خبرگزاری کار ایران

قدیمی‌ترین گنبد آجری ایران در کاخ ساسانی سروستان

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۵۶۳

کاخ سروستان فارس متعلق به دوره ساسانی، قدیمی‌ترین گنبد آجری کشور را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان فارس با وجود جاذبه‌های متعدد فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی، یکی از مراکز مهم گردشگری ایران به شمار می‌آید، فارس با استان‌های اصفهان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، یزد و کهگیلویه و بویراحمد هم مرز است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان می‌توان به تخت جمشید، پاسارگاد، حرم مطهر شاهچراغ(ع)، حافظیه، آرامگاه سعدی، بازار، مسجد، حمام وکیل و شهر تاریخی بیشابور ، کاخ سروستان.... اشاره کرد.

تخت جمشید

تخت جمشید یا پارسه واقع در شهرستان مرودشت مجموعه‌ای باشکوه و به جامانده از زمان داریوش اول از سلسله هخامنشیان است.

این مجموعه باستانی شامل پلکان ورودی، دروازه ملل، کاخ آپادانا، کاخ مرکزی یا شورا، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ اردشیر، کاخ صدستون، کاخ ملکه، کاخ خزانه، خیابان سپاهان، دروازه ناتمام و دو مقبره اردشیر دوم و سوم می‌شود.

 

حافظیه

 آرامگاه حافظ شیرازی شاعر بزرگ ایرانی که در قرن هشتم زندگی می‌کرده است، امروزه با حال هوای خاص خود یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است.

پس از فوت این شاعر بزرگ در زمان حکمرانی میرزا ابوالقاسم گورکانی، شمس‌الدین محمد یغمایی که استاد و وزیر حکم‌ران گورکانی بود، بر فراز قبر حافظ عمارت گنبدی بنا کرد و جلوی آن را حوض بزرگی ساخت که از آب رکن آباد پر می‌شد.

شهر تاریخی بیشابور

بیشابور، شهر تاریخی متعلق به دوره ساسانی در فاصله 25 کیلومتری غرب کازرون واقع شده‌است.

این شهر شامل بناهای حکومتی و مذهبی همچون تالار تشریفات، کاخ والرین، ایوان و حیاط موازئیک و معبد آناهیتا و قلعه دختر است.

این شهر تاریخی سنگ نبشته‌های بسیار مهمی را نیز در خود جای داده‌است.

قدیمی‌ترین گنبد آجری ایران در کاخ ساسانی سروستان

کاخ سروستان

این کاخ در زمان بهرام گور ساسانی در ۹ کیلومتری جنوب شهر سروستان در بخش شرقی شیراز به عنوان اقامتگاه شکارگاهی احداث شده‌است. این کاخ قدیمی‌ترین گنبد آجری کشور را در خود جای داده‌است.

 نمای اصلی بنا در ضلع جنوبی آن قرار دارد که شامل یک ایوان مرکزی و دو ایوان کوچکتر در دو طرف است. ایوان مرکزی به تالار اصلی و پس از آن به چهار حیاط متصل می‌شود و دیوار جنوبی تالار مرکزی به یک ایوان جانبی خارجی راه می‌یابد.

ایوانی که در سمت شمال کاخ واقع است، بوسیله چند پله به محوطه بیرون کاخ مربوط

می‌شود، اما ایوان بزرگ شرقی به تالار مرکزی و قسمت‌های دیگر بنا ارتباط دارد و در دو طرف این بنا دو اتاق باریک با طاق گهواره‌ای قرار دارد.

قدیمی‌ترین گنبد آجری ایران در کاخ ساسانی سروستان  قدیمی‌ترین گنبد آجری ایران در کاخ ساسانی سروستان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز