خبرگزاری کار ایران

فرماندار شمیرانات به ایلنا خبر داد:

رفع تصرف از ۴۴۰ هکتار اراضی ملی و دولتی در ۳ سال گذشته/پیگیری برای شفاف سازی پرونده‌های «دانه‌درشت‌» به ارزش ده‌ها میلیارد تومان

فرماندار شمیرانات با بیان اینمه بالغ بر ۴۴۰ هکتار عرصه ملی و دولتی و اراضی کشاورزیِ تغییر کاربری داده شده، به ارزش بالغ بر ۹ هزارمیلیارد تومان رفع تصرف شده است، اظهار کرد: بعضی از این‌ پرونده‌ها به قدری «دانه درشت» است که ده‌ها میلیارد تومان ارزش ریالی دارد

عزت الله خان‌محمدی، فرماندار شمیرانات، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا پیرامون مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این شهرستان طی ۳ سال اخیر با اشاره به مطالعات دقیق صورت گرفته در این مدت و احصاء اولویت‌ها، گفت: با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید، ۲ واژه امید و تدبیر سرلوحه جدی کار در شمیرانات قرار گرفته است.

وی افزود: تدبیر به این لحاظ که مبنای خدمتگذاری، ایجاد آرامش روحی، ذهنی و شرایط مطلوب و بستر مناسب اجتماعی و مردمی باشد. به همین دلیل در راستای این نگاه، از خودِ مردم، نخبگان، خبرگان و شخصیت‌ها مدد گرفتیم و با برقراری تعاملات اجتماعیِ خوب و تشکیل نشست‌ها و هم اندیشی، هم در حوزه شمیران و هم در حوزه لواسان و رودبار قصران با گروه‌های مختلف مردم و همچنین مسئولین و شخصیت‌ها که به عنوان یک فرصت در شمیرانات حضور دارند، مقدمات امر را فراهم ساختیم.

خان‌محمدی ادامه داد: اولویت دیگرِ حاصل از مطالعات ما این بود که احساس کردیم که یک نگاه کم تفاوتی به شهرستان وجود دارد! این نگاه کم تفاوت حتی از منظر سازمانهای دولتی نیز وجود داشت و متاسفانه تصور بر این بود که چون شمیرانات یک شهرستان نسبتاً «برخوردار» است، بنابراین شاید خیلی مهم نیست که پروژه‌ای برای آن تعریف و ارائه خدمات درآن جدی گرفته شود.

وی گفت: در مواجهه با این موضوع ما برای ایجاد تغییر در این نگاه ملاقات و دیدارهایی با نمایندگان محترم حال و گذشته شهرستان در مجلس، شواری شهر و سایر شخصیت‌ها انجام دادیم که بگوییم شمیرانات هم دغدغه‌ها، مشکلات و نیازهایی دارد که باید برای رفع آن‌ها تلاش کرد.

فرماندار شمیرانات درباره اقدامات عملی صورت گرفته در حوزه خدمات رسانی به مردم شهرستان گفت: با توجه به چشم انداز توسعه و پروژه‌های عمرانی که باید انجام می‌شد، نظر به اولویت بندی‌ها، از آنجا که شهرستان در منطقه سردسیر قرار دارد، در اقدامی جدی، اجرای پروژه‌های گاز رسانی را که یکی، دو سال قبل از دولت تدبیر و امید آغاز شد بود، سرعت بخشیدیم که اکنون گاز برای عمده روستا‌ها و حوزه شهری تامین شده است.

وی ادامه داد: در بخش لواسانات و رودبار قصران؛ در حوزه شهری لواسان، حوزه شهری اوشان، فشم و می‌گون گازرسانی پایان یافته و به بهره‌برداری رسیده است. در حوزه‌های روستایی بخش لواسانات نیز می‌توان گفت ۷۰ درصد گازرسانی تامین شده است و باقی آن هم در سال مالی ۹۵ – ۹۶ به اتمام خواهد رسید.

خان‌محمدی افزود: در بخش رودبار قصران تقریباً در بخش روستایی ۶۰ درصد پروژه‌ها اجرا شده است. در حوزه شهری نیز فقط شمشک و دربندسر و بخشی از روستاهای محورهای مختلف رودبار و لواسانات باقی مانده که همگی امسال (سال ۹۵) به قرار داد رفته و چیزی حدود ۶۰ میلیار تومان اعتبار برای روستا‌ها و حوزه شهری شمشک مصروف شده است. ضمن اینکه تامین اعتبار قطعی و قرار دادهای منعقد شده و پروژه‌ها در دست اجرا است که بخشی از آن در دهه مبارک فجر امسال افتتاح خواهد شد و سایر پروژه‌ها نیز همانطور که اشاره کردم نهایتاً در پایان سال مالی ۹۵ – ۹۶ به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به هزینه کرد حدود ۱۶ میلیارد تومان توسط راه و شهرسازی استان طی ۲ سال اخیر برای اجرای پروژه‌ها در بخش شبکه ارتباطی و راه سازی، ادامه داد: در بخش شبکه بهداشت با توجه به اعتبارات خوب دولتی و نیز مشارکت قابل توجه بخش خصوصی، شاهد یک ساماندهی مطلوب و مناسب بوده‌ایم.

