خبرگزاری کار ایران

علیشیری خبر داد:

بررسی کاهش موانع مقرراتی در واردات کالا و ضرورت حذف فرآیند تاییدیه اسناد تجاری

asdasd
کد خبر : ۳۱۳۳۸

افزایش هزینه ها، عدم وجود یا سختی دسترسی به نمایندگیهای سیاسی ایران در برخی کشورها، تاخیرات زمانی که به نوعی منجر به افزایش هزینه های واردات می گردد و عدم کاربرد و فایده امر تسجیل برای واردکننده در هنگام بروز مشکلات احتمالی از اهم مواردی بود که بعنوان دلایل و توجیهات لزوم حذف این فرآیند و عمدتا توسط بخش خصوصی مطرح گردید.

سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران،سی و هشتمین نشست هیأت نظارت بر مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزها و پروانه فعالیت‌های اقتصادی در محل سازمان سرمایه گذاری و با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد.

به گزارش ایلنا، بهروز علیشیری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس هیات مقررات زدایی اظهار داشت: دستور کار این نشست بررسی زمینه‌های کاهش موانع مقرراتی در فرآیند واردات کالا از طریق حذف تاییدیه اسناد تجاری توسط نمایندگیهای سیاسی کشور در کشورهای مبداء (کشورهای صادرکننده) بود.

علیشیری در ادامه با بیان اینکه در این نشست الزامات فنی، قانونی و مقرراتی و تاثیرات عملیاتی فرآیند تسجیل اسناد تجاری واردکنندگان ایرانی توسط نمایندگیهای سیاسی ایران در خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت،افزود: از جمله مباحث اصلی و محورهای گفتگو در جلسه، بررسی حذف این مرحله و یا اصلاح آن با هدف افزایش سرعت و کاهش هزینه های بخش خصوصی در فرآیند واردات کالا بود که مورد اتفاق نظر تمامی دستگاههای اجرایی دولتی و بخش خصوصی و وزارت امور خارجه بعنوان متولی و مدافع اصلی وجود فرآیند تسجیل اسناد تجاری قرار گرفت.

علیشیری در عین حال خاطر نشان کرد: افزایش هزینه ها، عدم وجود یا سختی دسترسی به نمایندگیهای سیاسی ایران در برخی کشورها، تاخیرات زمانی که به نوعی منجر به افزایش هزینه های واردات می گردد و عدم کاربرد و فایده امر تسجیل برای واردکننده در هنگام بروز مشکلات احتمالی از اهم مواردی بود که بعنوان دلایل و توجیهات لزوم حذف این فرآیند و عمدتا توسط بخش خصوصی مطرح گردید.

به گفته وی،نقش تسجیل بعنوان فرآیندی برای رسمی سازی اسناد تجاری عادی، تایید اصالت و امضاء سند و ایجاد قابلیت رسیدگی و استناد در محاکم قضایی حسب مورد از اصلی ترین دلایل ضرورت وجود و عمد حذف این فرآیند مطرح گردید.

دبیر هیات نظارت بر مقررات زدایی یادآور شد: در پایان نشست و با توجه به نظرات فنی، کارشناسی و حقوقی مطرح شده در جلسه، مقرر شد دبیرخانه هیات نظارت بر مقررات زدایی ضمن تشکیل کمیته کارشناسی با حضور معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری،وزارت امور خارجه و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هدف حفظ فرآیند تسجیل بویژه برای بهره برداری از کارکردهای حقوقی آن، راهکارها و راه حلهای فنی و عملیاتی را بمنظور تسهیل و تسریع در این فرآیند از طریق تبادل الکترونیکی داده ها و اطلاعات اسناد تجاری و اخذ تاییدیه از نمایندگیها بصورت مجازی احصاء نموده و پس از تصویب هیات نظارت بر مقررات زدایی جهت اجرا به تمامی دستگاههای اجرایی ذیربط از جمله وزارت امور خارجه ابلاغ نماید.

در این نشست علاوه بر اعضای هیات نظارت بر مقررات‌زدایی، نمایندگان وزارت خارجه، گمرک، بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران، اتاق تعاون و کاشناسان و مشاوران مستقل ایران حضور داشتند.

شایان ذکر است هیات نظارت بر مقررات زدایی به موجب تبصره 4 ماده 7 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی تشکیل گردیده و مسئولیت شناسایی رویه ها، مقررات و قوانین مخل کسب و کار و فعالیت فعالین اقتصادی و نیز ارائه پیشنهاد اصلاحی به هیات وزیران حسب مورد را بعهده دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز