خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آغاز بررسی‌ها برای تعیین زمان مرگ پلنگ هیرکان/اگر پنهان‌کاری اداره محیط‌زیست ثابت شود هیچ اغماضی نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۹۲۷

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هنوز نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که مرگ پلنگ هیرکان عمدی بوده یا برخی سعی دارند از آن سوءاستفاده کنند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تابستان سال ۹۳، دو توله پلنگ نر و ماده حداکثر دو ماهه، پشت درب اداره محیط زیست شهرستان کردکوی استان گلستان پیدا شدند. این دو پلنگ هیرکان و ورکان نام گرفتند و با حساسیت‌ و مراقبت بزرگ شدند. بالاخره شهریور سال ۹۵ هیرکان که در شرایط بهتری نسبت به ورکان به‌سر می‌برد، به این امید که بتواند به زندگی در حیات وحش بازگردد، در پارک ملی گلستان رها شد. تا اینکه هفته گذشته، پس از یک سال و اندی اسماعیل مهاجر (مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان) رسما اعلام کرد، هیرکان کشته ‌شده است.

 با رسمی شدن خبر مرگ هیرکان، این شائبه مطرح شد که در حقیقت او ۳۵ روز پس از رها‌سازی کشته شده و نزدیک به یک سال است که مرگش توسط سازمان‌حفاظت‌محیط زیست‌استان‌گلستان پنهان شده‌است. عجیب‌تر آنکه عنوان می‌شود، برای پنهان نگاه داشتن مرگ هیرکان، قلاده پلنگ یک سال توسط محیط‌بانان در منطقه چرخانده شده‌است!

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به کشته شدن و پنهانکاری احتمالی در مورد مرگ هیرکان، گفت: سازمان محیط زیست اعلام کرده‌ است که مسامحه‌ای در کار نیست و اگر مشخص شود مرگ پلنگ هیرکان مخفی شده؛ به شدت با مسببان آن برخورد شده و اطلاعات به‌صورت شفاف در اختیار همه قرار خواهد گرفت.

محمد درویش ادامه داد: در همین راستا خانم ابتکار (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست) به مدیریت سازمان بازرسی و حراست سازمان محیط زیست دستور مستقیم داده است تا تمام اطلاعات را مورد سنجش و بررسی قراردهند؛ تا مشخص شود پلنگ هیرکان چه زمانی کشته شده و این مسئله به چند ماه پیش بازمی‌گردد یا اخیراً رخ داده است؟

درویش با اشاره به ادعاها و اتهامات موجود تصریح کرد: ادعا می‌کنند که پلنگ هیرکان فقط ۳۵ روز زنده بوده و پس از آن کشته شده است و محیط‌بانان قلاده را در سطح منطقه می‌گرداندند. اگر این مسئله ثابت شود سازمان محیط زیست بی‌شک با مسببان آن به صورت جدی برخورد خواهد کرد و هیچ مماشاتی در کار نخواهد بود. با این حال هنوز بررسی‌ها در بازرسی و حراست سازمان ادامه دارد و به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

این فعال محیط زیست ادامه داد: هنوز نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که مرگ پلنگ هیرکان عمدی بوده یا فقط برخی سعی دارند از آن سوءاستفاده کنند؟

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا در رهاسازی  پلنگ هیرکان اهمالی صورت گرفته است یا خیر، گفت: پلنگ هیرکان باید پیش از رها شدن در یک محوطه بزرگ و محصور در طبیعت با وسعتی نزدیک به چندین هکتار رها می‌شد تا آرام آرام رمز و راز زندگی در طبیعت را می‌آموخت. اما از آنجا که اداره کل محیط زیست استان گلستان توانایی و سازمان محیط زیست بضاعت کافی نداشتند، دو گزینه بیشتر در دسترس نبود.

درویش ادامه داد: در حالت اول باید پلنگ‌ها را به باغ وحش می‌سپردیم و در حالت دوم باید او را در طبیعت رها کرده تا زمان باقی مانده عمر خود را در طبیعت سپری کند. اما باتوجه به تجربه‌های بدی که در زمینه سپردن حیوانات به باغ وحش وجود دارد؛ مدیرکل محیط زیست گلستان ترجیح داد پلنگ‌ها را در طبیعت رها کند. این مسئله اشکال اساسی نیست؛ اشکال در اینجاست که این شبهه وجود دارد که پلنگ فقط ۳۵ روز زنده مانده و اداره محیط زیست گلستان مسئله را پنهان کرده است که اگر این مسئله ثابت شود؛ خطرناک است و هیچ‌گونه اغماضی با خاطیان نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز