خبرگزاری کار ایران

برگزاری همایش «نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه‌های رضوی»

asdasd
کد خبر : ۴۸۲۳۲۸

دفتر طب سنتی وزارت بهداشت همایش «نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه‌های رضوی» برگزار کرد.

به گزارش ایلنا، به همت دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت و دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همایش دو روزه «نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه‌های رضوی» در مشهد مقدس برگزار شد.

همایش«نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه‌های رضوی»، با مجموع ۱۴ سخنرانی و ۲ نشست تخصصی، به مدت دو روز در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد که  ۳ مورد از سخنرانها از بین ۱۱۶ مقالات واصله و ۱۱ مورد آن به صورت سفارش مقاله به افراد صاحب‌نظر انتخاب شده بودند.

در این همایش،محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی، رویکرد وزارت بهداشت را در استفاده از آموزه‌های دینی در عرصه سلامت بیان کرد و استادان حوزه و دانشگاه و افراد صاحب‌نظر، به ایراد سخنرانی و بیان دیدگاه‌های خود در خصوص روش‌های علمی تبیین و اعتبارسنجی گزاره‌های دینی و روایی در حوزه سلامت پرداختند.

همچنین در نشست‌های تخصصی در نظر گرفته شده نیز آسیب‌های ناشی از گسترش بی‌رویه و بی‌قاعده جریان درمانی که متاسفانه به نام طب اسلامی موسوم شده است و دو نمونه از منابع طبی شامل کتاب طب‌الائمه ابن بسطام و رساله ذهبیه، از لحاظ سندی و متنی مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت و محققان نتایج مطالعات چندین‌ساله خود را پیرامون این دو کتاب بیان کردند.

در مراسم اختتامیه این همایش، علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری و حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقای محمدی، رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، ضرورت طرح مباحث مربوط به تبار و اعتبار روایات طبی در محافل دانشگاهی و حوزوی و اجتناب از رویکردهای درمانی مبتنی بر برداشت‌های سطحی از روایات طبی و تاکید بر بهره‌مندی از آیات و روایاتی که بر سبک زندگی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها تمرکز دارند را یادآوری کردند.

در پایان همایش نیز ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره استاد اخلاق، دانش، تواضع و تلاش، جناب آقای دکتر محمدمهدی اصفهانی و طلب مغفرت برای این چهره ماندگار طب سنتی ایرانی، از سه کتاب زندگینامه و مجموعه آثار استاد دکتر محمدمهدی اصفهانی، مقالات برگزیده همایش و پژوهشی پیرامون کتاب طب‌الائمه ابن بسطام رونمایی شد.

گفتنی است، همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه‌های رضوی، با همکاری معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و حضور و مشارکت فعال جامعه المصطفی مشهد برگزار و در پایان نیز بیانیه‌ای به شرح زیر قرائت شد:

من تطبب فلیتق الله ولینصح و لیجتهد

 

سلامت هدیه گرانبهای الهی جهت رشد و تعالی انسان، دارای ابعاد متفاوتی است که متناسب با جهان‌بینی‌ها، تعاریف متنوعی می‌یابد. در فضایی که به علت گسترش فرهنگ مادی‌گرایانه، ابعاد مختلف سلامت از جمله بعد معنوی انسان، با تفاسیر غیر حقیقی بیان می‌شود، بازگشت به سرچشمه‌های حقیقی آب حیات –انسان‌های کامل- راهی برای دست‌یابی به سلامت کامل و جامع است.

با این هدف، همایش نظام سلامت در اسلام با تأکید بر آموزه‌های رضوی، با یاد مداوم استاد فرزانه، مرحوم دکتر محمدمهدی اصفهانی، جمع‌بندی خود را از مباحث مطروحه اعلام می‌نماید:

اگرچه آموزه‌های قرآن و عترت، قابلیت ارائه طریق در جهت حفظ و ارتقای سلامت جامعه را پیش روی محققان عرصه سلامت قرار داده است، ارائه مکتبی مستقل با عنوان طب اسلامی در کنار سایر مکاتب و رویکردهای طبی، شواهد متقنی ندارد و جزو کارکردهای دین نمی‌باشد. این آموزه‌ها می‌تواند چارچوبی در حیطه سلامت همانند پی و ستون‌های یک بنا ارائه دهد تا با استفاده از انواع روش‌ها و اعمال اثبات شده، ساخته و تکمیل شود، همچنین این آموزه‌ها می‌تواند بعد معنوی سلامت انسان را به بهترین شکل ممکن تأمین نماید.

با این حال برخورد سطحی و بدون تفقه روشمند با متون روایی و وارد کردن این برداشت‌های قشری به سطح جامعه بدون انجام پژوهش‌های کارشناسانه علوم حدیث و نیز کارآزمایی‌های بالینی برای اثربخشی آن‌ها، علاوه‌بر آسیب به سلامت جسمی بیماران می‌تواند، زمینه‌ای برای تهدید اعتقادی جامعه نیز باشد.

انتظار می‌رود برای انتفاع حداکثری جامعه از این منابع ارزشمند و جلوگیری از آسیب‌ها، نکات زیر در نظر گرفته شود:

1- حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی، کار جدی علمی در زمینه تحقیق و تنقیح نصوص اسلامی مرتبط با سلامت را در دستور کار قرار داده تا با انجام پژوهش‌های میان‌رشته‌ای، سره را از ناسره متمایز کرده و منابع اولیه را در اختیار پژوهشگران حیطه سلامت در بالین، قرار دهند.

2- صلاحیت علمی صاحب‌نظران حیطه متون دینی مرتبط با طب، توسط مدیریت محترم حوزه‌های علمیه بررسی شود.

3- با توجه به وجود قوانین مشخص در زمینه صلاحیت افراد مجاز برای امر طبابت، سازمان‌های مرتبط به وظایف قانونی خود در مورد بررسی صلاحیت افراد، جهت طبابت با عناوینی همچون طب اسلامی عمل نماید.

4- بستر توسعه فعالیت‌های کمیسیون توسعه آموزش و پژوهش عالی قرآنی در نظام سلامت با هدف تسهیل و تسریع هماهنگی، نظام‌سازی و پشتیبانی از نهادهای علمی و اجرایی ذی‌ربط فراهم گردد؛ در همین راستا انجام کارهای آموزشی، پژوهشی در مورد اثربخشی متون طبی روایی با توجه به شرایط زمانی، اقلیمی و انسانی حاضر مورد حمایت قرار گیرد.

در پایان امیدواریم با همکاری و همفکری مجامع حوزوی و دانشگاهی به ویژه صاحب‌نظران شاخه‌های دانش الهیات، از یک سو و پژوهشگران علوم پزشکی از سوی دیگر، زمینه بهره‌برداری معقول و منطقی از ظرفیت متون دینی در ارتقای سلامت فراهم گردد و از آسیب‌های محتمل، در این زمینه مصون ماند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز