خبرگزاری کار ایران

محمدی، نماینده مردم قزوین در مجلس:

احیای وقف گامی اساسی در کوچک سازی دولت است

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۳۹

اولین نکته مورد تاکید در این قانون احیای موقوفات است که علاوه بر تاکید قانونی، متکی بر موازین شرعی و فقهی و منطبق بر آموزه های دینی ماست.

ایلنا - قزوین: نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: اولین نکته مورد تاکید در این قانون احیای موقوفات است که علاوه بر تاکید قانونی، متکی بر موازین شرعی و فقهی و منطبق بر آموزه‌های دینی ماست.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ داود محمدی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه مجلس در ماده ۱۷۷ قانون برنامه پنجم توسعه چند محور را در راستای تقویت موقوفات و مقابله با سوء استفاده از موقوفات در نظر گرفته است، افزود: هدف محور دوم ماده فوق را توسعه موقوفات و استفاده بهینه از ظرفیت موقوفات است.

وی ادامه داد: در همین راستا باید دیدگاه‌ها در مورد اوقاف را نوسازی کرد و با روش‌های مدیریتی و نرم افزاری موقوفات را گسترش داد و مردم را به بزرگراه وقف رهنمون کرد، تلاش برای تحقق اصل ۴۹ قانون اساسی و صیانت از وقف از حیث جایگاه حقوقی به عنوان مولفه‌های تاثیرگذار در احیاء و توسعه موقوفات است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: بی‌تردید نگهداری صحیح موقوفات و ایجاد اعتماد و اطمینان عمومی می‌تواند ما را در نیل به اهداف مذکور رهنمون کند به هر حال موقوفات به لحاظ نظر واقف باید به عنوان منبع درآمد و تولید ثروت به نفع محرومین جامعه صرف شود.

وی اصلاح و تقویت ساختار و توسعه تشکیلات وقف متناسب با برنامه‌های توسعه و رشد و تعالی خدمات و فعالیت‌ها وتلاش برای تحقق اصل ۴۹ قانون اساسی و صیانت از وقف را از حیث جایگاه حقوقی به عنوان مولفه‌های تاثیرگذار در احیا و توسعه موقوفات برشمرد.

محمدی رویکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای توسعه وقف را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فراکسیونی تحت همین عنوان تشکیل شده که ۲۳۰ نفر از نمایندگان عضو این فراکسیون هستند استقبال این تعداد نماینده از وقف بیانگر اهتمام و اعتقاد مردم نسبت به وقف و موقوفات است.

نایب رئیس اول کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به این تعداد از نمایندگان در فراکسیون وقف را در هیچ یک از فراکسیون‌های دیگر مجلس شاهد نیستیم بیان کرد: به هر حال به نظر می‌رسد گره گشایی قانونی در موارد مورد نیاز با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبین جایگاه وقف در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، حمایت از توسعه و عمران آبادنی و تبدیل بقاع متبرکه امامزادگان به قطب‌های فرهنگی، اعتلا و تعمیق و گسترش فرهنگ قرآنی و اسلامی در جامعه و محرومیت زدایی براساس نیات و امکانات خیراندیشان می‌تواند مثمر باشد.

محمدی افزود: بی‌تردید توجه ویژه امام راحل و مقام معظم رهبری به این سنت حسنه نبوی بر مسئولیت خطیر قوای سه گانه در حمایت و پشتیبانی از وقف و استمرار حیایت پویا و اثر بخش آنجامعه اسلامی می‌افزاید.

نایب رئیس اول کمیسیون اصل ۹۰ در بیان مولفه‌های اثربخش در توسعه فرهنگ وقف گفت: تامین و نهادینه سازی فضای اطمینان بخش برای واقفان و حمایت‌های حقوقی از موقوفات، حمایت و پشتیبانی از تصویب قوانین در صیانت و پاسداری از موقوفات و نشر می‌تواند به توسعه این فرهنگ کمک کند. اگر وقف را احیاء و گسترش دهیم به طور قطع گامی اساسی برای کوچک سازی دولت برداشته و می‌توانیم موسسات مختلف جامعه را بدون وابستگی مالی به دولت اداره کنیم.

محمدی افزود: ترویج فرهنگ وقف، حمایت از ترویج فرهنگ خیرخواهی و انسان دوستی و تاسیس و راه اندازی موسسات و بنیادهای فعال خیریه و تشکل‌های غیر دولتی یا سازمان‌های مردم نهاد خیریه و عام المنفعه نیز مواردی است که محمدی برای توسعه وقف آن‌ها را پیشنهاد داد.

وی بر لزوم ایجاد ارتباطی تنگاتنگ، منسجم و قوی بین سازمان اوقاف و امورخیریه و فراکسیون وقف تاکید و بیان کرد: اگر وقف را احیا و گسترش دهیم، به طور قطع گامی اساسی برای کوچک سازی دولت برداشتیم زیرا با سرمایه عظیمی که در حوزه وقف است می‌توان موسسات مختلف جامعه را بدون وابستگی مالی به دولت اداره کرد.

به اعتقاد نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در خانه ملت، به خاطر دلبستگی، احترام و علاقه‌ای که مردم به امامزادگان و بقاع متبرکه دارند، می‌توان از ظرفیت‌های مراکز مذهبی در رفع مشکلات جامعه و توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی استفاده کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز