خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی:

آسیب‌های اجتماعی را نباید با مسکن‌های موقتی تسکین داد

asdasd
کد خبر : ۳۷۴۴۶۱

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: دولت نباید از ابتدا تا انتهای طرح‌های توانمندسازی را هدایت و حمایت کند، بلکه آغاز آن با دولت‌هاست و ادامه آن به مردم سپرده می‌شود.

به گزارش ایلنا، سعید نمکی معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: نباید اقتصاد مقاومتی را تنها در محدوده امور اقتصادی محصور کنیم. بزرگترین غفلت تاریخی ما در تدوین 5 برنامه توسعه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این بود که از پرداختن به انسان توسعه یافته غفلت کردیم و باید بدانیم که توسعه‌یافتگی جوامع منهای انسان توسعه‌یافته معنا ندارد. در دنیای امروز انسان دیگر ابزار توسعه نیست بلکه هدف توسعه است. موضوع مقاوم‌سازی اقتصاد بدون مقاوم‌سازی جامعه ممکن نیست و وظیفه شما همکاران بهزیستی به عنوان سربازان خط مقدم رسیدگی به امور جامعه این است که همیشه این موضوع را درنظر بگیرید و گوشزد کنید.

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به شیوع آسیب‌های اجتماعی در جامعه، گفت: در برخورد با آسیب‌های اجتماعی اعتقاد ما بر این است که آسیب‌هایی از قبیل اعتیاد و طلاق و ناهنجاری‌های اجتماعی عامل اصلی نیستند؛ بلکه علت و علامت هستند و نباید با مسکن‌های موقتی آنها را تسکین کرد بلکه ریشه‌یابی و علت‌جویی لازم است. چنانکه بهبود شرایط زیستی در جوامع شهری و افزایش سرمایه‌گذاری‌های کلان خارجی در شهرها و... منجر به رکود اقتصادی روستاها و نابودی مشاغل خردی که روستاییان را در روستاها نگه می‌دارد، می‌شود و به دنبال آن کوچ روستانشینان به حاشیه شهرها و شیوع آسیب‌های اجتماعی  وضعیت غم‌انگیز و نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده است که وظیفه دولت‌ها جلوگیری از این کوچ اجباری به وسیله تامین سرمایه مشاغل خرد، کمک‌های زیرساختی و ایجاد بازار برای محصول این مشاغل است.

وی با اشاره به در انزوا بودن سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: بهزیستی نباید همه جا مجری باشد بلکه باید هماهنگی بین‌بخشی را طلب کند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هم به عنوان یک سازمان فرابخشی کمک می‌کند. اکنون باید از رفتارهای جزیره‌ای بپرهیزیم و در کنار هم در راستای یک برنامه ملی کار کنیم .طرح و برنامه‌ای بومی که با بضاعت‌ها، ساختار اقلیم، فرهنگ، سرمایه و... کشور ما سازگاری داشته باشد و نقش هر مجموعه‌ای در آن مشخص باشد و ما به عنوان مجموعه مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منتظر برنامه‌های ملی و کشوری شما هستیم.

نمکی در پایان به بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی اشاره کرد و افزود: دولت نباید از ابتدا تا انتهای طرح‌های توانمندسازی را هدایت و حمایت کند، بلکه آغاز آن با دولت‌هاست و ادامه آن به مردم سپرده می‌شود. اگر طرح‌های توانمندسازی جامعه‌محور نباشند، محکوم به فنا هستند و لازم است که به عنوان یکی از نخستین گام‌های توسعه توانمندسازی ( (N.G.Oها را شکل دهید و نهادسازی کنید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز