خبرگزاری کار ایران

غضنفری:

تغییرات نرخ ارز به نفع صادرات تمام شده

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۰

صادركنندگان بخش خصوصی معتقدند كه ارز حاصل از صادرات آنها باید در چرخه اقتصاد فعالانه به كار گرفته شود و با ارایه آن در مركز مباادلات ارزی برای واردات كالاهای اصلی و نه لوكس و غیر ضرور به كار گرفته شود.

در آستانه  روز ملی صادرات (29 مهرماه) طی  نشست مشترك وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشكل های مرتبط با صادرات علاوه بر بررسی مسائل صادر كنندگان از آمادگی آنها برای  ارایه ارز حاصل از صادرات  در مركز مبادلات ارزی خبر داده شد.

به گزارش‌ایلنا، مهدی غضنفری در حاشیه این نشست درباره موضوعات مطرح شده  و نتایج حاصل از آن  گفت: با توجه به نزدیك شدن به روز ملی صادرات، هر ساله دراین روز مراسم تقدیر از صادر كنندگان نمونه برگزار می شود و به طور معمول سازمان توسعه تجارت یك هفته قبل از آن به بررسی بیشتر مسائل صادر كنندگان می پردازد كه این نشست هم در ادامه این روند برگزار شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره براینكه، به طور طبیعی موضوع ارز، انتقال و قیمت گذاری آن از مواردی بود كه دراین جلسه به بحث و بررسی گذاشته شده، افزود: مدتی است كه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمام صادر كنندگان و تشكل های صادراتی درخواست كرده كه نحوه واگذاری ارز حاصل از صادرات در مسیر واردات كالای مورد نیاز كشور را مشخص كنند.
وی ادامه داد:  در نشست قبلی با تشكل ها نیز،  این درخواست و اینكه  به چه شكل ازطریق مركز مبادلات ارزی، ارز صادر كنندگان در اختیار اولویت های كالایی گروه سه تا هشت كالایی قرار گیرد، مطرح شد.
دكتر غضنفری سپس گفت: خوشبختانه صادركنندگان بخش خصوصی معتقدند كه ارز حاصل از صادرات آنها باید در چرخه اقتصاد فعالانه  به كار گرفته شود و با ارایه آن در مركز مباادلات ارزی برای واردات كالاهای اصلی و نه لوكس و غیر ضرور به كار گرفته شود.
 غضنفری  تصریح كرد: از نظر صادر كنندگان با درك شرایط حاضر با كمی تلاش بیشتر می توان میزان صادرات غیرنفتی را بین 10 تا 15 میلیارد دلار افزایش داد و از این طریق ارز مورد نیاز واردات نیز تامین می شود كه دراین صورت دیگر نیازی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت برای تامین كالاهای مورد نیاز مردم نخواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع را نیز یادآور شد كه  ممكن است برای توسعه كشور و برخی نیازهای دیگر ارز حاصل از نفت مصرف شود اما برای كالاهای وارداتی می توان از طریق ارز صادرات كنندگان غیر رسمی بهره برد.
دكتر غضنفری عنوان كرد: تغییرات نرخ ارز در سال جاری به نوعی به نفع صادرات تمام شده و امیدواریم با حل برخی از مشكلات آنها، آرزوی همیشگی ما یعنی مثبت شدن تراز صادرات غیرنفتی و واردات محقق شود و هیچ وقت این حوزه نیازمنددرآمد ارز حاصل از نفت نباشد.
وی میزان صادرات غیرنفتی در سال گذشته با احتساب میعانات گازی را 50 میلیارد دلار بیان كرد و گفت: در همان سال میزان واردات نیز 60 میلیارد دلار بود و اگر بتوانیم به صادرات كشور حدود 15 میلیارد دلار بیافزاییم، به خوبی فاصله صادرات و واردات پر می شوند، صادر كنندگان در نظر دارند تا تلاش بیشتری برای افزایش صادرات داشته باشند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صادر كنندگان دراین جلسه عنوان كردند كه تمایلی به شكل گیری دوباره پیمان سپاری ارزی كه از دهه 70 در كشور شروع شده بود، ندارند و آن را یك مانع برای صادرات فعال می دانند.
دكتر غضنفری در عین حال گفت: از طرفی ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد هستیم كه باید ارز ناشی از صادرات غیرنفتی شفاف بوده و اظهار شود و در عین حال از طریق سیستم بانكی در اقتصاد چرخش كار داشته باشد.
وی با یبان اینكه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دراین خصوص به صادر كنندگان كمك می كند تا پیمان سپاری ارزی شكل نگیرد، افزود: اما باید به طور طبیعی باید مكانیزمی برای  پیگیری  ارز ناشی از صادرات در چرخه اقتصاد وجود داشته باشد و این اطمینان به وجود آید كه ارز حاصل از صادرات برای واردات اولویت های مهم كالایی مصرف می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در خصوص این چارچوب كلی به توافق رسیدیم و قرار است در نشست مشترك سازمان توسعه تجارت با تشكل های صادراتی، مكانیزم اجرایی تعریف شود كه از طریق آن ارز حاصل از صادرات در اختیار كالاهای وارداتی قرار داده شود.
وی درباره عملكرد مركز مبادلات ارزی نیز گفت: هر چند كه این مركز در ابتدا كار خود را با حجم پایین معاملات انجام داد، اما  بتدریج و هم اكنون در میان فعالان اقتصادی به نقطه امیدی برای حل مشكلات ارزی كشور تبدیل شده است.
 غضنفری گفت: اینكه در این مدت مركز مبادلات ارزی توانسته اعتماد فعالان اقتصادی را جلب كند، بسیار خوب است، و این موضوع در اظهارات تشكل های تولیدی و اقتصادی كه هر هفته برگزار می شود، كاملا مشهود است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این جمله كه به نظر می رسد امید و نشاط به فعالان اقتصادی باز گشته است، افزود:   مركز مبادلات ارزی كاملا می تواند بر نوسانات نرخ ارز فائق آید،
وی ادامه داد: البته تشكل های تولیدی و صادراتی در باره مركز مبادلات ارزی پیشنهاداتی را نیز مطرح می كنند كه می تواند به موفقیت آن كمك كند.
غضنفری با استناد به آخرین آمارها تا 23 مهرماه میزان ارز ارایه شده به واردكنندگان كالاهای اولویت دار درمركز مبادلات ارزی را 800 میلیون دلار عنوان كرد و افزرود: این رقم بیش از 2500 ثبت سفارش را در بر گرفته است.
وی با اشاره براینكه انتظار می رود تا مركز مبادلات ارزی در حوزه خدمات هم فعال شود، افزود:در چارچوب مورد تایید بانك مركزی، باید كاری كرد تا تمام  تقاضاهای قانونی و مشروع ارز ازطریق مركز مبادلات تحت پوشش قرار گیرد به گونه ای كه بازار آزاد متقاضی ارز در چارچوب قوانین كشور نداشته باشد، غضنفری افزود: براساس این قوانین كالاهای ثبت سفارش شده و خدمات ضروری و معمولی مردم مثل  بیماران و دانشجویان موفق به دریافت ارز شوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با قدردانی از همراهی بانك مركزی در تدام فعالیت مركز مبادلات ارزی گفت: بتدریج فهرست فعالیت های مركز در مورد تعداد اولویت ها و نوع خدمات گسترش می یابد و در صورتی كه بتوانیم به تمام نیازها پاسخ دهیم، به مرور مراجعه به بازار آزاد برای خرید ارز به صفر می رسد و برای موفقیت كامل دراین فرایند لازم است كه صادر كنندگان ارز خود را دراین مركز ارایه كنند.
وی افزود: توافقات اولیه با صادركنندگان صورت پذیرفته، اما برای توافق نهایی و نحوه ارایه باید گفت وگو های بیشتری صورت گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: انتظار ما از تشكل های بخش خصوصی شامل اتاق بازرگانی و خانه صنعت، معدن وتجارت آن است كه با استقرار نمایندگان خود دراین مركز 2 میز پاسخگویی را به خود اختصاص دهند تا از این طریق ارز حاصل از صادركنندگان به متقاضیان واگذار شود.
وی درباره سایر محورهای مطرح شده در این نشست گفت: تعدادی از صادركنندگان در امور مالیاتی مسائلی را مطرح كردند كه مقرر شد این موضوع با وزیر اقتصاد و امور دارایی مطرح شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:  بخش دیگری از این نشست به مسائل نمایشگاهی، صادر كنندگان  مربوط می شد كه بررسی بیشتر و حل آنها در برنامه قرار گرفت.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز