خبرگزاری کار ایران

سید جواد حسینی خبر داد:

اعتبار ۲۰۰۰ میلیاردی برای طرح رتبه‌بندی معلمان

اعتبار ۲۰۰۰ میلیاردی برای طرح رتبه‌بندی معلمان
کد خبر : ۸۰۴۳۱۱

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از تخصیص اعتبار ۲۰۰۰ میلیاردی برای طرح رتبه‌بندی معلمان خبر داد.

به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی امروز در جلسه مشترک شورای آموزش و پرورش، مجمع نمایندگان استان و روسای آموزش و پرورش استان کرمان بر لزوم تشکیل کار گروهی برای تسهیل‌ کار خیران در آموزش و پرورش تاکید کرد گفت: ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای طرح رتبه‌بندی معلمان در سال جاری اختصاص یافته که دو درصد نسبت به سال‌گذشته افزایش خواهد یافت و این اعتبارات در حالی محقق شده که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم.

وی با بیان این مطلب که در ساخت مدارس خوب پیش رفته‌ایم، اظهارکرد: در مجمع خیرین آموزشی حتما برای مناطق لازم‌التعلیم برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت و از مدیران استانی می خواهیم در این راستا تمام تلاش و برنامه‌های خود را معطوف کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یک سوم مدارس کشور را خیرین می‌سازند به گونه‌ای که در استانی مانند کرمان در سال گذشته ۶۱ مدرسه خیرساز با اعتبار بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان احداث شده است خطاب به مسئولن آموزش و پرورش استان کرمان، اظهار کرد: انتظار داریم برای ابتدای مهرماه انجمن خیرین مدرسه‌یار را در استان کرمان تشکیل دهید همچنین از ابتدای مهر در انجمن اولیا و مربیان باید موضوع راه‌اندازی انجمن خیرین دانش آموزی مطرح شود تا فرهنگ مشارکت در مدارس کشور ترویج شود.

حسینی با تاکید براینکه آموزش و پرورش مسئول بازماندگان از تحصیل است، تصریح کرد: برون‌سپاری در استان کرمان به‌خوبی انجام شده است.

وی طرح خرید خدمات آموزشی را بهترین راه حل موقت کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش دانست و اظهارکرد: تا سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۵ هزار نفر معلم بازنشسته خواهد شد ضمن آنکه تا این بازه زمانی  ۱۷ درصد به جمعیت دانش آموزی افزوده می‌شود و در مقابل۳۰ درصد نیروهای ما کاهش پیدا می‌کند و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ما این کمبود را نمی‌تواند جبران کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: هیچ معلمی حق رفتن به کلاس درس را ندارد مگر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و این ۱۲ هزار نیرویی که به ما تحمیل شده‌اند نیز اعلام کرده‌ایم که اگر تا یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره نبینند، اجازه حضور در کلاس‌های درس را ندارند.

وی با اشاره به مشکلات آموزش پرورش در مناطق دورافتاده کشور به‌ویژه مناطق کمتر توسعه‌یافته در جنوب استان کرمان اظهارکرد: طرحی به نام «بوم برای بوم» داریم که به نیروهای بومی در مناطق دورافتاده و دارای تحصیلات دانشگاهی آموزش‌های لازم می‌دهیم و به عنوان معلم در آن منطقه به کار گرفته می‌شوند.

حسینی از کمبود ۴۰ هزار معلم در سطح کشور خبر داد و گفت: مدارس غیردولتی یکی از شیوه‌های عدالت آموزشی است. لذا بودجه‌ای که از طریق این مدارس صرفه‌جویی می‌شود به مناطق کمتر توسعه‌یافته اختصاص می‌دهیم اما مدارس غیردولتی بخش خصوصی هستند که براساس استانداردها فعالیت می‌کند و باید هدایت، حمایت و نظارت بر این مدارس داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که ۱۱ درصد مدارس کشور غیر دولتی هستند که این مهم در استان کرمان ۲۰ درصد است، اظهار کرد: متاسفانه تعداد کمی از این مدارس چهره مدارس غیردولتی را مخدوش کرده‌اند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از جشن پایان مدارس خشت و گلی در اول مهرماه خبر داد و اظهارکرد: جشن پایان مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان در آبان‌ماه خواهد بود اما ۸۰ کلاس خشت و گلی در استان کرمان وجود دارد که با اعتباری بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان اعتبار ابتدای مهرماه سال‌جاری همراه با سایر استان‌های کشور جشن پایان این نوع مدارس را برگزار خواهند کرد.

