خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل صندوق احیا بناهای تاریخی در گفت‌وگو با ایلنا:

مجوز هیات وزیران برای واگذاری بناهای تاریخی حذف شود

مدیرعامل صندوق احیا بناهای تاریخی و فرهنگی با اشاره به اینکه فرآیند واگذاری بناهای تاریخی با دشواری‌هایی روبروست، گفت: برای واگذاری هر بنای تاریخی باید از هیات وزیران مجوز بگیریم و این فرآیند طولانی است، بنابراین درصدد آن هستیم تا واگذاری‌ها نیاز به مجوز هیات وزیران نداشته باشد.

محمدرضا پوینده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد مشکلات قانونی واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه گذاران خارجی گفت: بر اساس فرآیندهای قانونی که در صندوق احیا تعریف شده است؛ مسیر واگذاری بناهای تاریخی از طریق مزایده است، اما ممکن است؛ برای بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی این فرایند دشوار باشد.

وی ادامه داد: در واقع قوانین دیگری وجود دارد که اجازه نمی‌دهد؛ در قالب مزایده سرمایه‌گذاران خارجی اقدام کنند. همچنین این سرمایه‌گذاران اغلب تمایل دارند؛ چند بنا را در اختیار بگیرند، به طور مثال در مسیر جاده ابریشم می‌خواهند؛ تعدادی کاروانسرا را باهم بگیرند، اما ممکن است؛ این شرایط در مزایده مهیا نشود به همین خاطر درخواست ترک تشریفات می‌کنند.

پوینده توضیح داد: ترک تشریفات نیز فرآیند بسیار دشواری است که درصدد اصلاح آن هستیم و تلاش می‌کنیم تا اصلاحیه آن را به هیات وزیران ببریم تا آن را تصویب کند، همچنین مشکل دیگر ما این است که برای واگذاری هر بنای تاریخی باید از هیات وزیران مجوز بگیریم و این فرآیند طولانی است و ممکن است؛ در این مدت بنا آسیب ببیند، اگر بتوانیم آن را نیز اصلاح کنیم و مصوبه هیات وزیران را بگیریم که این امر با موافقت رئیس سازمان میراث فرهنگی و هیات امنا صندوق احیا که 4 عضو کابینه (وزیر اقتصاد، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و رئیس سازمان میراث فرهنگی) عضو آن هستند؛ صورت بگیرد.

مدیرعامل صندوق احیا افزود: اگر در چند ماه آینده بتوانیم؛ این مساله را درست کنیم فرآیند واگذاری‌ها متحول می‌شود و می‌توانیم تعداد زیادتری بنا را واگذار کنیم.

وی در پاسخ به اینکه در صورت واگذاری بیشتر بناهای تاریخی چگونه نظارت بر فرآیند احیا و مرمت آنها انجام خواهد شد؟ گفت: در این یک سال و نیم که من در صندوق احیا هستم بسیار تلاش کردم که به یک آمار به روز از بناهای تاریخی برسم، یعنی اینکه بالاخره بفهمیم چه تعداد بنای تاریخی وجود دارد و چه تعداد از این بناها مالک خصوصی، دولتی و  اوقافی دارد. صندوق احیا در سال گذشته 100 بنای تاریخی را هدف‌گذاری کرده است.

وی ادامه داد: واقعا این تعداد بنای تاریخی در برابر بناهایی که داریم؛ اصلا تعدادی به حساب نمی‌آید، ما باید به این سمت برویم که هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی‌هایمان‌مان یک فرمول مشخص داشته باشد تا بناهایی که چند صد سال در معرض تخریب بوده‌اند را نجات بدهیم. نگرانی برای نظارت نیز با  با سیاست‌گذاری درست حل می‌شود.

پوینده با اشاره به اینکه اگر بناهای تاریخی به حال خود رها شوند، ممکن است؛ از بین بروند، اظهار کرد: درحالی که با حداقل مداخلات مورد تایید کمیته فنی شاید بتوانیم؛ نجات‌بخشی، احیا و حفاظت آنها را انجام دهیم که این امر با واگذاری و نظارت درست می‌تواند عملی شود.

وی در پاسخ به اینکه بخش خصوصی در کشور ما چقدر دغدغه مسائل فرهنگی را دارد و چقدر ممکن است به خاطر سود مالی در رعایت مسائل فنی در فرآیند احیا کوتاهی کند؟ توضیح داد: من نفی نمی‌کنم؛ در هر صنعت و جایگاهی ممکن است؛ فرهنگ غلط سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و احتمال آسیب را به وجود بیاورد، اما درصد این اتفاقات کم خواهد بود. پاسخگویی و نظارت صندوق احیا اجازه نمی‌دهد؛ سرمایه‌گذار از طرح مرمتی خارج شود، بحث نظارت بسیار مهم است و اگر ایرادی در این زمینه ایجاد شد، من باید پاسخگو باشم.

پوینده افزود: از طرفی ما زمانی می‌توانیم؛ جذب سرمایه کنیم که برای سرمایه‌گذار پیشنهاداتمان جذابیت داشته باشد، نمی‌توانیم به او بگوییم که تو بیا ضرر و زیان بده؛ من ‌اعتقاد دارم؛ بسته‌های ما با توجه به حجم گردشگر داخلی و خارجی و رشد این صنعت و اینکه با دو میلیارد تومان می‌توانند یک بنا را  مرمت کنند؛ بسته اقتصادی خوبی است.

مدیرعامل صندوق احیا خاطرنشان کرد: ما باید اطلاع‌سانی‌مان را در این زمینه زیاد کنیم در حالی که ظرفیت‌های ما هنوز ناشناخته است و آفت ما این است که هنوز مردم صندوق احیا را به خوبی نمی‌شناسند، اگر این مشکل را حل کنیم؛ انقلابی در مرمت بناهای تاریخی انجام می‌شود.

وی در مورد واگذاری چند بنای تاریخی به یک شرکت چینی برای بهره‌برداری و احیا اظهار کرد: هنوز واگذاری انجام نشده است و سرمایه‌گذاران چینی در حال مطالعه چند استان هستند. امیدواریم به این نتیجه نهایی برسند که سرمایه‌گذاری را انجام دهند.

کد خبر : ۴۲۶۷۳۱