خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

بیماران صعب‌العلاج هزینه‌های بسیار گزافی برای تامین دارو می‌پردازند

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بیماران صعب‌العلاج همچنان هزینه‌های بسیار گزافی برای تامین داروهای خاص می‌پردازند و دچار فلاکت اقتصادی ناشی از آن می‌شوند که این معضل بزرگی است.

ابوالفضل سروش؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح تحول سلامت اظهار کرد: در راستای سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی رهبری در رابطه با تمرکز بر گسترش بیمه همگانی و کاهش از آلام اقتصادی بیماران و خانواده‌های آنان و لزوم حل معضلات عدیده و شدید در عرصه سلامت و درمان و داروهای استراتژیک که در انتهای دولت پیشین تشدید شد؛ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پس از تدوین طرح تحول سلامت از نیمه نخست سال ۱۳۹۳ آن را بطور آزمایشی و در ۵ محور اصلی شامل بهبود پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مردمی، کاهش ضریب ایجاد فلاکت بدلیل تحمیل هزینه‌های گزاف درمانی، بهبود وضعیت خدمات اورژانس و افزایش زایمان طبیعی به اجرا گذاشت.

سروش برخی از موفقیت‌های طرح تحول سلامت را حضور پزشکان مقیم در بیمارستانهای دولتی، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی و ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در  این بیمارستانها بر شمردو گفت: البته این مسائل نیاز به یک تحقیق مستقل بدون دخالت عوامل پژوهشی وزارت بهداشت و توسط یک‌موسسه مستقل و ترجیحا زیر نظر مجلس  دارد تا میزان موفقیت آن احراز شود.

وی تاکید کرد: این امر نیاز به یک تحقیق کیفی و کمیتی و میدانی دارد؛ چون لازمه موفقیت در  آن از یک سو افزایش تعداد پزشک ویزیت کننده و از سوی دیگر افزایش زمان و کیفیت ویزیت و افزایش تجهیزات لازم را می‌طلبید و  بعید است؛ پیشرفت چشمگیری با این وصف حاصل شده باشد، اما قضاوت را باید به انجام پژوهش مستقل سپرد.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی اظهار کرد: احتمالا این برنامه‌ها موفقیت‌هایی هم داشته، اما چون در دو دهه اخیر متاسفانه فرهنگ سزارین به دلایل مختلف ایجاد و دامن‌گیر شده، بنابرین اصلاح این امر به کار فرهنگی و طبی همزمان نیاز دارد که وقت‌بر است و البته در متن طرح تحول هم برنامه‌های متقن و چشمگیری برای فرهنگ‌سازی در این مورد دیده نمی‌شود و این مساله در مورد مصرف بی‌رویه دارو نیز صادق است و بالطبع با برنامه دستوری نمی‌توان به تقابل با یک فرهنگ غلط پرداخت.

سروش در ادامه با اشاره به برخی حمایت‌های مالی از بیماران صعب‌العلاج در دولت یازدهم اظهار داشت: در مقایسه با وضعیت اسفبار  در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ بخصوص در تامین داروهای سرطانی دولت یازدهم اقدامات مناسبی داشته است،‌ هرچند هنوز این گروه از بیماران هزینه‌های بسیار گزافی را برای تامین داروهای خاص می‌پردازند و دچار فلاکت اقتصادی ناشی از آن می‌شوند که معضل بزرگی است، ولی حداقل فقدان و نایابی داروها تا حد بسیاری کاسته و حل شده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به برخی چالش‌های و نقاط منفی طرح تحول سلامت گفت: اختلاف فاحش درآمدهای گروه‌های مختلف پزشکی و افزایش تقاضای القایی بدنبال ایجاد رابطه مالی مستقیم بین بیمار و پزشک در بخش دولتی از مشکلاتی است که پس از اجرای طرح تحول سلامت ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین به نظر می‌رسد؛ تعامل کافی جهت اخذ نظر بخش خصوصی و انجمن‌های علمی و کسانی که در این طرح ذینفع هستند؛‌ وجود ندارد و همچنین شائبه‌هایی نیز در اعمال نظر شرکت‌های تجهیزات پزشکی و‌ دارویی در اجرای این طرح وجود دارد.

سروش فقدان برنامه راهبردی در شیوه ارایه خدمات رشته‌های پروانه‌دار گروه پزشکی در درمان‌های سرپایی و بستری را از دیگر معضلات طرح تحول سلامت برشمرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: شاید یکی بودن طراح، مجری، ناظر و بازرس و بازنگر در این طرح از مهمترین ایرادات طرح تحول سلامت است که در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با در اختیار داشتن اتاق فکر قوی متشکل از کارشناسان صاحب‌نظر و باتجربه آماده است تا به دولت در تکمیل، نظارت، بازنگری و ارتقای طرح تحول سلامت کمک کند.

کد خبر : ۳۹۳۵۹۶