خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

مصوبه مربوط به تعرفه‌های پزشکی وحی منزل نیست

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۴۸۵

وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدواریم تعرفه‌های درمانی واقعی شده و ما هم به تعرفه‌های 96 نقد داشتیم، گفت: امیدواریم تعرفه‌ها در سال 97 بازنگری شود، البته مصوبه مربوط به تعرفه‌های امسال وحی منزل نیست و همانطور که مجلس می‌تواند در مصوبه‌های خود تجدید نظر کند، دولت هم می‌تواند مصوبه‌های هیات وزیران را تغییر دهد.

به گزارش ایلنا، سید حسن هاشمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تعرفه‌های درمانی 96، با اشاره به اینکه بیمه‌ها در جلسه شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه از تعرفه‌ها به خوبی دفاع نکردند گفت: امیدواریم تعرفه‌ها در سال 97 بازنگری شود و بتوانیم آن را جبران کنیم. البته این مصوبه وحی منزل نیست؛ همانطور که مجلس می‌تواند در مصوبه‌های خود تجدید نظر کند دولت هم می‌تواند مصوبه‌های هیات وزیران را تغییر دهد. این هیات به طور مداوم در هر جلسه چندین مصوبه دارد و تا به حال ندیده بودیم مصوبه‌ای تا این اندازه بازتاب داشته باشد و مورد پرسش قرار گیرد.

او با ابراز امیدواری از اینکه تعرفه‌ها واقعی شوند، اظهارکرد: در بیمارستان‌ها باید دستگاه‌های پزشکی جایگزین شوند و مراکز درمانی نیز توسعه پیدا کنند. در حال حاضر هزینه تعرفه یک تخت بیمارستانی 135 هزار تومان حساب می‌شود در حالی که قیمت تمام شده آن 230 هزار تومان است. در کجای دنیا می‌شود با این تعرفه‌ها ادامه داد. در عین حال از بخش خصوصی که تعرفه‌ها را رعایت می‌کند تشکر می‌کنیم و از جامعه پزشکی می‌خواهیم که صبر پیشه کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما از قانون تبعیت می‌کنیم، البته به این تعرفه‌ها هم نقد داشتیم و معتقدیم در حوزه سلامت باید قیمت تمام شده و سود منطقی برای بخش‌های دولتی و خصوصی مشخص شود و به نحوی تعریف شود که مجموعه‌های درمانی اداره شوند. امیدواریم همانطور که قیمت تمام شده آب، برق و گاز حساب می‌شود، در بهداشت و درمان نیز همین روند وجود داشته باشد. ظاهرا سیاستگذاران در حوزه سلامت این نگاه را ندارند اما امیدواریم در دولت دوازدهم بخشی از این نواقص برطرف شود.

هاشمی همچنین درباره قدام وزارت بهداشت برای ثبت برخی بیماری‌ها به نام خاص نیز خاطرنشان کرد: ما 40 نوع بیماری را پیشنهاد دادیم که به عنوان خاص محسوب شوند. هدف ما حمایت از بیماران نیازمند است. اما دولت و مجلس باید در این زمینه تصمیم گیری کنند. امیدواریم اگر نمی‌توان یکباره تمام این بیماری‌ها را به عنوان خاص تلقی کنیم، اما در هر دولت تعدادی از این بیماری‌ها حمایت شوند. بعد از 38 سال یکی از اهداف انقلاب که حمایت از اقشار ضعیف بود، مغفول مانده است. مشکل رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی نیز وجود یک سازمان متولی و پاسخگوست.

او همچنین درباره برخی حاشیه‌های ایجاد شده در وزارت بهداشت توضیح داد: این اقدامات هجمه نیست؛ بلکه خبرسازی و حاشیه سازی است و همیشه وجود داشته است. ما هنوز هم با کمبود پرستار روبرو هستیم. حجم کاری آنها زیاد است و دریافتی‌شان نسبت به پزشکان منطقی نیست. این وضعیت از 27 سال پیش که نظام فی‌فور سرویس و خودگردانی بیمارستان‌ها آغاز شد، به وجود آمد.

او به اصلاح نظام پرداختی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر در زمینه نسبت‌های پرداختی حوزه سلامت به جامعه پرستاری، پزشکی و پیراپزشکی ظلم شده و غیرواقعی است. ما هم آن را قبول نداریم و باید برای آن برنامه جدید داشته باشیم. از سوی دیگر در حال حاضر کارانه‌ها با تاخیر هشت تا 10 ماهه پرداخت می‌شود. سازمان تامین اجتماعی نیز می‌گوید از دولت طلب داریم اما این منطق درست نیست. برای بیمه سلامت هم که 11 میلیون بیمه شده جدید دارد سرانه کافی پیش بینی نشده و با کمبود اعتبار روبرو هستیم. امیدواریم سازمان برنامه و بودجه برای سال 97 اعتبار خوبی پیش بینی کند؛ چرا که مشکلات جدی ایجاد شده و اعتراضاتی که مطرح می‌شود به حق است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز