خبرگزاری کار ایران

مشاور عالی امور بین الملل رئیس قوه قضائیه :

دفتر اتحادیه اروپا در ایران تاسیس نمی‌شود

مشاور عالی امور بین الملل رئیس قوه قضائیه گفت: اتحادیه اروپا در حوزه حقوق بشر به دنبال ایجاد دفتری در تهران است ولی آن‌ها باید بدانند که دستگاه قضا به آن‌ها اجازه نخواهد داد، لانه فساد خود را در ایران برپا کنند چرا که لیاقت و نه صلاحیت این موضوع را ندارند.

به گزارش ایلنا، «محمدجواد لاریجانی» در حاشیه پنجمین نشست مشترک پلیس بین الملل ناجا با قضات و کار‌شناسان قضائی در جمع خبرنگاران با اشاره به بیانیه اخیر پارلمان اروپا در مورد ایران، گفت: بیانیه پارلمان اروپا دارای قدرت اجرایی نیست اما علت اهمیت آن این است که مقاصد اتحادیه اروپا را روشن می‌کند.

وی افزود: این بیانیه در حوزه‌های مختلف همکاری با جمهوری اسلامی ایران تعریف‌هایی دارد که در همه آن‌ها با اشکالاتی همراه است، مثلا در این بیانیه آمده است که در حوزه همکاری تجاری، کالاهای خود را در ایران به فروش برسانند و یا در خصوص مسائل هسته‌ای نیز موضوعاتی عنوان شده که اگر ایران کمترین تخلفی داشته باشد، تحریم‌ها را بر می‌گردانند.

لاریجانی ادامه داد: ما در موضوع مذاکرات به تعهدات خود یکجا عمل کردیم در صورتی که به نظر من باید به تدریج عمل می‌شد، اما این چه زبانی است که آن‌ها با جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گویند؟!

وی با بیان اینکه آن‌ها در حوزه حقوق بشر معتقدند که ما باید خودمان را اصلاح کنیم در حالی که خودشان مملو از نقض حقوق بشر هستند، تأکید کرد: آن‌ها برای مذاکرات در خصوص حقوق بشر، حرف‌های خود را محور اصلی می‌دانند و می‌خواهند نظر خود را تحمیل کنند و ما هرگز وارد مذاکرات تحمیلی و یک جانبه نخواهیم شد.

رئیس ستاد حقوق بشر اضافه کرد: اتحادیه اروپا در حوزه حقوق بشر به دنبال ایجاد دفتری در تهران است ولی آن‌ها باید بدانند که دستگاه قضا به آن‌ها اجازه نخواهد داد، لانه فساد خود را در ایران برپا کنند چرا که نه لیاقت دارند و نه صلاحیت این موضوع را.

لاریجانی تأکید کرد: ما اهل مذاکره توأم با احترام متقابل هستیم که از یک جانبه‌گری به دور باشد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که «جیسون رضاییان» علیه ایران شکایت و درخواست غرامت کرده است، پاسخ داد: آن‌ها مدعی هستند که این فرد دو تابعیتی است اما باید بگویم تابعیت غالب این فرد ایرانی است و آن‌ها به هر بهانه‌ای می‌خواهند اموال ملت ایران را غارت کنند.

رئیس ستاد حقوق بشر در خاتمه گفت: تشکیلات قضائی آمریکا ناامیدکننده و از نظر ما این شکایت مردود است.

کد خبر : ۴۲۲۷۸۸