خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران مطرح کرد:

وزارت نیرو مکلف به تأمین حق‌آبه تالاب‌ها است

asdasd
کد خبر : ۴۹۸۸۴۱

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: هرگونه آلودگی و تخریب غیرقابل جبران در ارتباط با تالاب‌ها باید کاملاً متوقف شود.

به گزارش ایلنا،حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی درباره قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها اظهار کرد: قانون حفاظت از تالاب‌ها اردیبهشت ماه امسال تصویب شد و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت و اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های توسعه به‌‌ویژه برنامه پنجم توسعه به بحث تالاب و عدم هزینه برداشت صنعتی معدنی تالاب توجه شده است، اضافه کرد: با توجه به این مهم نیاز بود قانون جامع خاص برای تالاب‌ها مورد تصویب قرار گیرد و با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و لایحه دولت به تصویب مجلس رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها مشتمل بر 5 ماده و 3 تبصره است، افزود: حتی منابع اعتباری آن مشخص شده و دستگاهی که باید تشخیص دهد خسارتی که به تالاب وارد شد چه میزان بوده در این قانون آمده است.

ابراهیمی‌کارنامی با تأکید بر اینکه هرگونه آلودگی و تخریب غیرقابل جبران در ارتباط با تالاب‌ها باید کاملاً متوقف شود، خاطرنشان کرد: در قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها  6 ماه به محیط زیست فرصت داده شده تا آئین‌نامه اجرایی را به تصویب هیأت وزیران برساند تا ملاک عمل برای همه دستگاه‌ها باشد.

وی تصریح کرد: بحث حق‌آبه تالاب‌ها  بارها و در ادوار مختلف از سوی وزیر نیرو و معاون وزیر نیرو اعلام شده و میزان و نحوه سنجش مورد بحث بین محیط زیست و وزارت نیرو بود که باید  نیاز آبی توسط محیط زیست تعیین شده  و وزارت نیرو نیز مکلف شده تا نسبت به تخصیص و تأمین منابع اقدام کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره ورود گونه‌های بومی، غیربومی، جانوری و گیاهی به تالاب‌ها، ادامه داد: در این زمینه باید فهرستی توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شود.

ابراهیمی کارنامی بیان کرد: در این قانون محیط زیست از پرداخت هزینه دادرسی معاف شده است؛ چرا که هزینه دادرسی موجب اطاله دادرسی و طرح دعوی شده و از کم و کیف قضیه کاسته می‌شود.

وی در مورد میزان جرائم در این قانون، گفت: میزان جریمه در ماده چهار این قانون برای نخستین‌بار 3 تا 5 بار و برای بار دوم 6 تا 8 برابر خسارت وارده که محیط زیست برآورده می‌کند در نظر گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: خسارتی که دریافت می‌شود 100 درصد در بودجه سنواتی به حساب صندوق ملی محیط زیست واریز شده و برای مسائل محیط زیست مطرح خواهد شد.

ابراهیمی کارنامی در پایان گفت: قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، قانون کامل و جامعی است که منتظر هستیم آیین‌نامه اجرایی این قانون تدوین و ابلاغ شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز