خبرگزاری کار ایران

رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد:

کمک 370 میلیارد ریالی مردم به زلزله‌زدگان/ حضور جمعیت هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده تا 2 ماه دیگر

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۲۷۹

رئیس جمعیت هلال احمر از پیش‌بینی دفترچه‌های امدادی برای 30 هزار خانوار زلزله‌زده خبر داد و گفت: تاکنون 370میلیارد ریال از سوی مردم به زلزله‌زدگان غرب کشور کمک شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر پیوندی؛ رئیس جمعیت هلال احمر در نشست خبری تشریح فعالیت‌های امدادی جمعیت هلال احمر در زلزله غرب کشور گفت: مهم‌ترین اولویت در سازمان امداد و نجات هلال احمر طبق تاکیدات مقام معظم رهبری، تخمین اولیه حوادث و کمک‌رسانی به مصدومان است.

او با اشاره به زلزله غرب کشور گفت: در دو روز اول پس از وقوع زلزله به دلیل بحرانی‌بودن شرایط نظم خاصی حاکم نبود و اقلام امدادی مانند چادر دقیق و کامل به مردم نرسید البته هلال احمر مسوول برپایی نظم نیست اما علت عدم خدمات‌رسانی کامل در دو روز اول عدم نظم بود.

پیوندی افزود: جمعیت هلال احمر تاکنون 82هزار و 540 تخته چادر و 240هزار تخته پتو میان زلزله‌زدگان توزیع کرده که همه این اقلام به طور کلی 100میلیارد تومان هزینه داشته است.

او با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای زلزله‌زدگان گفت: دفترچه‌های امدادی برای 30 هزار خانوار پیش‌بینی شده تا اقلام تغذیه‌ای و مورد نیاز را با توجه به آنها در اختیار حادثه‌دیدگان قرار دهیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه مردم کمک‌رسانی بسیار بالایی در این حادثه داشته‌اند، گفت: 370 میلیارد ریال توسط مردم به شعبات هلال احمر واریز شد و تا امروز نیز 20 هزار تن اقلام امدادی و غیرامدادی توسط مردم برای زلزله‌زدگان به شعبات هلال احمر در سراسر کشور تحویل داده شده است.

پیوندی با بیان اینکه مردم به سازمان هلال‌احمر اعتماد کامل دارند تصریح کرد: خوشبختانه اعتماد مردم به هلال احمر روز به روز افزایش یافته است و این کمک‌ها و اموالی که وقف جمعیت هلال احمر کرده‌اند مشخص است که از زلزله‌ ورزقان تاکنون کمک‌های مردمی یک و نیم برابر شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره شهرهای تحت تاثیر زلزله گفت: هفت شهر تحت تاثیرزلزله قرار گرفتند که ما بخش‌های زلزله زده را به هشت منطقه تقسیم کردیم و در هر منطقه مدیرعامل یک استان رئیس منطقه شد و این کار کمک کرد تا با برآورد حادثه خدمت‌رسانی را دنبال و افراد آسیب دیده را نجات دهیم. در روز اول حادثه وظیفه ما اسکان اضطراری بود که درمان اضطراری نیز برای مصدومان در کنار آن انجام شد.

او با بیان اینکه بعد از بازدید رئیس جمهوری و تاکید وزیر کشور وضعیت نظم و انضباط بسیار بهتر شد گفت: با توجه به اینکه مردم برای حادثه استرس داشتند برخی از روستاها برای گرفتن امکانات به مناطق شهری مراجعه کردند که این مساله بی‌نظمی‌هایی را به دنبال داشت. البته این روند بیش از حد معمول رخ داد و خدمت‌رسانی را دچار مشکل کرد.

وی ادامه داد: از اواخر روز دوم و سوم با پشتیبانی نیروهای نظامی و انتظامی اوضاع سروسامان گرفت و در روز سوم سایر اقلام میان حادثه دیدگان توزیع شد این اقلام حتی بین مردمی که ساختمان‌هایشان آسیب ندیده بود اما به خاطر ترس از زلزله بیرون از منزل زندگی می‌کردند توزیع شد.

پیوندی با اشاره به ارقام و آمار اقلام توزیع شده در بین زلزله زدگان خاطرنشان کرد: 240 هزار پتو 18 هزار و 850 چراغ والر برای کنترل سرما و 56 هزار تخته موکت به عنوان نیازهای اولیه بین مردم توزیع شد همچنین با توجه به هشدار سازمان هواشناسی تا روز گذشته 120 تن نایلون  در منازل توزیع شده که این فعالیت‌ها تا رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه دارد.

پیوندی افزود: ارزش ریالی اقلام امدادی که از انبار خارج و بین مردم توزیع شده است بالغ بر 100 میلیارد تومان است و این افتخاری است که توانستیم به وظیفه‌مان عمل کنیم. ما باید در این لحظات همراه مردم باشیم تا آنها احساس آرامش کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره اسکان دائم زلزله زدگان گفت: از این پس اسکان دائم افراد زلزله زده حدودا یک تا دو ماه زمان می‌برد البته باید اقلام دیگری میان مردم توزیع شود که همان دفترچه‌های امدادی را در نظر گرفتیم. همچنین توزیع اقلام غذایی در 72 ساعت گذشته آغاز شده این اقلام یک ماهه و به صورت جیره مشخص خشک و طبق استانداردها است.

او افزود: بنیاد مسکن مسئولیت اسکان دائم حادثه دیدگان را بر عهده دارد و باید شرایطی فراهم شود تا با طرح‌های بلاعوض و درازمدت این افراد در چادر به اسکان دائمی برسند و بتوانند زندگی عادی خود را از سر بگیرد.

پیوندی درباره توزیع اقلام در روستاها گفت: ‌از روزهای دوم و سوم با استفاده از ظرفیت امداد هوایی و با  پنج بالگرد از ساعات اولیه دوشنبه صبح به روستاها خدمات رسانی شد که در مجموع 10  فروند بالگرد خدمات ارزنده‌ای را به روستاها و شهرها ارائه کردند. این بالگردها 240 ساعت پرواز داشتند و 250 مصدوم به بیمارستان‌های شهری و صحرائی انتقال داده شدند.

پیوندی درباره زمان اضطراری گفت: درمان اضطراری در محل جزو وظایفی بود که با همکاری ارگان‌های دیگر صورت گرفت پنج درمانگاه اورژانسی در شهرستان‌های حادثه دیده ایجاد شد و 2 درمانگاه در شهر ثلاث باباجانی و درمانگاه‌هایی در دالاهو، سرپل ذهاب و قصر شیرین راه‌اندازی شد تا به سرعت مجروحان تحت درمان اولیه قرار گیرند. در محوطه بیمارستان سر پل ذهاب که خراب شده بود نیز بیمارستان صحرایی ایجاد شد که کادر مشخصی به این بیمارستان اعزام شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به فعالیت سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: به علت استرس شدیدی که خانواده‌ها پس از حادثه دچار آن بودند فیلم‌های تخصصی سازمان جوانان وارد منطقه شدند و با مردم و کودکان روابط عاطفی برقرار کردند و تلاش کردند محیط شادتری را برای کودکان ایجاد کنند تا در فضای غمباری که به وجود آمده بود از میزان اضطراب و غم آنها کاسته شود.

پیوندی تاکید کرد: مبلغ 5 میلیون تومان از طریق کمک‌های مردمی به هلال احمر به خانواده‌هایی که افرادی را در جریان زلزله از دست دادند تعلق می‌گیرد این مبلغ بر اساس گزارش‌هایی که از پزشکی قانونی دریافت می‌شود پرداخت خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: همچنین کمک‌های نقدی به خانواده‌هایی که بعد از زلزله صاحب فرزند شدند تعلق می‌گیرد این خانواده‌ها نیز 5 میلیون تومان از طریق کمک‌های مردمی دریافت خواهند کرد.

پیوندی درباره تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر در زلزله کرمانشاه به فعالیت امدادگران اشاره کمرد و گفت: به عنوان یک امدادگر کوچک وظیفه خود می‌دانم که از زحمات امدادگران در این حادثه تقدیر کنم احساس من این است که این افراد گاهی در میان مردم مظلوم واقع می‌شوند.

او به شایعات فضای مجازی اشاره کرد و گفت: عملکرد جمعیت هلال احمر برای امدادرسانی به زلزله زدگان کرمانشاه مناسب بود شاید این اولین بار بعد از گسترش شبکه‌های اجتماعی بود که چنین حادثه‌ای رخ می‌داد از همین رو اخبار نادرستی در این شبکه‌ها منتشر شد.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: با همکاری‌هایی که انجام دادیم توانستیم مشکل نظم را برطرف کنیم و اقلام را به شکل بهتری توزیع کنیم. در حال حاضر اسکان اضطراری به صورت صد در صد انجام شده و مساله تغذیه و درمان تا زمانی که مردم به اسکان دائم منتقل شوند ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: جمعیت هلال احمر بین 45 روز تا 2 ماه به مردم آسیب دیده کمک‌رسانی می‌کند تا آنها به شرایط عادی زندگی برگردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز