خبرگزاری کار ایران

در بازدید از مراکز سنتی انجام شد؛

تأکید مونسان بر تسهیل در فروش آثار تولیدی مرکز هنرهای سنتی کاشان

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۴۰۶

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در بازدید از مرکز هنرهای سنتی و صنایع‌دستی کاشان بر تسهیل در فروش آثار تولیدی این مرکز تأکید کرد.

به‌ گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان  از مرکز هنرهای سنتی و صنایع‌دستی کاشان واقع در خیابان ملافتح‌الله این شهرستان بازدید کرد.

وی همچنین از بخش‌های مختلف این مرکز با هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شاغل در این مرکز گفت‌و‌گو کرد.

در این بازدید، فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری توضیحاتی را درخصوص رشته‌های فعال در این مرکز و آثار تولیدی آن ارائه کرد و گفت: «از آنجایی که این مرکز وابسته به اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان است و آثار این مرکز با اعتبارات دولتی تولید می‌شود، دیوان محاسبات اجازه فروش آثار را نمی‌دهد و آثار تولیدی در انبار نگهداری می‌شود لذا درخواست داریم که راهکاری برای این موضوع در نظر گرفته شود.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این بازدید بعد از شنیدن صحبت‌های مدیر‌کل میراث‌فرهنگی اصفهان و هنرمندان این مرکز بر تسهیل در خصوص فروش آثار تولیدی این مرکز و تدوین راهکاری در این خصوص تأکید کرد.»

او با بیان اینکه آثار تولیدی در این مرکز ارزشمند است خواستار حمایت دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها از آثار تولیدی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شد.

مونسان با بیان اینکه صنایع‌دستی ایران برای گردشگران خارجی نیز جذابیت دارد افزود: «نمونه‌هایی از این آثار باید در اماکنی مانند باغ فین به نمایش گذاشته شود تا گردشگران خارجی که به کاشان می‌آیند از این آثار بازدید و برای خرید آن‌ها اقدام کنند.»

بازدید از خانه تاریخی منوچهری کاشان

تأکید مونسان بر تسهیل در فروش آثار تولیدی مرکز هنرهای سنتی کاشان

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سفر به کاشان ، از خانه تاریخی منوچهری بازدید کرد. او با حضور در این خانه تاریخی از بخش‌های مختلف آن شامل اتاق پذیرایی کارگاه مخمل‌بافی فروشگاه صنایع‌دستی حیاط اندرونی و آب‌انبار بازدید به‌عمل آورد.

مونسان در حاشیه این بازدید همچنین با تعدادی از گردشگران خارجی که از نروژ آمده بودند دقایقی کوتاه صحبت کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این بازدید بر توسعه اقامتگاه های سنتی و حفظ خانه‌های تریخی تاکید کرد.

محمد محب‌خدایی معاون گردشگری، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، قدرت ابراهیمی مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست سازمان، حمیدرضا مومنیان معاون استاندار اصفهان و فرماندار ویژه کاشان فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان و تعدادی از مسئولان محلی در این بازدید حضور داشتند.

بازدید از باغ فین کاشان

تأکید مونسان بر تسهیل در فروش آثار تولیدی مرکز هنرهای سنتی کاشان

همچنین علی‌اصغر مونسان از بخش‌های مختلف میراث جهانی باغ فین شامل موزه ملی، کوشک صفوی، کوشک قاجار، سفره‌خانه سنتی و... بازدید کرد. در این بازدید علاوه بر حمیدرضا مؤمنیان معاون استاندار اصفهان و فرماندار ویژه کاشان، فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان و جمعی دیگر از مسئولان اصفهان و شهر کاشان نیز حضور داشتند.

باغ فین کاشان دارای ۲۳هزار و ۷۰۰ متر مربع مساحت است و به‌عنوان شاخص ترین نمونه باغ ایرانی مطرح است.  باغ فین در سال ۱۳۱۴ به شماره‌‌ ۲۳۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد و در سال ۱۳۹۰ به همراه هشت باغ تاریخی دیگر با عنوان باغ ایرانی به شماره‌ ۱۳۷۲ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

بازدید از اقامتگاه سنتی راهب یک و دو

تأکید مونسان بر تسهیل در فروش آثار تولیدی مرکز هنرهای سنتی کاشان
همچنین علی‌اصغر مونسان از اقامتگاه سنتی راهب یک و راهب دو در کاشان بازدید کرد.

او در بازدید از بخش‌های مختلف این اقامتگاه سنتی با مدیر این اقامتگاه سنتی نیز در گفت‌و‌گو کرد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین از نمایشگاه صنایع‌دستی واقع در راهب دو بازدید کرد و با اشاره به لباس‌های سنتی موجود در این نمایشگاه این لباس‌ها را آثاری ارزشمند توصیف کرد که هنر دست هنرمندان برتر ایرانی است.

او با اشاره به اهمیت لباس‌های سنتی و آثار ارزشمند هنرمندان صنایع‌دستی گفت: «تأکید مقام معظم رهبری نیز این است که پوشاک مصرفی ما باید وطنی باشد.»

مونسان سپس به اهمیت اقامتگاه‌های سنتی اشاره کرد و افزود: «گردشگران خارجی تمایل زیادی برای اقامت در اقامتگاه‌های سنتی دارند.» رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سپس به مهینستان راهب (راهب یک) رفت و از بخش‌های مختلف این اقامتگاه سنتی نیز بازدید کرد.

بازدید از محوطه باستانی استرک جوشقان

 
تأکید مونسان بر تسهیل در فروش آثار تولیدی مرکز هنرهای سنتی کاشان

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین با حضور در این محوطه باستانی از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد و کاوشی را که در حال حاضر با همکاری هیئت ایرانی و لهستانی در این محوطه تاریخی در حال انجام است مورد بررسی قرار داد.

مونسان در این بازدید در جریان آخرین وضعیت دومین فصل کاوش در این محوطه تاریخی قرار گرفت.

محسن جاوری مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان در حاشیه این بازدید گفت: «محوطه باستانی استرک متعلق به عصر آهن است که قدمت آن به ۳۷۰۰ سال قبل باز می‌گردد و یک هکتار مساحت دارد.»

او افزود: «تا کنون یک فصل کاوش در این محوطه باستانی انجام شده و امسال دومین فصل کاوش با همکاری هیئت ایرانی و لهستانی در این محوطه تاریخی در حال انجام است.»

جاوری تصریح کرد: «کاوش‌های انجام‌شده در این محوطه تاریخی منجر به کشف موارد بسیار ارزشمندی شد که از جمله آن می‌توان به کشف آیین مرده‌سوزی در فصل اول کاوش اشاره کرد که در هزاره اول قبل از میلاد انجام می‌شده است.»

مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان افزود: «در فصل دوم کاوش نیز که هم‌اکنون درحال انجام است مواردی مانند تدفین‌هایی به شکل‌های مختلف کشف شده است که شیوه‌های تدفین در دوره آهن را نشان می‌دهد.»

او خاطرنشان کرد: «بالغ بر ۳هزار قطعه سفال شکسته از انواع سفال‌های خاکستری و فرم‌های سفالی عصر آهن و سفالینه‌های محلی از دیگر اکتشافات در این منطقه است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز