خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

افزایش ۱۳۷ هزار هکتاری جنگل‌های شمال/ایران شانزدهمین کشور جهان در حفاظت از جنگل

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۹۰۰

معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش ۱۳۷ هزار هکتاری جنگل‌های شمال کشور با اجرای کاشت نهال در کوه و جنگل خبرداد.

به گزارش ایلنا، خداکرم جلالی گفت: اطلاعات نقشه‌های دوره‌ای جنگل‌های شمال نشان می‌دهد در طول ۶۰ سال گذشته مساحتی معادل ۱۵ هزار و ۲۰۴ هکتار از جنگل‌های شمال کاسته شده است.

وی اضافه کرد: نقشه‌های دوره‌ای جنگل‌های شمال نشان می‌دهد از سال ۱۳۳۴ تا پایان سال ۹۴ مجموع کاهش سطوح جنگلی در شمال کشور ۲۴۰ هزار و ۷۰۴ هکتار و مجموع سطوح افزایش سطوح جنگلی معادل ۲۲۵ هزار و ۵۰۰ هکتار است. 

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، روند کاهشی سطوح جنگلی در کشور با تلاش مجموعه منابع طبیعی به حداقل خود در ۱۰ سال اخیر رسیده به طوری که بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از وضعیت منابع جنگلی ایران، مساحت جنگل‌های ایران با تاج پوشش بیش از ۵ درصد در سال ۲۰۱۰ معادل ۱۳ میلیون هکتار بوده و این میزان در سال ۲۰۱۵ به عدد ۱۴.۳ میلیون هکتار افزایش یافته است.

وی افزود: از سوی دیگر در ارزیابی‌های دانشگاه Yale و موسسه Epl در مورد بهبود شاخص‌های محیط زیست ایران، میزان تخریب سالانه جنگل‌های کشور معادل یک دهم درصد محاسبه شده و ایران در میان ۱۳۷ کشور جهان رتبه ۱۶ را در زمینه بهبود عملکرد حفاظت از جنگل‌ها را کسب کرده است.

جلالی یادآور شد: بر اساس ارزیابی کمی جنگل های شمال کشور و نقشه های تولید شده در سال ۹۴، مساحت جنگل های شمال با انبوه بیش از ۵ درصد در حوزه استحفاظی چهار اداره کل منابع طبیعی استان گلستان، مازندران، نوشهر و گیلان دو میلیون و ۷۳ هزار و ۳۸۶ هکتار می باشد.

وی اضافه کرد: همچنین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد مساحت حفره‌ها و اراضی فاقد پوشش محاط در جنگل مساحتی معادل ۱۵۱ هزار و ۵۱۶ هکتار را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، نتایج مطالعاتی مشترک موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با سازمان حفاظت محیط زیست را که حاکی از کاهش ۳۰۰ هزار هکتاری جنگل‌های شمال است، رد کرده و آمار مربوط به این مطالعات را به دلیل بکارگیری روش‌های غیردقیق و استفاده از معیارهای متفاوت، غیرقابل قبول و غیرقابل توجیه می‌داند.

جلالی تاکید کرد: در این روش مطالعه به دلیل ناهمگنی پوشش جنگلی در شمال کشور، تشخیص محدوده‌های جنگلی توسط نرم‌افزار و رایانه در بسیاری نقاط دچار ضعف و فقدان شده و سطوح قابل توجهی از پوشش جنگلی به دلیل عدم تشخیص سیستماتیک از آمار حذف شده است.

وی افزود: از سوی دیگر در این مطالعه درختان جنگلی با ارتفاع کمتر از ۵ متر یا درختچه‌های موجود نادیده گرفته شده در حالی که این عناصر جزء لاینفک اکوسیستم هیرکانی هستند.

جلالی افزود: علاه بر این، مساحت قابل توجهی از عرصه‌های جنگل‌کاری شده در دهه ۷۰ در مناطق جنگلی استان‌های گلستان و گیلان که اکنون دارای پوشش مناسب است، در مطالعات و آمار ارائه شده توسط موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع مغفول مانده و محاسبه نشده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: افزایش سطوح جنگلی بدان معنی نیست که تخریب در جنگل‌ها کاملا متوقف شده بلکه بررسی‌های سوابق اجرایی در جنگل‌های شمال نشان می‌دهد که سطوح عملیات حفاظتی و حجم عملیات احیایی و توسعه جنگل و جنگل‌کاری در مقایسه با سطوح تخریب‌شده، افزایش‌یافته و سازمان جنگل های مراتع و آبخیزداری کشور تلاش کرده تا با بازسازی اراضی تخریبی، کمیت جنگل‌های شمال را حفظ و تا حد امکان افزایش دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز