محمد گل بامری» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: در كارگاه‌های كوچك معیار پرداخت مزد توافق كارگر با كارفرماست.

وی گفت: براین اساس ممكن است در شرایط كنونی به یك كارگر شاغل در كارگاه كوچك از 200 تا 400 هزار تومان در ازای هشت ساعت كار روزانه پرداخت شود.

به گفته این مقام كارگری بدلیل ازدیاد جمعیت جویای كار در استان سیستان و بلوچستان، كارفرمایان كارگاه‌های كوچك از موقعیت سوء استفاده می‌كنند و به كارگران خود دستمزدی كمتر از مصوبه شورای عالی كار پرداخت می‌كنند.

وی افزود: مشكل كارگاه‌ها برای نپرداختن دستمزدهای قانونی كمبود درآمد نیست بلكه نبود نظارت قانونی باعث سوء استفاده كارفرمایان این واحدها شده است.

مسئول كانون‌ هماهنگی شوراهای اسلامی كار استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: به موجب قوانین بازرسی، برای ورود بازرسان به كارگاه باید ابتدا كارگر یا كارگران آن واحد تولیدی شكایت كرده باشند.

وی افزود: از آنجایی كه فرصت شغلی در این منطقه از كشور بسیار محدود است، كارگران شاغل ترجیح می‌دهند با شرایط تحمیل شده از سوی كارفرما كنار بیایند.

به گفته بامری در حال حاضر تعداد قابل توجهی از كارگران بومی منطقه سیستان و بلوچستان در مطب‌خانه ها، دفترخانه‌ها، داروخانه ها، قنادی‌ها، نانوایی‌ها و... مشغول فعالیت هستند كه همگی كارگاه كوچك تلقی می‌شوند.

وی بابیان اینكه بر اساس آمارها هم اكنون حدود 31 هزار بیمه شده اصلی در این استان مشغول به كار هستند، گفت: بخش قابل توجهی از كارگران استان در كارگاه های كوچك مشغول هستند.

این مقام كارگری با بیان اینكه درصورت موافقت كارفرمایان كارگاه های كوچك، برای كارگران شاغل در این واحدها پرونده بیمه تشكیل می‌شود گفت: هرچند مزد این كارگران بصورت غیرواقعی پرداخت می‌شود اما حق بیمه آنها بطور كامل پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینكه در كارگاه های كوچك برخی كارگران تا 15 سال سابقه كار دارند افزود: بسیاری از این كارگران به امید اینكه در زمان بازنشستگی مستمری آنها از حقوق دریافتی آنها بیشتر می شود به وضعیت كنونی ادامه می‌دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز