خبرگزاری کار ایران

متصدی:

لوله انتقال آب بلداجی به تالاب چغاخور وصل نخواهد شد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لوله انتقال آب بلداجی به تالاب چغاخور وصل نخواهد شد، این پروژه آب را از سر ریز تالاب برداشت خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست  در نشست خبری خود با اشاره به تبصره یک ماده 38 قانون در خصوص عوارض آلایندگی، گفت: عوارض آلایندگی دریافتی از واحدهای صنعتی و خدماتی به حساب شهرداری ها واریز می شود و هیچ گزارشی از روند اجرای این تبصره و نحوه هزینه کرد این منبع مالی ارائه نمی شود.

متصدی یکی از نقایص قانون موجود را عدم نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی توسط شهرداری ها دانست و افزود: یکی از موضوعات مورد توجه در برنامه ششم همین قانون عوارض آلایندگی و پیشنهاد ایجاد نقش نظارتی و مدیریتی بر نحوه اجرا برای سازمان حفاظت محیط زیست است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه هدف قانون گذار از ماده قانونی، کاهش آلایندگی بوده است نه کسب درآمد، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر، نگاه به این قانون تنها به عنوان منبع درآمدی است.

به گفته وی، عوارض دریافتی باید منجر به کاهش آلودگی های محیط زیستی شود و از همین رو ضروری است اصلاحاتی در قانون فعلی صورت پذیرد تا عوارض دریافتی به طرق مختلف از جمله ارائه تسهیلات به صنایع برای رفع آلایندگی در حوزه محیط زیست هزینه و در نهایت منجر به حفظ محیط زیست و رفع آلودگی شود.

با سدسازی بدون برنامه و بدون در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیستی مخالف هستیم

متصدی در بخشی دیگری از صحبت های خود، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست سدسازی را ممنوع نمی داند اما با سدسازی بدون برنامه و بدون در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیستی مخالف است.

این مقام مسئول ضمن اعلام مخالفت سازمان با احداث 15 سد در کشور و رد درخواست احداث این سدها، خاطر نشان کرد: ارزیابی اثرات محیط زیستی برای سدها الزامی است اما با توجه به اینکه اولویت نخست کشور، تامین آب شرب در سراسر ایران است، سدهایی که با هدف تامین آب شرب و با رعایت تمام ضوابط و الزامات محیط زیستی احداث می شوند، موافقت خواهد شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان نقش سدسازی های اصولی و درست در مهار و ذخیره سازی آب، کنترل سیلاب ها و هرز آب ها، تنظیم جریان آب، افزود: اما یکی از فاکتورهای مهم در ایفای درست نقش سدها جلوگیری از رسوب گذاری و تبخیر است که در ایران مورد غفلت واقع شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست درباره سدسازی ها در کشور گفت: یکی از مباحث مهار آب، ذخیره سازی، آبخوان ها، آب بندها، کنترل سیلاب و هرز آبها، احداث سد است که در هر کشوری اجرا می شود.

وی گفت: زمانی که گزارش زیست محیطی یک سد نشان دهد که اثرات زیست محیطی آن کاهش یافته و بسیار ناچیز است احداث آن مشکلی ندارد اما مساله این است که در کشور ما در سدسازی ها ملاحظات زیست محیطی رعایت نمی شود که در کشور به وفور دیده میشود.

متصدی افزود: به عنوان مثال سد گتوند یک اشتباه مهندسی است نه یک افتخار مهندسی ، اگر پیش از احداث آن ارزیابی محیط زیستی انجام می شد دیگر امروز با آن کوه نمک دسته و پنجه نرم نمی کرد و یا سد شفارود موجب تخریب هکتارها از جنگل هیرکانی می‌شود ، بحث سازمان محیط زیست این است که این اثرات سوء چگونه باید جبران شوند.

وی گفت: لذا اگر سد شفارود مطابق با الزامات محیط زیستی حرکت کند شاید بتواند مجوز محیط زیست را دریافت کند البته باید تمام این ملاحظات زیست محیطی قبل از احداث دیده می شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: حتی سازمان مانع احداث سدهای زیادی از جمله سد خرسان 3 شده است.

منواکسید کربن به طور کامل از هوای کشور حذف شد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت:آلاینده منواکسید کربن به طور کامل از سیستم پایش آلاینده های هوای کشور حذف و دیگر نمی تواند نقشی در آلودگی هوا داشته باشد.

متصدی با اشاره به اینکه در سیستم پایش آلاینده های هوا تغییراتی ایجاد شده است،اظهار کرد: در سالهای گذشته به علت ورود بنزین آلاینده و غیراستاندارد موضوع آلاینده سمی و خطرناک در هوا زیاد مورد توجه قرار نگرفت.

متصدی ادامه داد:دولت یازدهم اقداماتی در زمینه کاهش میزان آلاینده های سمی از هوا انجام داد که حذف منواکسید کربن یکی از این اقدامات است .

وی اضافه کرد: در سال 90 و 91 نیز موفق به کاهش اثرات بنزن درهوا شدیم و آلایندگی آن حدود 20 برابر کاهش یافته است یعنی از حدود 600 Ppb به 15 تا 30 PPb رسید.

متصدی اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح کهاب ( جمع آوری گازهای منتشر شده در پمپ بنرین ها ) این موضوع به حد استاندارد برسد و امیدواریم این طرح تا پایان امسال با همکاری وزارت نفت به سامان برسد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به فعالیت انجام شده امروزه میزان منواکسید کربن تقریبا در تمام کلان شهرها به حد استاندارد رسیده و در حال رسیدن به شرایط پاک است .

وی گفت : در دو سال گذشته میزان غلظت منواکسید کربن بیش از حد مجاز بود اما اکنون کنترل شده است و بنابراین در حال ایجاد تغییراتی در سیستم پایش آلاینده های هوا هستیم و با توجه به پایداری منواکسید کربن سنسورهای اندازه گیری آن را تا حد امکان کاهش و سنسور های اندازه گیری غلظت آلاینده های کمی و خطرناک را افزایش می دهیم.

وی گفت: در سال 82 و 83 توانستیم سرب را به عنوان یک آلاینده از هوا حذف کنیم و امسال نیز موفق به حذف منواکسید کربن ازهوا شدیم.

افزایش 28 روزه هوای سالم و پاک در تهران

متصدی گفت: در خصوص کاهش آلودگی هوا اقدامات زیادی انجام داده ایم که منجر به افزایش روزهای سالم و پاک تا 28 روز نسبت به سال 92 شده است، غلظت آلاینده ها نسبت به سال 92 روند کاهشی بسیار زیادی داشته که مرهون تلاش های سازمان محیط زیست و دستگاه های دولتی مرتبط است.

وی ادامه داد: در دوم تیرماه سالجاری مصوبه ای با عنوان ' برش یکساله آلودگی هوا' را داشتیم که فرایند آن با جدیت طی می شود و مباحثی مانند خودروهای فرسوده، جایگزینی اتوبوس ها، همکاری خودروسازی ها و وزارت صنعت معدن و تجارت برای تولید اتوبوس، توسعه سیستم مترو، افزایش واگن قطارهای مترو، ساماندهی مشاغل، بررسی شروع و پایان تعطیلات مدارس و وجود تعطیلات زمستانه در این مصوبه مطرح است که امیدواریم تا دو ماه آینده آنرا جمع بندی کنیم.

متصدی گفت: دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا اقدامات اساسی انجام داده است از جمله داشتن دو تصویب نامه در این زمینه است در حالی که تنها مصوبه دولت های قبلی در این زمینه مصوبه ای در سال 79 بود که آن هم اجرایی نشد.

کاهش مصرف مازوت در نیروگاه ها زیر 10 درصد

متصدی اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته تقریبا تمام نیروگاه ها از گاز به عنوان سوخت استفاده می کنند و مازوت ممنوع شده است، بر اساس مصوبه دولت مبنی بر کاهش میزان مازوت ،باید مصرف این ماده به عنوان سوخت در نیروگاه ها تا پایان سالجاری به زیر 10 درصد برسد.

وی تاکید کرد:بر اساس همین مصوبه نیروگاه های اطراف کلانشهرها باید گازسوز باشند در غیر اینصورت با واحد متخلف برخورد می شود و در صورت ادامه این خلاف مانع فعالیت آن واحد خواهیم شد ، در این زمینه تمهیداتی در وزارت نفت اندیشیده شده است تا گاز مورد نیاز تامین شود.

تعمیرات صنایع بزرگ در فصل سرد سال

متصدی گفت: با توجه به اینکه در فصل سرد سال با افزایش آلودگی هوا مواجه هستیم از این رو سازمان محیط زیست پیشنهاد داده است تا تعمیرات صنایع بزرگ در این فصل از سال انجام شود که در این راستا هماهنگی هایی با وزارت صنعت معدن و تجارت صورت گرفته است.

ساماندهی منابع آلاینده خانگی

وی افزود: ساماندهی و مدیریت منابع خانگی و تجاری نیز جزو برنامه های سازمان محیط زیست است که معاینه فنی این منابع یکی از این اقدامات است زیرا موتورخانه ها نقش عمده ای در آلودگی هوا دارند و ابتدا این الزام برای تمام دستگاه های دولتی تعیین شده است.

تصویب لایحه هوای پاک در نیمه اول سال جاری

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به رغم تمام تلاش سازمان حفاظت محیط زیست لایحه هوای پاک در مجلس قبلی به تصویب نرسید و در این مجلس نیز دنبال می شود که امیدواریم در نیمه اول سالجاری مصوب شود.

وی افزود: لایحه هوای پاک در کمیسیون های مختلف از جمله کمیسیون کشاورزی و محیط زیست و برخی کمیسیون های فرعی مانند انرژی و صنایع با جدیت دنبال می شود.

متصدی گفت: نکته مهم در این قانون جرم انگاری انتشار آلاینده های هوا است که با تصویب آن می توانیم با پشتوانه قوی تری این مساله را ساماندهی کنیم.

هیچ پروژه ای بدون ارزیابی زیست محیطی فعالیت نمی کند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دولت یازدهم هیچ پروژه ای بدون داشتن گزارش ارزیابی زیست محیطی فعالیت اجرایی خود را آغاز نکرده است ، پروژه هایی که در دولت قبلی بدون ارزیابی زیست محیطی شروع شدند قرار است درسازمان محیط زیست و با کمک دستگاه های مرتبط بررسی و برای تصمیم نهایی به دولت ارسال شوند که 156 پروژه است.

وی افزود: پروژه هایی که از ابتدای شروع کار موجب تخریب محیط زیست شده اند را متوقف کرده ایم تا بررسی شوند و اگر مطابق با استانداردهای محیط زیست نباشند به طور کامل متوقف می شوند و یا اگر بتوانند ملاحظات محیط زیستی مورد نظر را در اجرای پروژه لحاظ کنند می توانند با شرایط خاصی فعالیت خود را ادامه دهند که البته این هم به نظر هیات دولت بستگی دارد.

پایش 100 درصدی صنایع در برخی استان ها

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پایش صنعتی یکی دیگر از اقدامات این سازمان در راستای کاهش آلودگی هوا است که در برخی استان ها این پایش تا 100 درصد انجام می شود و در حال تقویت آن در دیگر استان ها هستیم.

وی درباره پایش شهری افزود: 188 ایستگاه پایش آلاینده های شهری در سراسر کشور وجود دارد که به طور مداوم آلاینده ها را پایش می کنند که بحث تکمیل این شبکه نیز جزو برنامه های سازمان محیط زیست است.

کاهش 50 درصدی کیسه های پلاستیکی

متصدی گفت: در خصوص کاهش مصرف پلاستیک طرحی را آماده کرده ایم و در حال نهایی شدن است و به زودی برای تصویب به دولت ارسال می کنیم، در این طرح به دولت پیشنهاد دادیم تا در یک برنامه 3 ساله حدود 50 درصد از مصرف کیسه های پلاستیکی کاهش یابد که تا هفته آینده به دولت فرستاده می شود.

تصویب 16 مورد برای ساماندهی پسماندهای شمالی

وی درباره پسماندها در کشور اظهار کرد: اولویت سازمان محیط زیست پسماندهای شمالی کشور است که در این راستا با مدیران استانی به توافقاتی رسیدیم و 16 مورد مصوب شده تا روی آنها کار شود تا در کوتاه مدت به ساماندهی پسماندهای شمالی دست یابیم.

وی با بیان اینکه مکان دفن زباله، توریست و نحوه جمع آوری برخی از این مصوبات است گفت: مهمترین اولویت ما در زمینه ساماندهی پسماندهای شمالی تفکیک ازمبداء و بازیافت است و در زمینه احداث زباله سوزها نیز مذاکراتی انجام شده است.

متصدی با بیان اینکه پسماندهای بیمارستانی نیز با جدیت دنبال می شود افزود: پسماندهای بیمارستانی که ازاتوکلاو (دستگاه بی خطر سازی) خارج می شوند به همراه پسماندهای شهری جمع آوری می شوند در حالی که باید به طور مجزا این کار انجام شود.

وی ادامه داد: برای این منظور با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مذاکراتی داشتیم و قرار است این کار به زودی اجرا شود، البته در برخی شهرها مانند شهرهای استان البرز این کار انجام می شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمینه جمع آوری پسماندهای مربوط به درمانگاه ها، کلینیک ها و مطب پزشکان نیز اقداماتی صورت گرفته و در برخی شهرها این موضوع نهایی شده و به صورت جداگانه و جدا از پسماندهای شهری جمع آوری می شوند که امیدواریم در تهران نیز هرچه زودتر اتفاق بیفتد.

وی افزود: مساله بعدی پسماندهای ویژه و صنعتی است که برای امحاء آنها 3تا 4 مرکز راه اندازی شده است اما برای برخی پسماندها مانند روغن آسکارل و یا سموم تاریخ مصرف گذشته که امکان بازیافت در کشور وجود ندارد به کشورهای دیگر صادر می شوند اما ازکسانی که بتوانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند و فناوری این نوع بازیافت را در کشور رواج دهند استقبال می کنیم.

متصدی ادامه داد: راه اندازی مراکز دفن ویژه پسماندها یکی دیگر از برنامه ها در این راستا است که سازمان حفاظت محیط زیست باید مکان ها را شناسایی و برای اجرا به وزارت کشور معرفی کند که این کار در 16 استان نهایی شده است.

وی درباره مدیریت باتری ها و بازیافت آنها گفت: پیش از این باتری های فرسوده خودروها بدون هیچ نظارتی مبنی بر اینکه از چه نوع و چه میزان هستند برای بازیافت وارد کشور می شد اما اکنون با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست کارخانه های بازیافت می توانند 70 درصد باتری های داخل را بازیافت کنند و فقط 30 درصد وارد کنند که این میزان از سهم واردات نیز به مرور کم تر می شود.

متصدی افزود: درباره پسماندهای الکترونیک نیز با وزارت اطلاعات و فناوری مذاکراتی را آغاز کرده ایم تا بتوانیم سیستم مدیریت پسماندهای الکترونیکی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: واردکنندگان و تولیدکنندگان نسبت به پسماندهای تولیدی خود مسوول هستند و باید سیتسم امحا داشته باشند در غیر اینصورت باید نیم در هزار ارزش کالاهای خود را به صندوق ملی محیط زیست واریز کنند تا صندوق نسبتی به ایجاد این فناوری اقدام کند.

