خبرگزاری کار ایران

رییس اورژانس تهران خبر داد:

افزایش ۳۵ درصدی ماموریت‌های اورژانس/ ورود به‌روزترین آمبولانس‌های اروپایی به ناوگان اورژانس

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۱۷۷

رییس اورژانس تهران گفت: روزانه ۷ هزار تماس با اورژانس کشور گرفته می‌شود که متاسفانه از این تعداد ۲۵ تا ۳۰ درصد تماس‌های گرفته شده با اورژانس مزاحمت‌های تلفنی دنباله‌دار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیمان صابریان، رییس اورژانس تهران در نشست خبری خود گفت: طی یکسال گذشته ۴۰ درصد تماس با اورژانس افزایش رشد داشته و بر همین اساس ۳۵ درصد ماموریت‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: روزانه ۷ هزار تماس با اورژانس کشور گرفته می‌شود که متاسفانه از این تعداد ۲۵ تا ۳۰ درصد تماس‌های گرفته شده با اورژانس مزاحمت‌های تلفنی دنباله‌دار است به طوری که باعث قفل شدن خطوط اورژانس می‌شود. روز گذشته حدود ۱۲۵۴ تماس مزاحمت تلفنی با اورژانس تهران گرفته شده است.

رییس اورژانس تهران با اشاره به ورود ۲۵۰ آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ آمبولانس که از به‌روزترین آمبولانس‌های اروپاست و به تازگی وارد کشور شده از سه شنبه وارد ناوگان اورژانس تهران می شود.

صابریان با بیان اینکه از یک سال گذشته سعی شده مشکلات اورژانس تهران برطرف شود، گفت: طی یک سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در زمینه ارتقای خدمات و ناوگان اورژانس تهران از نظر عملیات صورت گرفته است و تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای اورژانس تهران تهیه شده است.

وی با بیان اینکه در طی یک سال گذشته پایگاه‌های اورژانس تهران افزایش داشته است، گفت: با توجه به اینکه 35 درصد ماموریت‌های اورژانس تهران در سال گذشته نسبت به سنوات قبل آن افزایش داشته است خوشبختانه رضایتمندی مردم نیز از اورژانس بیشتر شده و بر اساس آمارها رضایت از موتورلانس 71 درصد به صورت کامل و 25 درصد نسبی بوده است در خصوص آمبولانس‌ها نیز 83 درصد رضایت کامل و 2 درصد عدم رضایت به دلیل تاخیر یا عدم انتقال به بیمارستان مورد نظر بوده است.

رئیس اورژانس تهران با بیان اینکه موتورلانس پاسخگوی اولیه بیمار است تصریح کرد: وقتی ماموریتی به اورژانس تهران داده می‌شود در ابتدا موتورلانس اعزام شده تا اقدامات اولیه برای بیمار انجام شود و سپس در صورت نیاز اورژانس نیز اعزام می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته 175 کد در تهران وجود داشت که به دلیل کمبود قطعات مورد نیاز برای این کدها تنها 160 کد فعال بود اما در حال حاضر 220 کد در شهر تهران فعال است و در مواقع بحران نیز کدهای رزرو به آن اضافه می‌شود. در گذشته نیز کدهای رزرو 14 کد بودند که در حال حاضر به 90 رسیده است.

صابریان با بیان اینکه موتورلانس‌ها 15 هزار ماموریت در ماه انجام می‌دادند تصریح کرد: 160 نقطه فعال بر اساس پیک ترافیک و پیک ماموریتی برای موتورلانس‌ها در نظر گرفته شده و همچنین ماموریت آنها به 20 هزار ماموریت در ماه افزایش پیدا کرده است. همچنین 18 پایگاه شهری به پایگاه‌های اورژانس اضافه شده و دو پایگاه جاده‌ای نیز توسط اورژانس تهران فعال شده است.

وی با بیان اینکه در شهر تهران با توجه به تراکم ایجاد پایگاه برای اورژانس بسیار سخت است تصریح کرد: متاسفانه همچنان در نقاط مختلف شهر تهران نقاط کور وجود دارد که باید برطرف شود. همچنین یک پایگاه هوایی در پردیس فعال شده و در خصوص ایجاد یک پایگاه هوایی در بوستان ولایت اقدامات لازم در حال انجام است. بازسازی نواحی اورژانس در جنوب، شرق، غرب و شمال شهر تهران بعد از 10 سال صورت گرفته و 60 درصد پایگاه‌های اورژانس بازسازی شده‌اند همچنین تجهیزاتی مانند پتوی یکبار مصرف و آتل یکبار مصرف به تجهیزات اورژانس افزوده شده و دیگر مانند گذشته از آتل‌های چندبار مصرف که امکان گندزدایی برای آنها وجود نداشت استفاده نمی‌شود.

