خبرگزاری کار ایران

اقدامات و احتیاطات ضروری تکنسین‌های اورژانس برای مقابله با ویروس کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۸۸۸

کرونا نام ویروسی است که در کشور چین شیوع پیدا کرده و در حال گسترش در سطح جهان است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز اورژانس تهران، کروناویروس، خانواده بزرگی از ویروسها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.این بیماری جدید یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می شود. اما هنوز راه های انتقال، مخازن حیوانی، راه های پیشگیری، تظاهرات دقیق بالینی آن مشخص نشده است و نیاز به مطالعات بیشتر دارد. در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای nCoV وجود ندارد و لذا داشتن ظن بالینی بالا و پرسش از شرح حال سفر و تماس ازبیماران تب دار و بیماران دارای علایٔم تنفسی نقش بسیار مهمی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.بسیاری از اقدامات تشخیصی و کنترل عفونتی توصیه شده برای این بیماری در حال حاضر مشابه با دستورالعمل کوروناویروس MERS است.

اقدامات و احتیاطات ضروری تکنسین های اورژانس ۱۱۵ متعاقب دریافت ماموریت، اعزام به محل و انتقال بیمار با احتمال مبتلا به کرونا ویروس به بیمارستان به شرح زیر است:

۱- تکنسین های فوریتهای پزشکی در شروع شیفت کاری باید از وجود تجهیزات حفاظت فردی شامل گان، کلاه، ماسک جراحی و N۹۵ ،با عینک چشم مطمئن باشند.

۲- تکنسین های فوریتهای پزشکی به محض دریافت فوریت، پیرامون مفهوم بودن آدرس و وضعیت عمومی بیمار اطلاع لازم را کسب کنند.

۳- به محض رسیدن کارکنان به صحنه به طور قطع داشتن ماسک جراحی و دستکش الزامی است . در صورت وجود عطسه و سرفه در زمان اخذ شرح حال ومعاینه اولیه علاوه بر داشتن ماسک و دستکش، داشتن محافظ صورت الزامی است .گان در صورتیکه احتمال پاشیده شدن

ترشحات تنفسی و بدن بیماری وجود دارد ضرورت دارد.

۴- اطمینان از صحت پوشیدن وسایل حفاظت فردی دارای اهمیت فراوان است ) پوشیده شدن کامل بینی و دهان توسط ماسک، پوشش کامل صورت توسط محافظ آن، در صورت پوشیدن گان عدم جدایی بین دستکش و آستین گان و مهار شدن کامل لبه آستین زیر لبه دستکش (دستورالعمل مصور نحوه و ترتیب پوشیدن وسایل حفاظت فردی)

۵- سطح بیرونی ماسک جراحی و ماسک N۹۵ پس از ویزیت بیمار آلوده بوده و نباید از روی غفلت، تکنسین فوریتهای پزشکی آن را لمس کند.

۶- بعد از رسیدن به محل فوریت، تا حد امکان فقط تکنسین ارشد آمبولانس) با رعایت اصول مراقبت شخصی (در فرایند اخذ شرح حال و معاینه دخالت داشته باشد .در صورت ضرورت به پیاده شدن تکنسین دوم از آمبولانس به منظور کمک در انتقال بیمار حتماً باید ماسک جراحی پوشیده باشد و از دستکش لاتکس استفاده کند و در صورت لزوم سایر لوازم حفاظت فردی را پوشیده باشد .تکنسین دوم بعد از کمک در انتقال و قبل از سوار شدن نسبت به خروج ماسک ودستکش و دفع بهداشتی آنها در کابین عقب آمبولانس ، و ضدعفونی نمودن دست توسط ماده با پایه کلرهگزیدین اقدام کند و سپس به کابین جلو برای هدایت آمبولانس مراجعه نماید.

۷- تکنسین فوریتهای پزشکی در طول مدت حضور بر بالین بیمار تا حد امکان از لمس اشیاء و سطوح نزدیک بیمار اجتناب نماید.

۸- در صورت عدم وجود دیسترس تنفسی که باعث ایجاد هیپوکسی در بیمار گردد باید در ابتدای ارزیابی، دهان و بینی بیمار با ماسک جراحی به شکل مناسب پوشده شود.

۹- در طی انتقال اگر کابین آمبولانس اگزوز فن دارد باید روشن باشد و در غیر اینصورت پنجره های کابین عقب آمبولانس جهت برقراری تهویه باز باشد.

۱۰-در بالین بیمار یا حین انتقال اگر نیاز به اقدامات ایجاد کننده ریزافشانه ) ایٔروسل (مانند ساکشن ترشحات، مدیریت راه هوایٔی، گذاشتن Air Way، یااحیاء ریوی داشته باشد، حتماً باید از ماسک N۹۵ استفاده شود .زمانی که از ماسک N۹۵ استفاده می شود، باید در زمان استفاده به خوبی لبه ماسک با دور بینی و زیر چانه با فشار تطبیق دهد و فیکس نماید به طوریکه از ورود و خروج هوا از اطراف بینی و چانه خودداری شود .جهت اطمینان از این رخداد، تست مربوطه )fit-test( را به درستی انجام دهد .سپس دست را مجدداً ضدعفونی نموده  و دست کش را بپوشد . تکنسین ارشد که در بالین بیمار حضور دارد، از همان ابتدا ماسک N۹۵ استفاده نماید.

۱۱-در صورت پاشیده شدن یا تماس پوست سالم بدن یا دست) بدون دست کش (با ترشحات تنفسی و یا خون بیمار، شستشوی دست با آب و صابون وسپس ضدعفونی با پایه کلرهگزیدین یا الکل الزامی است .سپس محل تماس به خوبی از نظر وجود بریدگی یا خراشیدگی بررسی و مشاهده شود وواقعه به مدیر کشیک دیسپچ )یا کارشناس کنترل عفونت اورژانس یا فرد مشخص شده مطابق فلوچارت (اطلاع رسانی و گزارش شود تا مدیر نسبت به اطلاع رسانی مطابق فلوچارت مشخص شده به منظور پیگیری سریع مورد تماس اقدام نماید)گزارش مورد مواجهه شغلی با خون یا ترشحات بدن بیمار مشکوک)

۱۲- در صورت پاشیده شدن خون یا ترشحات تنفسی بیمار به چشم یا دهان، شستشوی فراوان با آب یا سرم سالین به مقدار زیاد الزامی است و واقعه به مدیر کشیک دیسپچ ) یا کارشناس کنترل عفونت اورژانس یا فرد مشخص شده مطابق فلوچارت (گزارش شود و مدیر نسبت به اطلاع رسانی مطابق فلوچارت مشخص شده به منظور پیگیری سریع مورد تماس اقدام میکند )گزارش مورد مواجهه شغلی با خون یا ترشحات بدن بیمار مشکوک

۱۳- بعد از رسیدن به بیمارستان مقصد، پرسنل اورژانس ۱۱۵ می بایست احتیاطات لازم جهت جلوگیری از انتشار عفونت را مد نظر داشته باشند.

۱۴- در بیمارستان مقصد، محل استقرار و پارک اولیه آمبولانس، فرایند تحویل بیمار و انتقال به منطقه مورد نظر در اورژانس/بخش که از قبل تعریف شده باید به خوبی مشخص باشد.

۱۵-در بیمارستان، بعد از تحویل بیمار، مکان مشخصی برای خروج ووسایل حفاظت فردی کارکنان پیش بیمارستانی و دفع بهداشتی آن مشخص گردد. )دستورالعمل مصور نحوه و ترتیب درآوردن وسایل حفاظت فردی

۱۶-می بایست مکان مشخص برای فرایند شستشو و گندزدایی کابین عقب تعریف و این مهم به خوبی انجام شود ) دستورالعمل گندزدایی آمبولانس

۱۷-در صورت آلوده شدن لباس فرم با خون و ترشحات بیمار، باید لباس فرم خارج و در نایلون مناسب جمع آوری گردد و در پایگاه به روش مناسب گندزدایی گردد و سپس رعایت بهداشت دست و صورت پذیرد.

۱۸- در صورت آلودگی برگه فرم ماموریت به خون و ترشحات بیمار می بایست فرمهای آلوده در کیسه زباله عفونی دفع گردد.

۱۹-در صورت تماس حفاظت نشده) پر خطر (پرسنل با بیمار مشکوک به سندرم MERS بلافاصله به سرپرست مدیر جانشین اطلاع داده شود و تا زمان رد تشخیص) یا چهارده روز پس از تماس (از نظر بروز تب و علایم تنفسی و یا گوارشی تحت نظر باشند.

۲۰- به همراه داشتن و در دسترس بودن Safety Box مقاوم به سوراخ شدگی و نشت مایعات حایٔز اهمیت است.

۲۱-به همراه داشتن کیسه های مناسب برای دفع بهداشتی وسایل حفاظت فردی مصرف شده مهم می باشد.(دستورالعمل جمع آوری و دفع بهداشتی و ایمن زباله های پزشکی و عفونی)

۲۲- در اورژانس پیش بیمارستانی ترجیحاً از وجود، ملحفه یکبار مصرف برای پوشش برانکارد، و تجهیزات حفاظت فردی کامل مشتمل برماسک N۹۵ درسایز های مختلف به میزان کافی، سطل پدال دار برای دفع پسماندهای عفونی، دیسپنسر حاوی محلول های ضد عفونی دست با پایه الکلی و safety boxesبرای دفع سرنگ و سر سوزن اطمینان حاصل شود.

۲۳-در حین انتقال بیمار به مراکز درمانی، در صورت مشترک بودن فضای تکنسین دوم) که مسوولیت رانندگی را هم به عهده دارد (با مراقبین و بیمار،تکنسین دوم آمبولانس نیز از ماسک مناسب استفاده نماید.

۲۴- تاکید می شود، جهت احیاء قلبی تنفسی بیماران با علایم سندروم تنفسی در صورت نیاز ترجیحا،ً ازتیغه لارنگوسکوپ یکبار مصرف  استفاده نمایید.

۲۵- بهداشت و نظافت سطوح و تجهیزات به ویژه برانکارد و دستگیره آمبولانس و دکمه تنظیم جریان اکسیژن به صورت روتین و روزانه با هیپوکلریت سدیم ۱/درصد انجام شود.

۲۶-وسایلی مانند ماسک و نازال اکسیژن اختصاصی الزاماً یک بار مصرف استفاده گردند.

۲۷- تجهیزات پزشکی نظیر کاف فشارسنج، استتسکوپ پس از معاینه بیماران ضد عفونی روتین شود. ۲۸-سطوح تجهیزات موجود در آمبولانس با هیپوکلریت سدیم۱ درصد ضد عفونی روتین شود .

احتیاطات بر مبنای روش انتقال:

تعریف: در هنگام درمان بیماران شناخته شده یا مشکوک عفونی یا کلونیزه با عوامل عفونی بیماری‌زا، از احتیاطات بر مبنای روش انتقال استفاده می شود .دراین موقعیت ها موازین کنترلی اضافی به منظور پیشگیری مؤثر از انتقال عفونت الزامی است .از آن جا که غالباً در هنگام پذیرش بیماران در بیمارستان عوامل عفونی شناخته شده نیستند ، این احتیاطات بر اساس نشانه های بالینی ابتدایی و عوامل اتیولوژیک احتمالی و سپس تعدیل آن بر اساس نتایج تست های آزمایشگاهی تعیین و به کار گرفته می شوند. احتیاطات تماسی : رعایت احتیاطات تماسی برای اجتناب از انتقال ارگانیسم های مرتبط به عفونت ها یا کلونیزاسیون عوامل عفونی از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم توصیه می شود.

اصول احتیاطات تماسی:

-۱-استفاده از وسایل حفاظت فردی کامل

۲-پوشیدن دستکش، در بدو ویزیت و درآوردن آن قبل از ترک بیمار

۳- انجام ضدعفونی دست ها، یکبار بعد از درآوردن دست کش و گان، و یکبار بعد از درآوردن محافظ صورت و ماسک الزامی است.

۴-رعایت بهداشت دست با آب و صابون یا مایعات ضدعفونی با پایه الکلی، بلافاصله بعد از درآوردن دستکش

احتیاطات قطره ای:

برای اجتناب از انتقال ذرات بزرگتر از ۵ میکرون، بایستی از این نوع احتیاط استفاده شود .اندازه بزرگ این قطرات مانع از حرکت درفاصله زیاد یا تعلیق آن ها در هوا می شود .این ذرات، در فاصله کوتاه) حدود یک متر (می توانند مستقیماً از سیستم تنفسی فرد عفونی به سطح مخاطات فرد گیرنده(کارکنان ارایٔه کننده خدمات سلامت یا سایر بیماران (منتقل شوند .این قطرات تنفسی که حامل پاتوژن های عفونی می باشند هنگام سرفه، عطسه یا صحبت فرد عفونی ایجاد می شوند.

اصول احتیاطات قطره‌ای:

۱-در صورت کار کارکنان در فاصله کمتر از یک متری بایستی از ماسک صورت استفاده شود.

۲- بیمار بایستی از ماسک جراحی استفاده نماید.

۳- در بیماری کرونا ویروس جهت احتیاط بیشتر در صورت انتقال بیمار، پرسنلی که درکابین بیمار قرار دارند از ماسک N۹۵ استفاده نمایند.

۴-در صورت انجام هرگونه پروسیجر بویژه مدیریت راه هوایی و ساکشن می بایست احتیاطات هوابرد رعایت شود.

احتیاطات تنفسی یا هوابرد  انتشار هوایی هسته قطرات) با قطر کمتر از ۵ میکرون (حاوی عوامل عفونی در اثر جریانات هوایی می تواند سبب انتقال عفونت در فواصل طولانی شود .بکاربستن اصول احتیاطات تنفسی برای جلوگیری از انتقال هسته قطرات یا ذرات کوچک تنفسی حاوی عوامل عفونی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز