خبرگزاری کار ایران

چمران:

شکست اصولگرایان در تکثر لیست‌ها است

کد خبر : ۷۰۶۷۵

وحدت اصولگرایان در این دوره از انتخابات شوراها بسیار مهم است/ در شوراها با عنوان آبادگران وارد صحنه می‌شویم/خوشبختانه مقام معظم رهبری به اهمیت شوراها اشاره کردند و فرمودند شوراها جایگاه خوبی دارند و نباید آنها را فراموش کنیم/ در این دولت ریخت‌وپاش‌ها کاسته شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در انتخابات شوراها با عنوان آبادگران وارد صحنه خواهیم شد، گفت: وحدت اصولگرایان در این دوره از انتخابات شوراها بسیار مهم است زیرا تعدد فهرست‌ها منجر به شکست اصولگرایان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران عصر امروز در نشست سراسری دفتر تحکیم وحدت که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: انتخابات شوراها براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود البته مجلس تصویب کرده بود که انتخابات شوراها با مجلس و ریاست‌جمهوری با خبرگان برگزار شود اما شورای نگهبان نسبت به این تصمیم ایراد گرفت و در نهایت مجمع تشخیص تعیین کرد که انتخابات شوراها همزمان با ریاست‌جمهوری برگزار شود.

وی با بیان اینکه بنده از همان ابتدا مخالف برگزاری انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری بودم،اظهار داشت: انتخابات ریاست‌جمهوری کاملا سیاسی است و انتخابات شوراها تخصصی و محلی است. با این حال عده‌ای به برگزاری همزمان این 2 انتخابات امیدوارند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری مسئله‌ای مهم است، بنابراین شوراها در سایه او قرار می‌گیرند، ضمن آنکه مسئولان باید به انتخابات شوراها توجه داشته باشند و من بارها از آنها خواسته‌ام که به این موضوع (اهمیت انتخابات شوراها) اشاره کنند و آن را نادیده نگیرند. خوشبختانه مقام معظم رهبری به اهمیت شوراها اشاره کردند و فرمودند شوراها جایگاه خوبی دارند و نباید آنها را فراموش کنیم.

چمران خاطرنشان کرد: گام اول پیروزی اصولگرایان از انتخابات شورای شهر تهران آغاز شد. پیروزی این تفکر از سال 82 آغاز و در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری نیز ادامه یافت و اصولگرایان توانستند پیروز شوند، بنابراین می‌توان گفت شوراها گام اول پیروزی یک تفکر است.

وی یادآور شد: در دوره دوم انتخابات شورای شهر تهران، مردم استقبال خوبی از انتخابات نکردند، به طوری که آیت‌الله جنتی در نماز جمعه تهران گفته بود انتخابات شوراها در حال برگزاری است، باید ببینیم چه می‌شود که من از ایشان گلایه کردم و در روز دوشنبه وقتی که به دیدار وی رفتم آن خاطره را مطرح کردم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عملکرد شورای شهر تهران در دوره دوم باعث شد تا مردم استقبال خوبی را در انتخابات آن دوران به عمل آورند، اظهار داشت: در شورای سوم با اینکه ما اختلاف‌نظر داشتیم اما کارها را تخصصی به پیش بردیم.

چمران با بیان اینکه شوراها نباید به فراموشی سپرده شوند، افزود: اگر شوراها را فراموش کنیم به رقیب کمک کرده‌ایم؛ در این حالت رقیب بالا می‌آید، بنابراین باید برای شوراها توان بگذاریم.

وی بستر مدیریت شهری را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مدیریت شهری می‌تواند بستری بر علیه یا له نظام باشد؛ ما دیدیم که در همین شوراها تفکرات اصلاح‌طلبانه بستری را برای تنش ایجاد کرد، بطوری که مردم نامه‌هایی را نوشتند و خواستار آن شدند که دیگر این شوراها تشکیل نشود؛ متاسفانه در شورای اهواز ما شاهد مسائل سیاسی بودیم. باید در انتخابات شوراها دقت خاصی داشته باشیم، افراد خوبی را انتخاب کنیم تا از این تریبونی که به دست می‌گیرند نظام را نکوبند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این نشست دانشجویی در پاسخ به این سوال که تعدد کاندیداها در انتخابات ریاست‌جمهوری را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: تعدد کاندیداها را پدیده‌ای خوبی نمی‌دانم؛ هر کسی که یک دوره وزیر بود فکر می‌کند که رئیس‌جمهور هم می‌تواند باشد. امروز نیز یکی از وزرای دولت آقای هاشمی در انتخابات ثبت‌نام کرد؛ تعدد کاندیداها کار را برای شورای نگهبان و مردم سخت می‌کند و میزان آراء پایین می‌آید، در حالی که میزان آراء نباید پایین بیاید.

چمران با تاکید بر اینکه ضرورت ندارد که همه رئیس‌جمهور باشند، خاطرنشان کرد: خیلی از مراجع عظام تقلید در قم یا نجف مراجع بالاتر از خود را به مردم معرفی می‌کنند و از آنها می‌خواهند که به سراغ این مراجع بروند. ما هم باید در موضوع انتخابات اینگونه بیندیشیم و اینگونه فکر کنیم البته این موضوع بستگی به تقوای سیاسی و گذشت دارد خیلی‌ها باید در این مسیر بگذرند. البته اگر گروه رقیب یک فرد شاخص را بیاورد ما باید به زور و فشار به یک یا در نهایت 2 نفر برسیم.

وی تعدد کاندیداها در شورای شهر را امری طبیعی عنوان کرد و اظهار داشت: در دفعات قبل نیز ما شاهد این تعدد کاندیداها بودیم اما در سال 82 توانستیم یک لیست واحد را ارائه کنیم؛ در آن سال ما از خیلی از دوستان خواستیم که اصلا برای ما تبلیغ نکنند و خودمان کارهایمان را انجام دادیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در خصوص فعالیت اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها، افزود: اصلاح‌طلبان هم در این انتخابات لیست خود را می‌دهند و اگر تعدد لیست اصولگرایان زیاد باشد، این وضعیت خطرناک است. البته امیدواریم به یک لیست واحد برسیم.

دانشجویی از چمران در مورد نقاط قوت دولت احمدی‌نژاد سوال کرد که وی در پاسخ پرکاری و رسیدگی به مناطق محروم را از مهمترین ویژگی‌های بارز دولت احمدی‌نژاد دانست و گفت: در این دولت ریخت‌وپاش‌ها کاسته شد؛ در سیاست خارجی هم شاهد موضع‌گیری‌های خوبی بودیم و موضوع غیر متعهدها هم به دولت دهم کشیده شد.

وی درباره اینکه گفته می‌شود مهدی چمران گزینه دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری است، افزود: این مطالب همه گمانه‌زنی است. بی‌بی‌سی فارسی این موضوع را مطرح کرد و از سوی دولت هم هیچ صحبتی با من نشده است حتی یک تلفن هم نداشتم و درباره کاندیداتوری‌ام از سوی دولت معتقدم نه آنها این آمادگی را دارند و نه من آمادگی دارم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: ما در شورای عالی استان‌ها جلسه داشتیم، 70 نفر دنبال آن بودند که در انتخابات نام نویسی کنند که من گفتم با توجه به این شرایط فکر نمی‌کنم این کار صحیح باشد؛ گفتم نباید یک نفر هم به این تعداد اضافه شود.

چمران درباره اینکه شهرداری تهران در انتخابات پیش‌رو از امکانات این نهاد استفاده می‌کند و آیا شورا در اینباره واکنشی نشان نخواهد داد، گفت: استفاده از امکانات دولتی خلاف قانون و حرام است. در دوره آقای احمدی‌نژاد هم بنده مدیران شهرداری را در مسجد کنار شهرداری جمع کردم و به آنها گفتم در انتخابات حق ندارید از امکانات شهرداری استفاده کنید و به شهردار هم گفتیم در ایام انتخابات مرخصی بگیرد و در محل کار خود حاضر نشود؛ شک نکنید این موضوع نیز در انتخابات پیش‌رو تکرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در انتخابات مجلس نهم گفته شد که از نردبان شهرداری در تبلیغات استفاده کردند که ما این موضوع را پیگیری و با متخلفان برخورد کردیم، در خصوص کاندیداتوری هنرمندان در انتخابات شورای شهر تهران، اظهار داشت: آنچه برای شورا مهم است، توانایی است بنابراین چهره بودن فقط مهم نیست؛ باید افراد در شورا از آگاهی و تسلط بالا برخوردار باشند. ما بنا داریم برای اعضای جدید در شوراها دوره‌های آموزش بگذاریم تا آنها با قوانین شوراها آشنا شوند. بنده زمانی که وارد شورای شهر شدم اصلا با قوانین آشنا نبودم، مطالعه کردم و بعد با این قوانین و ماده‌ها آشنایی پیدا کردم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری تهران سکوی پرتابی برای ریاست‌جمهوری شده است، تصریح کرد: اگر شورا تمرینی باشد برای اینکه ما به جاهای بالاتری برسیم، ایرادی ندارد. مثلا اعضای شورایاری‌ها می‌توانند تمرین کنند تا خود را برای انتخابات شوراها آماده کنند اما اگر نیت خود را بر این بگذاریم تا به مقامات بالاتر برسیم و فقط به این مقامات بیندیشیم، اصلا کار درستی انجام نداده‌ایم. البته معتقدم که شهرداری تهران نباید سکویی برای رسیدن به جایگاه‌های دیگر باشد. این فرهنگ غلط است که شهرداری تهران را سکویی برای پرتاب خود بدانیم.

چمران خاطرنشان کرد: تا کنون فقط یکبار شهردار تهران به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد؛ در سال 77 هم شهردار می‌خواست در انتخابات ریاست‌جمهوری بیاید اما نشد. ممکن است باز این موضوع اتفاق بیفتد.

وی درباره اینکه اگر اصولگرایان در انتخابات شوراها لیست‌های متعددی را منتشر کنند باز به پیروزی امیدوار خواهید بود یا نه، افزود: اگر قرار باشد همه احزاب لیست مورد حمایت خود را بدهند، ما شکست خواهیم خورد. باید شما دانشجویان نیز به این گروه‌ها فشار بیاورید. ما به اندازه کافی فشار خود را وارد کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مورد اینکه چرا جریان آبادگران ادامه پیدا نکرد، گفت: خیر، اینگونه نیست؛ ما باز بنا داریم در این دوره از انتخابات شوراها با نام آبادگران وارد صحنه شویم و آبادگران 2،3 هفته پیش برنامه‌ای را در مرکز فرهنگی سیدالشهداء برگزار کرد که بنده و آقای بیادی در آن نشست صحبت کردیم و آن نشست هم با استقبال خوب مردم روبرو شد.

چمران در پایان در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری بنرهایی که برگرفته از شعار ائتلاف پیشرفت است استفاده می‌کند، اظهار داشت: بنده هم این تبلیغات و بنرها را هم دیدم و به شهردار نیز تذکر دادیم البته وی هم راضی نیست این زیرمجموعه‌ها هستند که بعضی موقع‌ها غلو می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز