خبرگزاری کار ایران

رئیس حوزه هنری کردستان:

خبرنگاران با تعهد و صداقت برای اعتلای ارزش‌ها تلاش می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۷۷

جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره از 25 تا 27 مرداد ماه جاری به میزبانی استان کردستان در شهرستان سنندج برگزار می‌شود.

ایلنا: رئیس حوزه هنری کردستان رسالت اصحاب رسانه را سنگین دانست و گفت:این قشر با احساس تعهد و صداقت برای اعتلای ارزش‌ها تلاش می‌کنند و به انعکاس وقایع و رخدادهای اجتماع می‌پردازند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از سنندج،امین مرادی روز چهارشنبه 16 مرداد ماه جاری ضمن تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار اظهار داشت: خبرنگاری یکی از سخت‌ترین، حساس‌ترین و پراهمیت‌ترین حرفه است و همان‌گونه که ما در هنر به هنر متعهد معتقدیم در خبرنگاری نیز تعهد به این حرفه و آگاه بودن از رسالت سنگین این حرفه است و متعهد بودن به آن وظایف و رسالت‌ها می‌تواند در ارتقاء بینش جامعه و نگاه صحیحی‌تر مدیریتی به موضوعات کمک نماید.
وی با گرامیداشت یاد و خاطر خبرنگار شهید محمود صارمی افزود: شهادت این بزرگوار و نمونه های دیگر مشابه که در راه انتقال صحیح و درست وقایع در جهت آگاه سازی جامعه حاضر به فدا کردن جان خود نیز می‌شوند بیش از پیش اهمیت و نقش حوزه اطلاع رسانی را نشان می‌دهد.

جشنواره شعر و داستان جوان سوره برگزار می شود
مرادی در ادامه سخنانش به بخشی از برنامه های یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره اشاره داشت و گفت:جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره از 25 تا 27 مرداد ماه جاری به میزبانی استان کردستان در شهرستان سنندج برگزار می‌شود.
دبیر اجرایی جشنواره یازدهم شعر و داستان سوره تصریح کرد:این جشنواره شامل بخش‌های مختلفی از جمله داستان کوتاه بزرگ سال، داستان بلند بزرگ سال، داستان کوتاه کودک و نوجوان، شعر کودک و نوجوان، شعر نو نیمایی و آزاد، شعر کلاسیک و ترانه و سرود است.
وی ادامه داد: یازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره حول محورهای انقلاب اسلامی، سبک زندگی، دفاع مقدس و مقاومت، بیداری و اخوت اسلامی، فرهنگ و تمدن و عدالت و پیشرفت است.

بخش ویژه جشنواره با عنوان نگاه به ادبیات بومی اختصاص پیدا کرد
مرادی با اشاره به اینکه میزبانی استان کردستان از همان ابتدا زمینه خیر شد، گفت: برای اولین بار در طول 10 دوره برگزاری جشنواره بخشی ویژه با عنوان نگاه به ادبیات بومی یعنی شعر و داستان کردی اختصاص پیدا کرد که این مهم نشات گرفته از تاکید مقام معظم رهبری در توجه به زبان کردی طی سفر تاریخی خود به استان کردستان است.
رئیس حوزه هنری استان کردستان از حضور داوران کرد زبان به منظور بررسی آثار بخش نگاه به ادبیات بومی یعنی شعر و داستان کُردی خبر داد و گفت: ‌کامبیز کریمی، رحیم لقمانی، حبیب‌الله بخشوده و بیژن ارژنگ داوری این بخش از جشنواره را به عهده داشتند.
وی دومین ویژگی و اهمیت این جشنواره را در کانون خبر قرار گرفتن استان کردستان عنوان کرد و ادامه داد: این فرصت مناسبی است که با توجه به حضور خبرنگاران و پوشش رویدادهای جشنواره خدمات ارزنده دولت و نظام مقدس اسلامی در سال‌های انقلاب در استان به نحو مناسب انعکاس پیدا کند.
مرادی از استقبال بسیار خوب شاعران و نویسندگان از این جشنواره سراسری خبر داد و تصریح کرد: آثار زیادی به دبیرخانه ارسال شده که با توجه به برگزاری نشست خبری در هفته آینده در تهران، جزئیات کامل‌تر این جشنواره در این نشست خبری اعلام خواهد شد.

امیدواریم میزبان شایسته ای باشیم
این مسئول با اشاره به عنوان و اهمیت این جشنواره یادآور شد: امید است، بتوانیم میزبانی شایسته ای را به انجام برسانیم تا زمینه را برای برگزاری این جشنواره به صورت دائمی در استان فراهم کنیم.
وی این جشنواره را فرصت مناسبی برای معرفی بزرگان فرهنگ و هنر این دیار دانست و بیان کرد: در این جشنواره از چند نفر از بزرگان ادب و هنر تجلیل به عمل می‌آید و زمینه معرفی سراسری این بزرگواران بیش از پیش فراهم می‌شود.
مرادی، شاعر نامدار کرد مرحوم "ماموستا هه ژار"، استاد مرحوم "شاهرخ اورامی" و هنرمند سقزی استاد "عمر صالحی صاحب" که مترجم دیوان شعر حافظ به کردی به نام "تافگه ی ئه وین" است را از جمله کسانی خواند که در این جشنواره تجلیل می شوند.
وی با اشاره به اینکه این جشنواره در رده سنی جوانان حداکثر تا 30 سال برگزار می‌شود، افزود: جشنواره در طول چند دوره برگزاری توانسته است، به هدف‌های والای خود که همانا کشف، جذب و پرورش استعدادهای درخشان بوده موفق عمل کند.
رئیس حوزه هنری کردستان ادامه داد: هم اکنون جشنواره تعداد زیادی هنرمند شاعر و داستان نویس جوان را توانسته شناسایی کند و در آینده نزدیک این پتانسیل قوی با ورود جدی به فضای هنری شعر و داستان تحولی بزرگ را در این زمینه متناسب با موازین بلند انقلاب اسلامی ایجاد خواهد کرد.
مرادی با بیان این که 12 اثر از آثار برگزیده این جشنواره مربوط به بخش ادبیات بومی یعنی شعر و داستان کُردی است، گفت: هفت نفر از برگزیدگان این بخش از استان کردستان هستند.
وی در ادامه به معرفی داوران بخش‌های مختلف این جشنواره پرداخت و بیان داشت: داوود امیریان، فرهاد حسن‌زاده، طاهره ایبد داوری بخش داستان کودک و نوجوانان را بر عهده دارند.
مرادی داوران بخش داستان کوتاه و بلند بزرگ سال را مجید قصیری، فیروز جلای زنوزی و راضیه تجار عنوان و افزود: داوران بخش شعر کلاسیک محمد کاظم کاظمی خسرو احتشامی و زهیر توکلی و بخش شعر نو محمدرضا مهدی زاده، علی محمد مودب و محمد حسین جعفریان هستند.
وی داوران بخش شعر کودک و نوجوان را مصطفی رحمان دست، کمال شفیعی و مهری ماهوتی و بخش ترانه و سرود را مرتضی امیری، بهروز یاسمی و اسماعیل امینی اعلام کرد.

در حاشیه جشنواره کارگاه های آموزشی برگزار می شود
وی از بازدید شرکت کنندگان این جشنواره از اماکن مذهبی، تاریخی و تفریحی استان خبر داد و گفت: برپایی نمایشگاه و فروشگاه کتاب ویژه هنرمندان کرد زبان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در رشته‌های مختلف جشنواره و برپایی نمایشگاه صنایع دستی ویژه استان از برنامه‌های دیگر ما در حاشیه این جشنواره سراسری است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان در ادامه به فعالیت‌های حوزه هنری از ابتدای سال جاری تا کنون اظهار کرد: اکران، نقد و بررسی هر دو هفته یک بار فیلم‌های منتخب ایران و جهان، برگزاری و نخستین جشنواره کاریکاتور با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی و برگزاری شب شعر آیینی از جمله فعالیت‌های انجام شده حوزه هنری استان در طول مدت یاد شده است.
مرادی در پایان سخنانش برگزاری 20 جلسه کانون شعر، برپایی کارگاه شعر اعتیاد، دیدار با هنرمندان نامی استان، برپایی دو نمایشگاه کتاب، حضور در 20 جشنواره داخلی و بین‌المللی در بخش فیلم و برپایی کارگاه سه روزه از ایده تا کارگردانی و کارگاه یک روزه موسیقی معاصر ایران و را از دیگر فعالیت‌ها حوزه هنری از ابتدای سال جاری تاکنون عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز