خبرگزاری کار ایران

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به ایلنا:

دولت نظرات خانه صنعت را در برنامه ۱۰۰ روزه‌اش بگنجاند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۸۲

«هرچند تشکل‌ های مختلف در بخش خصوصی فعالیت دارند اما متأسفانه خانه صنعت و معدن کشور نتوانسته مانند شورای انصاف قانونمند شود.»

رئیس خانه صنعت، معدن تجارت ایران گفت: دولت نظرات خانه صنعت معدن را در برنامه صد روزه‌اش بگنجاند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس شورای مرکزی خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران امروز در یک نشست خبری با حضور فعالین بخش صنعت اظهار داشت: امروز ایران به لحاظ صنعت و تولید روندی رو به عقب داشته است این درحالی است که ۷ میلیون نفر در بخش صنعت و معدن کشور فعالیت دارند که ۳۲ درصد از فعالین اقتصادی کشور را در برمی گیرد.

وی افزود: هرچند تشکل‌‌های مختلف در بخش خصوصی فعالیت دارند اما متأسفانه خانه صنعت و معدن کشور نتوانسته مانند شورای انصاف قانونمند شود.

سهل آبادی با بیان اینکه اخیرا مصوبه‌ای در هیئت وزیران به تصویب رسید گفت: باتشکیل انجمن‌های همگن تخصصی صنعت و شعب آن در شهرستان‌ها پس از مدت‌ها تشکلی مرکزی در تهران بعنوان موسسه خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران تشکیل شد و اساسنامه آن در مرداد ماه به تصویب رسید.

وی افزود: ایران به لحاظ ذخایر معدنی بزرگ‌ترین ذخایر را در منطقه داراست و ثروت عظیمی در این بخش نهفته است که می‌توان در خصوص ضایعات سنگ در معادن استفاده بهینه‌ای کرد اما متأسفانه با وجود تمامی این پتانسیل‌ها همچنان بد‌ترین نوع صادرات یعنی خام فروشی در کشور رواج دارد.

رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت ایران با اشاره به آماری خاطرنشان کرد: درسال ۲۰۱۲ کشور ما از بین ۱۸۳ کشور جهان رتبه ۱۴۴ را به لحاظ سهولت در اخذ پروانه کسب و کار داشت، همچنین برای شروع کسب و کار ایران رتبه ۵۳، عربستان رتبه ۱۰ و سنگاپور نیز رتبه ۴ را داراست البته این موضوع را باید با توجه به مشکلاتی که طی سالهای گذشته در حوزه صنعیت بوجود آمد درنظر گیریم از قوانین دست و پاگیر و مسائل مالیاتی تا هدفمندکردن یارانه‌ها و بسته‌های حمایتی که مجلس تصویب کرد اما حتی یک بسته از آن هم در اختیار صنعت قرار نگرفته است!

سهل آبادی افزود: در حالی که قیمت انرژی افزایش پیدا کرد و حمل ونقل گران شد تولید چندان رونقی نداشت.

وی گفت: متأسفانه در کشور حمل و نقل جاده‌ای در اختیار خرده مالکان است و به لحاظ حمل و نقل ریلی هم در مضیقه هستیم، حمل و نقل دریایی نیز تحریم شده و هیچ کشیرانی در دنیا کالای ما را حمل نمی‌کند این درحالی است که صاحبان صنعت و کارآفرینان همواره خویشتن داری کردند و سنگ زیرین آسیاب شدند.

سهل آبادی گفت: اما خوشبختانه در این مدت کمتر شاهد تعطیلی کارخانه جات کوچک و بزرگ و تجمعات کارگری بودیم.

وی گفت: اتفاق نظر بین تشکل‌های بخش خصوصی و ارتباط نزدیک آن‌ها با یکدیگر و داشتن رهبری واحد و هدفی مشخص می‌تواند در ایجاد اشتغال و بالا بردن سطح تولید موثر باشد در این راستا هفته گذشته طی جلسه‌ای با نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور مشکلات این بخش مطرح شد.

سهل آبادی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که مهم‌ترین مطالبه خانه صنعت، معدن و تجارت در برنامه صد روزه بهبود شرایط اقتصادی دولت چیست خاطرنشان کرد: توجه به نظرات کار‌شناسانه بخش خصوصی و واگذاری بخشی از اختیارات به تشکل‌های خصوصی همانند اصناف مهم‌ترین خواسته خانه صنعت، معدن و تجارت است که این امر می‌تواند به افزایش اشتغال و کم کردن دغدغه دولت کمک شایانی باشد وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز دولت باید با توجه به اصل ۴۴ و تفویض اختیارات بخش خصوصی عمل کنند و تعامل بین وزارت خانه و تشکل‌ها روز به روز بیشتر شود.

وی همچنین به پراکندگی صنعت در کشور اشاره کرد و گفت: نباید تمرکز صنایع در یک استان باشد و استان دیگر فاقد کارخانه باشد. پیشنهاد ما تفویض اختیار قانونی به خانه‌های صنعت، معدن و تجارت با نظارت دولت است.

سهل آبادی در خاتمه گفت: باید موانع و قوانینی که برسر راه صنعت وجود دارد و مانع از تولید می‌شود بررسی و برداشته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز