خبرگزاری کار ایران

جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس از زبان سخنگوی هیات رئیسه؛

مصری: حامل‌های انرژی در سال جاری گران نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۱۲۱۹

اجرای فاز دوم هدفمندی ممنوع است/ما مبلغی به مردم بدهیم اما میزان هزینه‌ها را توضیح ندهیم قطعا مردم را سردرگم خواهد کرد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس پس از پایان نشست غیرعلنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی درجمع خبرنگاران حضور یافت و پیرامون این جلسه توضیحاتی را ارائه و تصریح کرد: امروز مجلس جلسه غیرعلنی اما رسمی داشت که به درخواست نمایندگان و هیات رئیسه بود. در این جلسه درباره بحث بودجه سال ۹۲ در شرایطی که در سال اقتصاد مقاومتی هستیم صحبت شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، مصری در خصوص حاضرین این جلسه یادآور شد: قاسمی از مرکز پژوهش‌ها، ممبینی از طرف دولت، کردبچه و باهنر نیز در این جلسه مباحثی را در خصوص بودجه ۹۲ مطرح کردند.

وی ادامه داد: تصمیم بر این شد بودجه، محلی برای قانون گذاری جدید نباشد و بودجه را در قالب بودجه ببینیم و رعایت احکام برنامه و سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری مبنای بودجه ریزی درکشور باشد.

نماینده راور و کرمان خاطرنشان کرد: آقای کردبچه نیز درباره افزایش درآمد بودجه و کاهش هزینه‌ها مباحثی را مطرح کردند. ممبینی نیز از سوی دولت گزارش ۹ ماهه اول بودجه از نظر هزینه جاری، عمرانی و میزان تخصیص این دو ارائه کرد و گفت تا پایان سال جاری نگرانی برای هزینه‌های جاری وجود ندارد.

وی با اشاره به صحبت‌های باهنر در این جلسه گفت: باهنر درخصوص اثرات هدفمندی یارانه‌ها صحبت کرد. بخشی از جلسه مجلس به بحث یارانه‌ها اختصاص یافت و تصمیم بر این شد که اگر قرار است مطالبی به مردم گفته شود باید دو روی سکه گفته شود. اینکه ما مبلغی به مردم بدهیم اما میزان هزینه‌ها را توضیح ندهیم قطعا مردم را سردرگم خواهد کرد و در این صورت دیگر قابل مهار نخواهد بود.

توکلی: معوقات بانکی از سال 84 افزایش یافته است

مصری تاکید کرد: آقایان مصباحی مقدم، باهنر و ابوترابی فرد سه نماینده تهران درباره هدفمندی صحبت کردند و توکلی نیز در خصوص معوقات بانکی توضیح داد و گفت از سال ۸۴ این معوقات سیر صعودی داشته‌اند. درحالی که بانک مرکزی آمار دیگری اعلام می‌کند. مجلس به بانک‌ها اختیار داده است که بتوانند تصمیم گیری کنند و از محل وثیقه‌ها و از سایر منابع معوقات را نقد کنند. اگر مجلس مساله بحران زده‌ای را تشخیص داد به دلیل سیاست کلی برای آن‌ها زمان بندی جدید اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به بحث‌های مفصل و مطرح در این جلسه گفت: یکی از نتایج این بود که دوستان باید بین قوا و نخبگان تعامل ایجادکنند و بعد نقطه نظرات را برای مردم اعلام کنند. اما اینکه قوا به صورت فردی وارد شوند مورد پسند مجلس نبود یعنی معتقدیم یک سری مطالعات جدی باید صورت گیرد بعد جامعه را درجریان واقعیات گذاشت. اصل برنامه مجلس تعامل است.

نماینده کرمان با اشاره به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اذعان داشت: اجرای فاز دوم به شکلی است که تبعات آن قابل پیش بینی نیست و میزانی هم که پیش بینی می‌شود اجرای آن به مصلحت نیست و نباید متغیرهایی را ایجاد کنیم که به اقتصاد لطمه بزند. اما دراین میان دیدگاه دو طرفه دولت و مجلس وجود دارد که در این راستا می‌طلبد افراد نشست داشته باشند و بعد تصمیم بگیرند اما قانون ابلاغ شده می‌گوید اجرایی شدن فاز دوم نیاز به قانون دارد و اگر باید اجرا شود دولت باید لایحه بیاورد تا مجلس تصویب کند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس نهم با اشاره به اینکه بودجه یک بحث عمومی در کشور است گفت: بودجه بحث علنی است اما براساس آیین نامه باید تا ۱۵ آذر به مجلس تحویل شود و بررسی آن در جلسات علنی صورت گیرد. بنابراین تشکیل این جلسه غیرعلنی به معنای وجود اطلاعات محرمانه نیست بلکه می‌خواستیم نقاط قوت و ضعف بررسی شود و مسائل کار‌شناسی حساس و خسته کننده است و شاید از حوصله مردم خارج باشد. بنابراین بررسی بودجه در جلسات علنی صورت می‌گیرد اما این جلسه غیرعلنی برای مباحث کار‌شناسی بود ما نمی‌خواستیم هر کاری کنیم برای مردم ایجاد مزاحمت شود و از حوصله آن‌ها این بحث‌ها خارج شود.

مصری با تاکید بر نگرانی‌های مردم درخصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: مردم نگران افزایش قیمت درحامل انرژی نباشند چون براساس قانون جاری افزایش قیمت در حامل‌های انرژی ممنوع است و اگر قرار شد افزایش یا کاهشی مطرح شود مجلس آن را اعلام می‌کند ولی قانون افزایش قیمت را ممنوع کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که لایحه بودجه چه زمانی به مجلس می‌آید گفت: این را باید از دولت پرسید اما قانون می‌گوید دولت باید ۱۵ آذر لایحه را به مجلس می‌آورد و ما درجریان نیستیم که این لایحه اصلا آماده شده یا نشده است. ولی روزی که لایحه به مجلس برسدزمان بندی را رعایت می‌کنیم. ولی ممکن است بودجه زمانی برسد که مجبور شویم از یک دوازدهم یا دو دوازدهم استفاده کنیم بنابراین انتظار داریم دولت بودجه را سریع‌تر تحویل دهد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در پایان به نطق رسایی و پاسخ آیت اله هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره و تاکید کرد: مجلس این مساله را بررسی کرد و ما به دفتر آقای هاشمی پاسخ دادیم که این حق برای شما محفوظ است که اگر تریبون مجلس توهینی شود براساس ماده ۸۷ می‌توانید پاسخ دهید. هیات رئیسه نیز مطابق این ماده مطلب مکتوب را بررسی می‌کند و در اولین فرصت و نه اولین جلسه آن را قرائت می‌کند. اما تا الان درخواستی از طرف ایشان مبنی بر قرائت پاسخش در صحن علنی نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز