خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

با خشک شدن دریاچه ارومیه کویرنمکی بزرگی تشکیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۸۱

بهره‌برداری بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی، استفاده بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی، چرای مفرط مراتع، تخریب اراضی جنگلی و مرتعی و توسعه شهری می‌تواند افزایش بیابان‌ها در این حوزه را تشدید و می‌تواند افزایش سیل‌های مخرب و آلودگی هوا و ایجاد پدیده گرد و غبار را در پی داشته باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اگر دریاچه ارومیه خشک شود کشاورزی رو به نابودی می‌رود، زیرا یک کویر نمک به وسعت بیش از چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع تشکیل و ابعاد این کویر باعث می‌شود آب و هوای منطقه تغییر و نمک به سمت مزارع پراکنده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود محمدیان در بازدید از پروژه دشت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران با تأکید بر اهمیت مشکلات دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در کنار توسعه آموزش‌های همگانی درجهت استفاده بهینه از امکانات موجود با درک کامل از شرایط حاضر، فرهنگ مصرف درست آب بین مردم و بهره‌برداران باید نهادینه تا راندمان آبیاری در مزارع بهبود یابد.

محمدیان دریاچه ارومیه را ثروتی طبیعی مهمی برای منطقه ذکر کرد و با اشاره به اقدامات سازمان جهادکشاورزی در این زمینه از جمله دشت تبریز افزود: در الگوی کشت ارائه شده برای دشت تبریز، بیش از ۱۷ درصد در آب مصرفی، سالانه معادل ۱۸ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی این دشت صرفه جویی می‌شود.

وی تأکید کرد: تغییر روش کاشت محصولات کشاورزی خصوصاً گسترش کشت محصولات کم آب و تغییر الگوی کشت با جایگزینی سطوح زیر کشت پسته در حاشیه دریاچه ارومیه با توجه به تحمل بالای این محصول به کم آبی و جلوگیری هرچه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی، از اقداماتی است که توسط این سازمان در اراضی حاشیه‌ای این دریاچه با جدیت دنبال می‌کند.

وی افزود: بهره‌برداری بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی، استفاده بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی، چرای مفرط مراتع، تخریب اراضی جنگلی و مرتعی و توسعه شهری می‌تواند افزایش بیابان‌ها در این حوزه را تشدید و این امر علاوه برتخریب و کاهش حاصلخیزی خاک و گسترش فرسایش آبی و بادی، می‌تواند افزایش سیل‌های مخرب و آلودگی هوا و ایجاد پدیده گرد و غبار را در پی داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز