خبرگزاری کار ایران

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها به ایلنا خبر داد:

اخراج ۹۸ کارگر در سربیشه/ ۸/۵ میلیون نفر در کشور معتاد هستند

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها از اخراج ۹۸ کارگر در سربیشه خبر داد.

مرتضی عاصفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلات استان خراسان جنوبی معضل بیکاری را یکی از مشکلات این استان خواند و گفت: برابر شاخص‌های اعلام شده در دولت نهم نرخ بیکاری در خراسان جنوبی ۷. ۴ بود.

وی ادامه داد: به محض روی کار آمدن دولت جدید بنده به عنوان نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها به این موضوع اعتراض و اعلام کردم که این نرخ با هیچ‌یک از شاخص‌های استان ما برابری نمی‌کند، لذا تقاضای تشکیل کمیته‌ای را برای بررسی مجدد شاخص‌های نرخ‌بیکاری در خراسان جنوبی داشتم.

عاصفی با اشاره به دیدار خود با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: این موضوع در دیدار با نوبخت هم مطرح شد و ایشان هم معتقد بودند؛ دولت قبل آمارهایی را مطرح کرده است که هیچ پاسخی در قبال آن‌ها نمی‌توان به مردم داد.

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها با یادآوری اینکه چندی پیش وزیر کشور اعلام کرده است؛ نرخ بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان کشور بیش از ۶۰ درصد و در کل کشور بیش از ۲۱ درصد است و نرخ زیر ۲۱ وجود ندارد، اظهار کرد: دولت قبل هر پروژه‌ای که در شهرستان‌ها انجام می‌داد به صورت نفر به ریال یک شغل حساب می‌کرد، یعنی میزان اعتبار پروژه را به ریال تبدیل کرده و به تعداد نفراتی که در پروژه مشغول به کار بودند؛ شغل ایجاد شده به حساب می‌آورد، به بیان دیگر اگر کارگری در پروژه مربوط به گاز کار می‌کرد و‌‌ همان فرد در پروژه‌ای دیگر نیز کار می‌کرد به ازای آن فرد دو شغل ایجاد شده حساب می‌کرد.

وی بیان کرد: ما از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تقاضا کردیم که آمار را دوباره بررسی کنند که به ما گفته شد؛ در سال ۹۵ آمارگیری شده و این موضوع نیز مشخص خواهد شد.

عاصفی عنوان کرد: در استان خراسان جنوبی به صورت پایلوت شهر سربیشه را آمار گیری کردیم که مشخص شد؛ در این شهر ۱۲ هزار نفری، ۱۲۰۰ نفر دیپلم و ۳۸۰ نفر لیسانس و فوق لیسانس بیکار داریم. براساس محاسبات نرخ بیکاری در این شهر در میان دیپلمه‌ها بالای ۲۱ درصد و در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیش از ۳۰ درصد است که این آمار با میزان بیکاری در کل استان نیز مطابقت دارد.

وی با تاکید براینکه تحریم‌ها ازجمله عوامل بیکاری است، اظهار کرد: از کارخانه اکسید منیزیم سربیشه که تنها کارخانه اکسید منیزم در کشور است؛ طی ۶ ماه گذشته ۶۰ نفر اخراج شدند. یک کارخانه خوراک دام در این شهرستان نیز ۳۰ نفر را اخراج کرده است، همچنین کارخانه کویر طایر به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه شرق کشور با بحران مواجه است و اوضاع نقدینگی آن به شدت با مشکل برخورد کرده است. همچنین شورای شهر سربیشه براساس دستور استانداری، شهرداری را مجبور کرده ۸ نفر از نیروهای خود را به دلیل کمبود اعتبارات اخراج کند و این قصه ادامه دارد.

نماینده خراسان جنوبی با بیان اینکه با ادامه این وضعیت مجبور می‌شوند به جای سربیشه از چین منیزیت وارد کرده و به جای محصول ایرانی از خارج محصولات ارزان‌تر وارد کنند، افزود: در چنین شرایطی سرنوشت تولید ملی مطلوب نخواهد بود، لذا ما ضمن حمایت از تولید ملی تاکید می‌کنیم، دولت باید بهره بانکی را پایین آورده و نرخ تورم را بالا بیاورد، اینکه نرخ تورم را تک رقمی بگیریم؛ هنر نیست. کاهش نرخ تورم کمتر از ۱۶ درصد رکود می‌آورد ما نرخ بهره بانکی را ۲۰ درصد کرده واز آن طرف نرخ تورم را ۹ درصد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی مشخص است که سرمایه‌گذاری نمی‌شود و پول مردم به سمت بانک‌ها رفته و از اقتصاد ملی دور می‌شود به همین دلیل باید نرخ بهره بانکی به اندازه تورم باشد، در غیراینصورت سرمایه ملی به بانک‌ها می‌رود و اقتصاد ملی رکودش بد‌تر می‌شود.

عاصفی خاطرنشان کرد: از دولت تقاضا می‌کنیم؛ نرخ سود سپرده‌ها و بهره بانکی را کاهش داده و به فعالان اقتصادی کمک کند تا سرمایه در گردش آنان بهتر شود.

وی با بیان اینکه در بخش مسکن ۳۵۰ شغل و ۶ میلیون خانوار درگیرند و اکثراین جمعیت بیکار هستند، گفت: لذا ما به مخالفان برجام توصیه می‌کنیم که برای تحقق برجام همراه دولت باشند، زیرا اگر برجام اجرا نشود در سال ۹۶ با بحران بیشتری مواجه خواهیم بود.

عاصفی با تاکید برضرورت توجه و حمایت دولت و مجلس به معضل بیکاری خاطرنشان کرد: امروز آمار معتادان کشور غوغا کننده است، فروش مواد مخدر و گرایش به مصرف آن به دلیل بیکاری به شدت زیاد است.

وی مدعی شد: آمار واقعی معتادان ما ۳ میلیون نفر نیست، این آمار بیش از ۵. ۸ میلیون نفر است.

وی با تصریح براینکه سرانه اعتیاد در خراسان جنوبی کمی از میانگین کشوری پایین‌تر است، اظهار کرد: خراسان جنوبی به دلیل همسایگی با افغانستان یکی از گذرگاه‌های ورود مواد مخدر است. چنانکه سالانه حدود ۷۵۰۰ تن مواد مخدر در جهان تولید می‌شود که ۹۰ درصد آن در کشور افغانستان تولید شده و ۶۰ درصد نیز از طریق خراسان جنوبی ترانزیت می‌شود که این فاجعه است، اما با همت مسئولان بحث کشفیات بهبود یافته است.

عاصفی افزود: همجواری با این مرز آسیب‌پذیری استان خراسان جنوبی را بالا برده است و بیکاری نیز باعث شده مردم به سمت حمل مواد مخدر و اعتیاد به آن بروند.

نماینده مردم خراسان جنوبی با یادآوری ۱۷ سال خشکسالی متوالی در این استان گفت: ۷۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی عشایر و روستایی بودند و خشکسالی باعث شد که روستا‌ها خالی شده و به حاشیه شهر‌ها رانده‌ شوند، این در حالی است که تخلیه روستا‌ها تبعات امنیتی دارد، زیرا هر روستا را یک پادگان مرزی می‌دانیم و تخلیه هر روستا به مثابه تخلیه یک پادگان مرزی است. همچنین مهاجرت و حاشیه نشینی تبعاتی همچون تکدی‌گری، خودفروشی و سرقت و... برای شهرهای دیگر همچون مشهد و تهران دارد.

کد خبر : ۳۸۶۲۷۵