وی ادامه داد: ۲۴ هزار کلاس درس که وسیله گرمایشی آنها بخاری نفتی است نیز در سطح کشور داریم این درحالیست که علمک گاز دارند. برای تجهیز این کلاس‌ها به بخاری هوشمند گازی ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم  و در استان کرمان ۷۵۰ کلاس از این نوع داریم که تا اول مهر به بخاری گازی هوشمند مجهز شود و برای تجهیز این مدارس استان کرمان ۹ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

حسینی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از ۲ میلیون ۶۰۰ هزار نفر بی سواد و کم سواد را به حلقه باسوادان بازگرداندیم و به همین سبب ایران سه بار از طرف یونسکو مورد تشویق قرار گرفته است.۳۱۰۹ نفر بازمانده از تحصیل در استان کرمان داریم و ما به لحاظ فضای آموزشی و معلم مشکلی برای آموزش به آن‌ها نداریم و مشکل ما شناسایی این افزاد است که باید به آموزش و پرورش کمک کنید. همچنین برخی خانواده‌ها اجازه آموزش به فرزندان خود را نمی‌دهند که باید در این زمینه نیز اقدامات لازم صورت گیرد زیرا آموزش و پروش موظف است که دانش اموز بازمانده از تحصیل را تحت پوشش خود قرار دهد.

وی افزود: ۱۸۲ هزار دانش‌آموز عشایر در ایران داریم که حدود ۱۲ هزار نفر آنان در استان کرمان هستند که باید در جهت عدالت آموزشی اعتبارات اختصاص یافته به دانش آموزان عشایری ۳ برابر بقیه دانش آموزان باشد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش استان کرمان را میناتوری از کل کشور دانست و گفت: در استان کرمان دانش‌آموز عشایر، اتباع، اقوام مختلف و ... وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد دانش‌آموزان کشور در مناطق کمتر برخوردار هستند،گفت: می‌توان از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها استفاده کنیم به‌طوری که دانشجو سه سال دوره‌های تخصصی در رشته خاص ببینند سپس یک‌ سال آموزش نحوه تعلیم را در دانشگاه فرهنگیان ببیند سپس وارد آموزش و پرورش شود.

حسینی افزود: از ابتدای هفته دولت تا اول مهرماه سال جاری ۲۰۰۰ پروژه در وزارت آموزش و پرورش که شامل ۱۰ هزار کلاس درس، ۱۰۸ سالن ورزشی و ... است با اعتباری بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

وی استان کرمان را مهد پرورش بزرگان دانست و گفت: نظام تعلیم تربیت امروز دچار مشکلات زیادی است و آن‌ها را انکار نمی‌کنیم. در این راستا سند تحول بنیادین را تدوین کردیم. در این سند نگاه‌ها علت محور نیست و از نگاه موقتی به سمت نگاه پایدار حرکت کردیم همچنین نگاه در این سند بنیادی است نه سلیقه‌ای.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سند بنیادین آموزش و پرورش دارای چهار لایه است که از دو لایه آن عبور کردیم و دو لایه آن باقیمانده است. ۶۷۰ برنامه از این سند تا کنون تدوین شده است که در این راستا آموزش پرورش استان‌ها باید برنامه‌های خود را بومی و تلفیق می‌کردند. ۲۵ درصد این برنامه‌ها تقویتی و ۲۵ درصد آنها تلفیقی و ۵۰ درصد نوآورانه هستند.

وی با بیان این مطلب که متاسفانه امروز با دستگاه پهن پیکر آموزش و پرورش روبرو هستیم،گفت: برای تحقق سند بنیادی باید تقسیم کار داشته باشیم و همه اجزا و ارکان درگیر در آموزش و پرورش همکاری کنند.

حسینی افزود: مصمم هستم که قانون خاص برای آموزش و پروش نوشته و تصویب شود زیرا آموزش و پرورش بیشتر از دانشگاه‌ها نیاز به قانون خاص دارد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ما در زیر بار سنگین درس آموزش ملی کمر خم کرده است و باید دانش‌آموزان را از زیر بار برنامه درسی خلاص کنیم، اظهار کرد: هیچ وزارتخانه‌ای به اندازه آموزش و پرورش نمی‌تواند خلق ثروت کند و باید با خلق قوانین و آئین‌نامه این لشکر بالقوه و نهفته را پویا و بالفعل تبدیل کنیم. کار آموزش و پرورش یادگیری است و رمز آموزش و پرورش نیز «یا علی» است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز