خبرگزاری کار ایران

نخستین مدیر عامل سازمان بیمه سلامت:

واگذاری بیمه‌ها، فقط مطالبه وزارت بهداشت برای بودجه را افزایش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۴۴

چکیده: قبل از این‌که وزارت رفاه و تامین اجتماعی تاسیس شود، وزارت بهداشت متولی صفر تا صد درمان کشور بود و متولی بیمه درمان، ‌نظام بیمه درمانی و نیز متولی ارائه خدمت درمانی بود. در‌‌ همان زمان ما مشکلاتی داشتیم که به هر حال مردم این مشکلات را لمس می‌کردند. اما چون متولی‌در همهٔ امور یک وزارت‌خانه بود خیلی سروصدای مشکلات بیرون نمی‌آمد.

نخستین مدیر عامل سازمان بیمه سلامت معتقد است تجربه واگذاری بیمه‌ها به وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی یک تجربه شکست خورده است که در صورت اجرا فقط میزان مطالبه این وزارتخانه برای بودجه را افزایش خواهد داد.

به گزارش ایلنا، «سید عبدالله عمادی» در این باره گفت: زمانی که وزارت بهداشت در عین حال که ارائه کنندهٔ خدمت است، متولی سیاست‌گذاری خدمات درمانی نیز باشد دیگر قادر نخواهد بود که خریدار خدمات هم باشد چرا که این سه وظیفه وقتی با هم جمع بشود قطعا باعثمی‌شود که رانتی در این فضا ایجاد بشود و بر اساس این رانت توان جامعه در ارائه خدمات خوب درمانی به مردم از دست خواهد رفت.

این کار‌شناس مسایل بیمه و سلامت می‌افزاید: اگر خواهان گسترش و اجرای نظام سلامت با کیفیت مناسب برای مردم هستیم، ‌بهتر است اجرا و ارائهٔ درمان را هم به صورت جداگانه مدیریت کنیم.

عمادی همچنین با انتقاد از یکسان سازی سیستم‌های نظارت و اجرا در حوزه سلامت گفت: وقتی وزارت بهداشت قرار است ارائه کننده خدمات درمانی باشد مسلما در سیاست‌گذاری برای درمان کل کشور تحت تاثیر بخش اجرایی قرار می‌گیرد و به خودی خود تداخلی در این ماجرا ایجاد می‌شود که در ‌‌نهایت به ضرر هر دو ماموریت خواهد بود و چه بسا که هیچ یک از ماموریت‌هایی که به این وزارت‌خانه سپرده شده با موفقیت به سرانجام نرسد.

وی افزود: با یک بررسی ساده باید به این پرسش پاسخ داد که در شرایطی که مجری و ناظر یک دستگاه‌ / نفر است چطور می‌توان نتایج قابل قبول با کیفیت مناسب را انتظار داشت؟

مدیرعامل اسبق سازمان بیمه سلامت گفت: گاهی به خاطر برخی مصالح سازمانی ناچاریم که از برخی عیب‌ها و ایراد‌ها چشم پوشی کنیم، ‌همین باعثمی‌شود که بسیاری از عیب‌ها نمایان نشوند و اصلا مشخص نشوند. حالا اگر یک وزارت‌خانه می‌خواهد سیاست گذار و درعین حال مجری هم باشد بر همگان واضح و مبرهن است که همین وزارت‌خانه نمی‌تواند خریدار خدمات بهداشتی درمانی هم باشد.

به گفته عمادی، چون وزارت بهداشت فروشنده خدمات بهداشتی است به هنگام خرید تلاش خواهد کرد که بیشترین قیمت را برای خدماتش دریافت کنند، ‌ مشکل مردم دقیقا از همین نقطه آغاز می‌شود چون مدام با افزایش قیمت خدمات درمانی روبه‌رو خواهند شد و این افزایش پلکانی هم‌چنان ادامه دار خواهد بود.

وی تاکید کرد: قبل از این‌که وزارت رفاه و تامین اجتماعی تاسیس شود، وزارت بهداشت متولی صفر تا صد درمان کشور بود و متولی بیمه درمان، ‌نظام بیمه درمانی و نیز متولی ارائه خدمت درمانی بود. اما آیا در آن روز‌ها وضعیت سلامت مردم بهتر بود؟ شاخص‌های سلامت در وضعیت ایده‌آل بود؟ در‌‌ همان زمان ما مشکلاتی داشتیم که به هر حال مردم این مشکلات را لمس می‌کردند. اما چون متولی‌در همهٔ امور یک وزارت‌خانه بود خیلی سروصدای مشکلات بیرون نمی‌آمد. این پروژه یک بار اجرا شده، تجزیه و تحلیل هم شده اما نتایج این تجزیه تحلیل‌ها با توجه به مدل‌های رایج و به روزی که در دنیا وجود دارد یک مدل جدیدی برای اجرا در کشور انتخاب شد، ‌که در حال حاضر اجرا می‌شود.

عمادی با بیان اینکه «هر وقت بیمه در پرداخت‌هایش تاخیرزیادی داشته باشد وزارت بهداشت نسبت به این کار انتقاد می‌کند، هر وقت هم ارائه خدمت به خوبی انجام نشود بیمه‌ها اعتراض می‌کنند»، افزود: اگر ما شاهد نقد شدن نظام درمان به وسیلهٔ بیمه‌ها یا برعکس اعتراض وزارت بهداشت نسبت به عملکرد بیمه‌ها هستیم به این دلیل است که این دو دستگاه فعالیت همدیگر را زیر نظر دارند و اعمالشان رصد می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز