خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آیا تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هوا سیاسی است؟

هفته گذشته پیش از آنکه وضعیت کیفیت هوای تهران به حد ناسالم برای همه افراد برسد کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد و تصمیم به برخی اعمال محدودیت ها گرفت. برخی از این اقدامات کارگروه که امسال بیشتر از سال‌های گذشته به صورت پیشگیرانه انجام می‌شود؛ این شائبه را بوجود آورده که تصمیم برای تعطیلی و اعمال محدودیت‌ها ممکن است به دلایلی غیر از مسائل زیست‌محیطی باشد.

محمد رستگاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ در ارتباط با اینکه گفته می‌شود تصمیماتی که کارگروه اضطرار آلودگی هوا در مورد اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها می‌گیرد گاهی متاثر از برخی مسائل مختلف همچون مسائل و رویداد‌های سیاسی است؛ گفت: متاسفانه یکی از مشکلات تصمیم گیری ما همین است که برخی افراد هرچه را در ذهن دارند در مورد تصمیمات کارگروه عنوان می‌کنند، در صورتی که این گونه مسائل مطرح نیست وما بر اساس پیش‌بینی سازمان هوا‌شناسی، داده‌های دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و نظرات کار‌شناسی اعضا کمیته تصمیم‌ گیری می‌کنیم و همه مباحث مطرح شده در جلسات زیست محیطی است و ارتباطی به بحث‌های غیر زیست محیطی ندارد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران و عضو این کارگروه در پاسخ به اینکه چرا امسال  رویکرد کمیته اضطرار آلودگی هوا تغییر کرده و پیش از رسیدن شاخص آلودگی هوا به حد ناسالم برای همه گروه‌ها، تصمیم به اعمال محدودیت ترافیکی یا تعطیلی می‌گیرد؟ توضیح داد: ما هر سال تلاش می‌کنیم همین گونه عمل کنیم اما گاهی داده‌ها و پیش‌بینی‌های محکم تری داریم و سریع‌تر تصمیم می‌گیریم و این مساله بیشتر به شدت اطمینان هوا‌شناسی و غلظت آلاینده‌ها بستگی دارد همچنین برای نمونه وقتی می‌دانیم که قرار است در روزهای پنجشنبه یا جمعه آلودگی داشته باشیم، دیگر نیاز به تشکیل جلسه نیست زیرا تصمیمی نمی‌توان گرفت، البته ما هر سال تلاش کردیم پیش از رسیدن اعداد به حد اضطرار جلسه برگزار کنیم اما گاهی موفق نبوده‌ایم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در مورد این مساله که حق رای نداشتن آموزش و پروش در کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران که امسال اتفاق افتاده، چه تاثیری بر رای این کمیته داشته است؟ اظهار کرد: ما نظر آموزش پرورش را قطعا می‌گیریم، اما قانون گفته است که هرگاه وضعیت آلودگی هوا به شرایط نامطلوب رسید، محیط زیست در مورد اقداماتی که باید انجام شود، تصمیم می‌گیرد بنابراین ما براساس قانون عمل می‌کنیم اما حتما نظر آموزش و پرورش را نیز می‌پرسیم.

رستگاری در مورد کیفیت هوای امروز تهران اظهار کرد: وضعیت کیفی هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ صبح امروز (۱۵ دی‌ماه) در وضعیت سالم بوده است.

کد خبر : ۴۴۴۵۹۷