خبرگزاری کار ایران

آروین:

فساد در شهرداری تهران فقط با شفافیت سیستماتیک از بین می‌رود

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۱۰۰

عضو شورای شهر تهران شفافیت را شاه‌کلید مسائل امروز خواند و بیان داشت: فساد در شهرداری تهران جز با شفافیت سیستماتیک از بین نمی‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهاره آروین، شورای شهر شورای اسلامی شهر تهران را شفاف‌ترین پارلمان ایران دانست و گفت: امروز و با گذشت تنها سه ماه از آغاز به کار رسمی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، عملکرد این شورا، استانداردهایی بی‌سابقه از شفافیت پارلمانی در ایران را محقق کرده است. شفافیت جزء وعده‌های انتخاباتی لیست امید بود و منتخبان  شورای  شهر، پایبندی خود به شفافیت را از همان ابتدا آغاز کردند، در روزهایی که هنوز به طور رسمی کار خود را شروع نکرده بودند، با پخش زنده اینترنتی جلسات استماع برنامه‌های کاندیداهای شهردار، شهروندان را در جریان فرآیند انتخاب شهردار قرار دادند. امری که الگوی شوراهای برخی شهرهای دیگر نیز قرار گرفت.

او ادامه داد: پس از رسمیت یافتن پنجمین دوره شورای  شهر، اعضای  شورا با دو تصمیم مهم در حوزه شفافیت، رویه خود را از رویه شورای چهارم متمایز کردند. تصمیم به علنی برگزار کردن تمامی جلسات و نیز پخش زنده اینترنتی جلسات علنی، دو رویه مهمی بود که پایبندی اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به شفافیت را تداوم بخشید.

آروین این رویه را  نشان دهنده اصلاح رویه‌ها و فرآیندهای ناصواب گذشته توسط اصلاح طلبان دانسته و ادامه داد: اجرای تبصره ماده ۳ قانون دستورالعمل نحوه اداره جلسات، رای‌گیری و بررسی پیشنهادهای واصل شده به شورا مصوب  ۱۹/۲/۱۳۹۲ شورای عالی استانها و قرائت اسامی آرای موافق و مخالف در جلسه و نیز ثبت این آراء در صورت‌جلسات، شورای پنجم را در اجرای قانون پیشرو کرده است. دسترسی عمومی به دستور جلسات، صورت‌جلسات و آرشیو صوتی جلسات در سایت شورا، تحقق استانداردهایی از شفافیت است که تاکنون در ایران سابقه نداشته است و با پیگیری هیئت رئیسه محترم شورا و همراهی تمامی اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران محقق شده است.  

آروین شفافیت را شاه‌کلید مسائل امروز خواند و افزود: تحقق نظارت همگانی فقط در بستر شفافیت فرآیندها و تصمیمات است که امکان بروز و ظهور می‌یابد. تنها با شفافیت سیستماتیک است که می‌توان روایت سوگیرانه مخالفان سیاسی و افشاگری‌های تخریب‌گرانه‌ی از سر سیاسی‌کاری و بگم‌ بگم‌های توخالی را خنثی کرد. افشاگری‌هایی که حتی در موارد مقرون به صحت نیز جز تخریب اعتماد عمومی ثمر دیگری به دنبال ندارد.

او ادامه داد: اما نهال رو به شکوفایی شفافیت در شورای پنجم تنها زمانی به درختی تنومند و ریشه‌دار تبدیل خواهد شد که شفافیت به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. زمانی‌که نه فقط شهروندان دیگر شهرها استانداردهای محقق شده در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران را از شوراهای شهر سراسر کشور مطالبه کنند، بلکه مهم‌تر از آن، تمامی آحاد ملت، همین حد از شفافیت را از مجلس شورای اسلامی مطالبه کنند.

عضو شورای شهر گفت: متاسفانه شاخص‌های شفافیت پارلمانی در مجلس شورای اسلامی طی چهل سال گذشته از سطح آن‌چه در قانون اساسی آمده است، ارتقای چندانی نیافته است. این درحالی است که آشکار شدن آرای موافق و مخالف به طرح‌ها و لوایح، ثبت این آراء در صورت‌جلسات و برقراری دسترسی عمومی روزآمد به صورت‌جلسات و مشروح مذاکرات، از حداقلی‌ترین ضرورت‌های تحقق شفافیت و نظارت همگانی است.

آروین شفافیت را  شاه‌کلید مسائل امروز خواند و بیان داشت: فساد  شهرداری تهران از بین نمی‌رود جز با شفافیت سیستماتیک و از بین بردن رانت اطلاعاتی با برقراری دسترسی عمومی به اطلاعات در حوزه‌های مختلف. از همین  آقای  نجفی،  صدور دو بخش‌نامه ضدفساد را به عنوان اولین قدم و انتشار عمومی جزئیات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان را در دستور کار قرار داده‌اند که امید است، این برنامه نیز هر چه زودتر به سرانجام برسد.

 او در انتها با بیان اینکه شورای  شهر  متعهدانه پایبندی خود به تحقق شفافیت را به عنوان یکی از اهداف اصلاح‌طلبانه را حفظ خواهد کرد، گفت: به امید خدا استانداردهای شفافیت در شورای اسلامی  روز به روز ارتقاء خواهد یافت، اما از این پس بار اصلی حفظ  و افزایش شفافیت بر دوش شهروندان است چراکه اگر شفافیت مطالبه عمومی نباشد، نه فقط شفافیت در سطح ملی و در مجلس شورای اسلامی محقق نخواهد شد بلکه محتمل است با تغییر اعضای شورا در دوره‌های بعد، وضعیت به دوره‌های پیش از شورای پنجم بازگردد. برای این‌که باز هم پیشتر برویم و به عقب بازنگردیم ضروری است که شفافیت به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز