خبرگزاری کار ایران

محسنی‌بندپی عنوان کرد:

معلولیت‌های ناشی از قطع‌عضو، نابینایی و ناشنوایی سقط نمی‌شوند/ انجام 900 سقط قانونی از سال 93

رییس سازمان بهزیستی گفت: قانون و شرع به ما اجازه داده معلولیت‌های جسمی حرکتی و ذهنی شدید تا پیش از رمیده‌شدن روح سقط اما این موضوع شامل معلولیت‌های منجر به نابینایی، ناشنوایی و قطع عضو نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه نشست هم‌اندیشی نهادهای مردمی در حوزه تعاون کار و رفاه‌اجتماعی در جمع خبرنگاران درباره اجرای اقتصاد مقاومتی بر مباحث پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص تعریفی که در سازمان بهزیستی نهادینه و اجرایی می‌کنیم اقدامات پیشگیرانه از بروز و شیوع آسیب‌ها به ویژه در حوزه معلولیت‌ها است.

وی با اشاره به اجرای طرح غربال‌گری شنوایی‌سنجی اظهار کرد: بنا داریم نوزدانی را که سال 95 متولد می‌شوند و تعداد آنها یک‌میلیون و500 هزار نفر پیش‌بینی شده بالای 90 درصد تحت پوشش این طرح درآوریم.

بندپی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای تشخیص و مداخله به هنگام و علمی جلوگیری از ورود افراد با ناشنوایی به زندگی است، افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای احیای جسمی کامل فردی است که می‌خواهد آینده‌ساز کشور شود.

رییس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه امروزه علم‌پزشکی و ژنتیک به درجه‌ای از توانمندی رسیده که می‌تواند معلولیت را کنترل کرده و میزان آن را تشخیص دهد، خاطرنشان کرد: در راستای کاهش معلولیت برنامه‌هایی داریم که براساس آن بتوانیم به مساله اختلالات ژنتیکی ورود کنیم و در سه استان به صورت پایلوت نسبت به این موضوع اقدام کرده‌ایم، به نحوی که از اواسط سال 93 تاکنون حدود 900 سقط قانونی داشتیم.

وی افزود: ما این افراد را شناسایی کرده و برای بارداری دوم به آنها مشاور می‌دهیم. همچنین هزینه آزمایشات ژنتیکی را برای افرادی که تحت پوشش کمیته‌امداد و بهزیستی قرار دارند تقبل می‌کنیم تا آنان با دانش به سمت حاملگی بعدی بروند.

بندپی با معنایی اینکه کنترل معلولیت به معنای عمل به اقتصاد مقاومتی است، افزود: این موضوع تامین زندگی با نشاط در خانواده‌ها و حذف استرسی است که سالانه حدود 25 هزار خانواده ایرانی را تهدید می‌کند.

رییس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: قانون و شرع به ما اجازه داده معلولیت‌های شدید جسمی و حرکتی یا معلولیت‌های ذهنی شدید را تا پیش از دمیده شدن روح سقط کنیم اما این موضوع شامل نابینایی، ناشنوایی و قطع عضو نمی‌شود.

کد خبر : ۳۸۳۲۹۹