فرماندار شمیرانات به توسعه مدرسه سازی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در بخش مدرسه سازی هم مدارس خیرین ساز داشتیم و هم دولتی. در این مدت ۲ باب مدرسه توسط خیرین احداث شد و به بهره‌برداری رسید و ۳ –۴ باب مدرسه هم از طریق اعتبارات دولتی تکمیل شد.

وی ادامه داد: در بخش بهسازی روستا‌ها هم اقدامات خوبی توسط بنیاد مسکن صورت گرفت و پروژه‌های موفقی اجرا شد و عمده آن با اعتبارات دولتی بود. همچین در بخش شبکه آب رسانی، شهرستان شمیرانات در این ۳ سال عملکرد بسیار درخشانی داشت؛ درحالی که تا سال ۱۳۹۲ که آغاز دوره فعالیت ما بود، چیزی حدود ۱۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی و عرصه باغداری از سیستم ابیاری تحت فشار برخوردار بود، در این ۳ سال این توفیق را داشتیم که با با بهره گیری از ۸۵ درصد اعتبارات دولتی و ۱۵ درصد مشارکت بخش خصوصی، این میزان را به حدود ۸۰۰ هکتار افزایش دهیم.

خان‌محمدی همچنین به تلاشهای صورت گرفته برای توسعه فضای سبز و تفرجگاه‌ها اشاره کرد و گفت: شهراری لواسان، اوشان، فشم، میگون، شمشک و دربندسر  پروژه‌های خیلی خوبی را در این حوزه اجرا کردند. همین امسال حدود یکصد میلیارد تومان در ۳ حوزه شهری برای اجرای پروژه‌ها هزینه و در هفته دولت نیز افتتاح شد. معادل این هم در سال ۹۴ اجرا داشتیم.

وی با اشاره به افتتاح چند پروژه در دهه مبارک فجر امسال که با اعتبار نیم میلیار تومان اجرا شده، گفت: این پروژه‌ها در حوزه شهری، لواسان، شمشک، دربندسر، اوشان، فشم و میگون اجرا شده که شامل ایجاد و دیوار کشی‌های کنار رودخانه‌ای، آسفالت زیر معابر روستایی و معابر شهری و همینطور ایجاد فضای فرهنگی که مرکز مطالعاتی برای مردم باشد، هستند.

خان‌محمدی با بیان اینکه فرمانداری شمیرانات مصمم است در ادامه، با چشم انداز توسعه پیش برود، افزود: در تلاش هستیم که در ادامه، از یک سو به لحاظ ساختار گردشگری که شهرستان از آن برخوردار است و از سوی دیگر با توجه به ظرفیتهای خوبِ تولید محصولات باغی، اقدامات لازم را برای تقویت نهادهای کشاورزی و تشکلهای صنفی و همچنین اجرای پروژه‌هایی که در مسیر توسعه گردشگری است، انجام دهیم.

فرماندار شمیرانات در باره مشکلات زمین خواری و زمین‌های تصرف شده در این شهرستان گفت: در طی این ۳ سال یکی از اقداماتی که به جرات می‌توان گفت شاهکار و اقدامی بسیار درخشان در سطح شهرستان بوده و با هماهنگی و هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی ازجمله دستگاه‌های قضایی، امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی صورت گرفت، این بود که بالغ بر ۴۴۰ هکتار عرصه ملی و دولتی و اراضی کشاورزیِ تغییر کاربری داده شده، به ارزش بالغ بر ۹ هزارمیلیارد تومان رفع تصرف شد.

وی ادامه داد: اکنون به ضرس قاطع می‌توانم بگویم که تصرف جدیدی در شمیرانات، در عرصه دولتی و اراضی ملی و زیست محیطی نداریم. آنچه از گذشته بوده؛ بیش از ۲۴۰۰ پرونده تخلفاتی است که توسط دستگاه‌های اجرایی ساماندهی شده است. در این میان ۶۰۰ فقره فقط در عرصه ملی، در دستگاه قضایی در دستور کار رسیدگی قرار گرفته که همچنات با قوت برای رفع تصرف پیگیری می‌کنیم.

خانمحمدی گفت: که انشالله بزودی با حصول نتیجه در باره‌شان شفاف سازی خواهیم کرد. با این وجود اکنون در این بخش، «بازدارندگی»، دستور کار جدی ماست که در این راستا هم ستاد ساماندهی و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز شهرستان و هم شورای حفظ بیت المال شهرستان نظارت کامل دارند که از بروز تخلف جدید جلوگیری شود.

کد خبر : ۴۳۷۰۸۲