متصدی گفت: این کار را اواخر سال گذشته آغاز کردیم و در مرحله اول واردکنندگان موظف به اجرای آن شدند که امیدواریم تا پایان سالجاری به تولیدکنندگان نیز تعمیم داده شود.

زمان تعیین شده برای تبدیل موتورسیکلت های کاربراتوری تمدید نمی شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمان تعیین شده برای تبدیل موتورسیکلت های کاربراتوری به انژکتوری تمدید نمی شود.

وی افزود: طبق مصوبه کاهش آلودگی هوا مقرر شد از اول مهرماه تولید موتورسیکلت های کاربراتوری متوقف و موتورسیکلت های انژکتوری جایگزین شوند.

وی اظهار کرد: البته با توجه به سابقه تولید کنندگان این امکان وجود دارد که بخواهند زمان تعیین شده را تغییر دهند از این رو از بهمن ماه سال گذشته از تولیدکنندگان موتورها خواستیم برنامه حذب و تبدیل خود را به سازمان ارائه دهند که این موضوع مورد تصویب کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و دولت قرار گرفته بود.

متصدی ادامه داد: بر این اساس از ابتدای سالجاری سازمان محیط زیست هیچ مجوزی برای ساخت موتورسیکت های کاربراتوری صادر نکرده است مگر اینکه برنامه حذف را ارائه داده باشند لذا پیش بینی ما این است که این کار در زمان تعیین شده انجام شود.

وی گفت: حتی تعدادی مجوز برای تولید موتورسیکت های انژکتوری صادر کرده ایم که این نشاندهنده پیشرفت کار است.

معاون محیط زیست سازمان محیط زیست تاکید کرد: سازمان با هرگونه اقدام درراستای افزایش زمان تعیین شده برای تغییر موتورسیکلت های کاربراتوری به انژکتوری مخالف است.

ارسال قانون جدید فعالیت معادن به دولت برای تصویب

وی درباره قانون فعالیت معادن گفت: در قانون فعالیت معادن یک سری ضوابط زیست محیطی تدوین کرده ایم که در سازمان محیط زیست نهایی شده است و اکنون در حال بررسی مسائل حقوقی است که بعد به تصویب دولت خواهد رسید تا به عنوان یک مصوبه از آن استفاده کنیم و به نظر می رسد هفته آینده برای تصویب به دولت ارسال می شود.

متصدی افزود: اکنون معاون شن و ماسه و سنگ زیادی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی و زیبایی شناختی به صورت بی رویه فعالیت می کنند و از هرجاده ای که عبور می کنیم مملو از نخاله های معدنی است.

وی تاکید کرد:جای تاسف دارد که در قرن حاضر معادن ما همچنان به روش بسیار قدیمی بهره برداری می شوند که امیدواریم با تصویب این قناون جدید نظارت بیشتری بر فعالیت معادن صورت گیرد.

به گفته وی نحوه فعالیت معادن علاوه بر اینکه از لحاظ زیست محیطی مشکل ایجاد می کند از نظر ایمنی هم مشکل ساز است زیرا معادنی که دیگر از آنها بهره برداری نمیشود به حال خود رها می شوند که می تواند مشکلات زیادی به وجود آورد.

متصدی گفت: هرچند بهره برداری از معادن یک الزام و ضرورت است و ایران با دارا بودن معادن غنی نباید فقط به نفت متکی باشد اما بهره برداری به روش کنونی که نه به محیط زیست و نه ایمنی توجه می شود توجیهی ندارد.

طرح انتقال آب تالاب چغاخور مشمول ارزیابی زیست محیطی نیست

وی اظهار کرد: طرح انتقال آب تالاب چغاخور به بلداجی در گذشته اتفاق افتاده است، ادامه داد: این پروژه در فاصله بسیار کمی قرار بود ایجاد شود اما کلیت این موضوع در دولت قبل نادیده گرفته شده است.

متصدی گفت: البته با توجه به مصوبه شورای عالی محیط زیست این طرح انتقال جزو 51 مورد پروژه ارزیابی زیست محیطی قرار نمی گیرد، ارزیابی زیست محیطی فرایندی است که در مورد پروژه ها اعمال می شود اما با توجه به نوع پروژه و میزان خسارتی که به محیط زیست وارد می کند داشتن ارزیابی الزامی می شود.

وی ادامه داد: اما طرح انتقال آب تالاب چغاخور به بلداجی خسارات محیط زیستی زیادی به همراه ندارد از این رو مشمول آن 51 مورد پروژه ارزیابی زیست محیطی نمی شود.

متصدی گفت: آبی که قرار است از این پروژه منتقل شود مشخص است بنابراین اجازه برداشت بیشتر از آنرا ندارند ، البته برای بررسی بیشتر احداث تونل سبزکوه که مربوط به این پروژه است نیز متوقف شده است.

متصدی با تاکید بر اینکه لوله انتقال آب بلداجی به تالاب چغاخور وصل نخواهد شد، تصریح کرد: این پروژه آب را از سر ریز تالاب برداشت خواهد کرد.

سود بازرگانی قطعات خودروهای هیبریدی صفر است

وی درباره خودروهای هیبریدی اظهار کرد: این موضوع در کشور با جدیت دنبال می شود و سازمان محیط زیست نیز بر آن تاکید دارد.

متصدی افزود: بحثی که امروزه در کشورهای اروپایی مطرح است کاهش خودروهای دیزلی است ، تا چند سال پیش بر خودروهای دیزلی تاکید داشتند اما امروزه مشکلات ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا پیدا کرده اند که مربوط به این خودروها است.

وی ادامه داد: این استراتژی غلطی بود که در اروپا دنبال می شد و امروزه به همین دلیل دچار مشکلات ناشی ازافزایش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون شدند که می تواند از طریق ریه جذب و از جداره روده عبور و وارد خون شود ، حتی بررسی ها نشان داده است که موجب بالارفتن کلسترول خون می شود از این رو در تلاش هستند تا این خودروها را از رده خارج و خودروهای برقی را جایگزین کنند که استراتژی آنها تا سال 2050 است.

متصدی گفت: ما نباید از تجربه شکست خورده دیگر کشورها استفاده کنیم ، سازمان محیط زیست همیشه این موضوع را دنبال کرده است تا مانع این کار شود.

وی افزود: اگر خودروهای دیزلی وارد کشور شوند علاوه بر اینکه مشکل ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون خواهیم داشت بلکه با مشکلات دیگری هم مواجه می شویم، خودروهای دیزلی نسبت به خودروهای بنزینی به مراقبت بیشتری نیاز دارند و قطعات انها باید زود به زود تعویض شود در حالی که در کشور ما مردم به مراقبت از خودروهای بنزینی هم اهمیت چندانی نمی دهند.

متصدی ادامه داد: مساله دیگر کم بودن میزان توزیع گازوییل استاندارد در کشور است، در اروپا گازوییل زیر 10PPM گوگرد مصرف می شود در حالی که در کشور ما آنهم در برخی کلانشهرها گازوییل با 50PPM گوگرد توزیع می شود.

وی تاکید کرد: لذا سازمان محیط زیست تلاش می کند خودروهای هیبریدی و برقی را جایگزین کند و مانع توسعه خودروهای دیزلی شود، بر این اساس تسهیلاتی اندیشیده شده است به طوری که در حال حاضر سود بازرگانی قطعات خودروهای هیبریدی صفر است و فقط حق گمرک پرداخت می کنند که این مساله میزان واردات خودروهای هیبریدی را افزایش می دهد.

 

کد خبر : ۴۰۶۳۰۰