او ادامه داد: همچنین استفاده آیس‌پک که به صورت فوری سرما ایجاد می‌کنند در اورژانس الزامی شده چرا که در گذشته برای عضوهای قطع شده در اورژانس هیچ پروتکلی وجود نداشت اما با استفاده از این آیس‌پک‌ها می‌توانیم این مشکلات را برطرف کنیم و در صورتی که عضو به بیمارستان منتقل شود با استفاده از این آیس‌پک‌ها احتمال موفقیت در پیوند نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین در بخش کد 247 که به مشکلات قلبی و بیماران قلبی ارائه خدمات می‌شد در حال حاضر ارائه خدمات باکیفیت بهتری انجام می‌شود در بخش کد 724 نیز روزانه 10 الی 12 بیمار خدمات می‌گیرند.

رئیس اورژانس تهران در خصوص آمبولانس‌های تصادفی در اورژانس تهران تصریح کرد: 54 آمبولانس در اورژانس تهران به دلیل تصادفات سنگین زمین‌گیر بودند که برخی از آنها بازسازی شده و در چرخه اورژانس تهران مورد استفاده قرار گرفتند.

وی در خصوص اقداماتی که برای پرسنل اورژانس در نظر گرفته شده است نیز تصریح کرد: در خصوص امنیت پرسنل اورژانس باید مکان‌هایی برای اورژانس در نظر گرفته شود که بتوانیم ایمنی آن را بیشتر کنیم همچنین برای جلوگیری از اتفاقات و مخاطرات غیرمترقبه برای پرسنل اورژانس مانند درگیری با خانواده بیمار، پرسنل‌ به بی‌سیم‌هایی مجهز شده‌اند که در زمان درگیری به پلیس اطلاع داده می‌شود درخصوص موتورلانس‌ها نیز فقط استفاده از کلاه ایمنی کفایت نمی‌کند چرا که ممکن است در تصادفات به دیگر نقاط بدن موتورسوار آسیب وارد شود از همین رو از لباس‌های ایمنی استفاده می‌شود که از شدت آسیب یا ورود آسیب به پرسنل اورژانس جلوگیری می‌کند.

صابریان در خصوص استفاده از مسیریاب برای آمبولانس‌ها نیز گفت: در آمبولانس‌ها از مسیریاب‌های ایرانی و نرم‌افزار دال استفاده می‌شود که نسبت به مشابه خارجی آن دقت پایین‌تری دارد اما همان کارکرد را ارائه می‌کند ولی باید در نظر گرفت که به خاطر ساخت و ساز و بازسازی خدمات شهری در شهر تهران ممکن است گاهی اوقات زمان رسیدن به بالین بیمار با تاخیر همراه باشد.

وی با بیان اینکه زمان رسیدن آمبولانس نسبت به گذشته 6 دقیقه کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد:‌ در حال حاضر موتورلانس‌ها در کمتر از 10 دقیقه و کدهای آمبولانس بین 12 الی 13 دقیقه به محل ماموریت خود می‌رساند اما باید در نظر گرفت که شهر تهران با 14 میلیون جمعیت را نمی‌توان با 220 آمبولانس اداره کرد و استاندارد اورژانس شهری با جمعیت تهران 450 آمبولانس و به همین تعداد نیز موتورلانس است. همچنین باید در نظر داشت تراکم ترافیکی در سطح شهر تهران متفاوت است و معابر ما استاندارد نیستند و باید پایگاه‌های آمبولاس و موتورلانس در شهر تهران افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا گاهی اوقات پرسنل بیمارستان در خصوص پذیرش بیمار با پرسنل اورژانس همکاری لازم را ندارند نیز توضیح داد: از آنجا که اورژانس بیمارستان‌ها نیز فعال است ممکن است بیمارستان با تراکم بیمار مواجه بوده و در این صورت عدم پذیرش اتفاق بیفتد در غیر این صورت تعامل با بیمارستان‌ها وجود دارد و مشکل خاصی در این زمینه نیست.

صابریان با بیان اینکه 65 درصد آمبولانس‌ها قبل از رسیدن به پایگاه به ماموریت دیگری ارسال می‌شوند در خصوص اورژانس ریلی گفت: راه‌اندازی اورژانس ریلی در خصوص مباحث پدافندی است که بسیار اهمیت دارد و هماهنگی‌های لازم در این زمینه با سازمان مترو صورت گرفته و ایستگاه‌های پرتراکم و پرترافیک مشخص و اولویت‌بندی شده‌اند. روز دوشنبه همین هفته نیز تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مترو در این خصوص منعقد می‌شود و اقدامات انجام خواهد شد.

رئیس اورژانس تهران در خصوص اساسنامه سازمان اورژانس نیز گفت: مراحل نهایی اساسنامه سازمان اورژانس در حال انجام است و امیدواریم با نهایی شدن این موضوع مشکلات اورژانس نیز کاهش پیدا کند.

وی در خصوص نصب دوربین بر روی لباس پرسنل اورژانس نیز گفت: نصب دوربین روی لباس مامور اورژانس به دلیل اینکه وارد حریم خصوصی بیمار می‌شود قابل توجیه نیست البته ما با نصب دوربین در مقابل آمبولانس برای بررسی خسارات وارده موافقیم اما در این خصوص نیز بودجه‌ای تامین نشده است.

وی در خصوص استقرار پایگاه‌های اورژانس در مجتمع‌های تجاری، سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر نیز گفت: در شورای شهر تهران مصوباتی وجود دارد که سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف باید مکانی را برای ایجاد پایگاه اورژانس در نظر بگیرند اما مقاومت‌هایی در این زمینه وجود دارد و ما به راحتی نمی‌توانیم در هر سازمان پایگاهی را ایجاد کنیم شهرداری تهران باید نگاه ویژه‌ای به اورژانس تهران داشته باشد و باید در ایستگاه‌های آتش نشانی بخشی به صورت قانونی به اورژانس تهران نیز داده شود البته در این خصوص تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان آتش نشانی وجود دارد البته در حال حاضر نیز در 90 سرای محله شهر تهران موتورلانس‌ها مستقر شده‌اند اما از آنجا که فعالیت این سراهای محله پاره وقت است ما نمی‌توانیم به صورت 24 ساعته و تمام وقت ارائه خدمات داشته باشیم.

وی در خصوص بیشترین ماموریت‌های اورژانس تهران نیز تصریح کرد: 70 درصد ماموریت‌های اورژانس تصادفات راهنمایی و رانندگی است که 50 درصد آن تصادفات موتورسیکلت، 30 درصد عابرین پیاده و بقیه تصادفات خودرویی است و پس از تصادفات راهنمایی و رانندگی، ناراحتی قلبی و ریوی در رتبه‌های بعدی ماموریت‌های اورژانس قرار دارند که با توجه به فصول مختلف درصد متفاوتی از ماموریت‌های اورژانش را شامل می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار در تامین تجهیزات اورژانس تاثیرگذار بوده‌اند یا خیر گفت: خوشبختانه کمبودی در تامین قطعات وسایل نقلیه و تجهیزات اورژانس نداریم و وسایل مورد نیازمان به صورت روتین خریداری می‌شود.

رئیس اورژانس تهران در خصوص پرسنل فعال در این سازمان نیز گفت: در حال حاضر 1300 پرسنل به صورت قراردادی و پیمانی با اورژانس تهران همکاری می‌کنند. همچنین 1033 نیروی شرکتی نیز در اورژانس تهران فعال هستند اما برای خدمات‌دهی بهتر نیازمند نیروی بیشتری هستیم که باید در بودجه اورژانس در نظر گرفته شود. برای تامین نیروی کامل اورژانس برای شهری مانند تهران 150 درصد باید به نیروی فعلی اورژانس اضافه شود.

صابریان در خصوص خدمات اورژانس تهران در مراسم اربعین حسینی نیز گفت: همانند سال‌های گذشته اورژانس تهران در این مراسم حضور خواهد داشت و 60 آمبولانس به مرز مهران اعزام می‌وشد همچنین نیروهای داوطلب به همراه دو اتوبوس آمبولانس به همراه تجهیزات کامل به مرز اعزام خواهند شد.

وی در خصوص آموزش کمک‌های اولیه به عموم مردم گفت: در اورژانس تهران بخشی برای آموزش همگانی راه‌اندازی شده است و دوره کمک‌های اولیه با استاندارد لازم به کسانی که علاقه‌مند باشند آموزش به صورت رایگان ارائه خواهد شد. همچنین نهادها و ارگان‌های مختلف نیز می‌توانند درخواست داده تا آموزش کمک‌های اولیه به صورت گروهی به پرسنل آنها انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز