خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

اعضای هیات علمی هنوز به ارتباط دانشگاه و صنعت پی نبرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۰۲۱

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: همچنان مشکلات زیادی در ارتباط با دانشگاه و صنعت وجود دارد و بنیان فکری برای این ارتباط در صنعت وجود ندارد. همچنین اعضای هیات علمی نیز در دانشگاه به این مسئله نرسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پنل اول اجلاس روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشگاه‌های وزارت علوم ضمن تاکید بر نوع نگرش به مسئله پژوهش گفت: نگرش بین‌المللی اینگونه است که خروجی دانشگاه چطور وارد صنعت می‌شود‌، اما متاسفانه این نگرش در ایران وجود ندارد.

او با اشاره به رویکرد دولت یازدهم به این موضوع گفت: شتابی برای ارتباط صنعت و دانشگاه در دولت یازدهم ایجاد شد و وزارت علوم تلاش کرد خلاءها را در ارتباط با این موضوع حل کند.

احمدی افزود: رویکرد در دولت این بوده که تقاضا را تحریک و عرضه را هدایت کند. طبق تعاملاتی که وزارت‌خانه‌ها و مراکز صنعتی داشتیم طرح‌های صنعتی دانشگاهی را طبق قانون ۱۰درصد معاف از مالیات کردیم. این مسئله در حوزه صنعت معدن نیز لحاظ شده و طرح‌های صنعتی دانشگاه‌ها ۱۰درصد معاف از مالیات هستند. هم‌چنین اگر ثبت پتنت و اختراع و کارهای تحقیقاتی داشته باشند از سوی وزارت صنعت حمایت خواهند شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد: این قوانین جهت‌دهی کارهای دانشگاهی به سمت صنعت بود. در حوزه عرضه نیز اصلاحاتی در آیین‌نامه ارتقای هیات علمی انجام شده که در آن افزایش امتیاز و دادن امتیازات ویژه دیده شده است. طبق ماده ۵ قانون اعضای هیات علمی دانشگاه‌های برتر برای ارتقای رتبه خود تا ۵۰درصد می‌توانند از طرح‌های صنعتی و کاربردی به جای انتشار مقاله استفاده کنند.

او افزود: هم‌چنین سامانه عرضه و تقاضا در شورای عتف تصویب و راه‌اندازی شده که همه دستگاه‌ها ملزم هستند تقاضاهایشان را در این سامانه ثبت کنند. از طرفی در هفته پژوهش و فناوری همه دستگاه‌ها علاوه بر دستاوردهایشان مجموعه‌ای از نیازهایشان را نیز ارائه می‌کنند. در این حوزه با وزارت صنعت همکاری نزدیک داشتیم وطبق تفاهم‌نامه طرح فرصت مطالعاتی استادان تصویب و تعدادی از افراد به وزارت صنعت معرفی شدند. پروژه‌های تخصصی و مشاوره‌ای نیز از سوی سازمان معدن و تجارت و وزارت صنعت حمایت می‌شود.

احمدی در پایان با اشاره به فعال شدن R&D در دانشگاه‌ها گفت: قرارداد بالای هزار میلیارد تومان برای ده سال در حوزه نفت نیز از جمله اقدامات وزارت علوم در دولت یازدهم بود. البته همچنان مشکلات زیادی در ارتباط با دانشگاه و صنعت وجود دارد و بنیان فکری برای این ارتباط در صنعت وجود ندارد هم‌چنین اعضای هیات علمی نیز در دانشگاه به این مسئله نرسیده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز