خبرگزاری کار ایران

بهشتی در گفت‌وگو با ایلنا:

علایم حیاتی سازمان میراث فرهنگی برگشته است/دولت گذشته کارنامه بسیار درخشانی در نابودی آثار دارد

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۰۰۳

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: علایم حیاتی سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم برگشت و به تعبیری از اورژانس به بخش منتقل شد.

محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت میراث فرهنگی کشور گفت: دولت گذشته کارنامه بسیار درخشانی در نابودی آثار فرهنگی و میراثی کشور دارد. صدمات بسیار عمیقی به دستگاه حافظ میراث فرهنگی وارد و عملا سازمان را با اقدامات خود تخریب کرد.

وی با تاکیدبراینکه بخش‌های فکری سازمان میراث فرهنگی را کاملا فلج کردند، گفت: به عنوان نمونه از عملکرد دولت گذشته از حصار دوره سلجوقی که دیواری به عرض سه متر و ارتفاع هشت متر در شهر کاشان است، سی و هفت قطعه بدنه این دیوار در هنگام تحویل به دولت قبل وجود داشت و در هنگام تحویل به دولت یازدهم تنها هفده قطعه این دیوار وجود داشت. سرنوشت بیست قطعه نامشخص است.

بهشتی گفت: در توسعه‌های شهری چشمان خود را بستند و آنها را کاملا تخریب کردند. امثال این اتفاقات بسیار زیاد در سطح کشور اتفاق افتاده است. هیچ جایی نمانده که از آسیب‌ها در امان مانده باشد.

وی افزود: ارائه آمار از خسارت‌هایی که در دولت گذشته به بار آمده نیازمند وجود یک سازمان دارد که بتواند حجم خسارات را بسنجد.

بهشتی گفت: سیستم سازمان میراث فرهنگی به گونه‌ای فلج شده بود که اصلا میزان خرابی‌ها نه دیده و نه سنجیده می‌شد. وقتی کارشناسان خبره را از سطح کشور بیرون می‌کنند و افرادی در راس قرار می‌دهند که خبره نیستند؛ متوجه میزان خرابی‌ها نمی‌شوند.

رییس پژوهشگاه با اشاره ب اینکه در چنین وضعیتی میراث فرهنگی را به دولت فعلی تحویل دادند؛ گفت: سازمان امروز در شرایط اورژانسی سابق نیست. علائم حیاتی سازمان که در حال نابودی بود، اکنون برگشته است. شرایط میراث فرهنگی آرام شده و رفته رفته سازمان می‌تواند ماموریت‌های مهمی را انجام دهد.

وی افزود: زخم نیمه بازی است که جای آن هنوز باقی است. مشکلات ساختاری سازمان، امکانات و تجهیزات سازمان را باید مرتفع کنیم تا سازمان بتواند کارهایی که قانون و برنامه ششم بر عهده آنها گذاشته بتواند عملیاتی کند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی در پایان گفت: حال میراث فرهنگی دیگر در آن شرایطی که همه نگران فوت‌ آن بودند، نیست و به تعبیری سازمان از اورژانس به بخش وارد شده است. علائم حیاتی سازمان در حالت قطع شدن نیست و این اتفاق بزرگی برای سازمان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز