خبرگزاری کار ایران

یك كارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

عبور نقدینگی از مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان علت کاهش ارزش ۳۰ درصدی پول ملی

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۳۲

این امر حاصل انفصال در سیاست‌های پولی و بانکی و نظام اقتصادی است که همچنان ادامه دارد/ افزایش ورشکستگی بنگاه‌های تولیدی، رشد نرخ ارز و بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی و همچنین افزایش نوسان در فلزات گرانبها از عوامل داخلی و خارجی کاهش ارزش پول ملی بوده‌اند.

یک کار‌شناس اقتصادی، عبور نقدینگی از مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را علت اصلی کاهش ارزش ۲۰ تا ۳۰ درصدی پول ملی ارزیابی کرد.

سید حسین قاسمی در گفت‌و‌گو با ایلنا، گفت: عدم ثبات در سیاست‌های پایدار پولی که در نتیجه آن تورم اشباع شده را به ظهور بازارهای جدید سوق داد،علت افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی پایه پولی در کشور بوده است.

این کار‌شناس اقتصادی، افزایش پایه پولی کشور را به عوامل داخلی و خارجی مرتبط دانست و بیان داشت: افزایش ورشکستگی بنگاههای تولیدی، رشد نرخ ارز و بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی و همچنین افزایش نوسان در فلزات گرانبها از عوامل د اخلی و خارجی کاهش ارزش پول ملی بوده‌اند.

قاسمی، علت اینکه دولت نتوانسته از افزایش پایه پولی و کاهش ارز آن جلوگیری کند، عدم ثبات در سیاست‌های پایدار پولی در طی هفت سال گذشته ذکر کرد.

به گفته وی، این امر باعث شد که تورم گسترده شود و به افزایش هزینه‌های سبد خانوار‌ها دامن زده شود به طوری که کالاهای ضروری سبد خانواده‌ها را نشانه گرفت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این امر حاصل انفصال در سیاست‌های پولی و بانکی و نظام اقتصادی است که همچنان ادامه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز