خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

سوء مدیریت منابع مالی مهم‌ترین ضعف طرح تحول سلامت/ بیمارستان‌ها وضعیت بدی دارند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سوء مدیریت منابع مالی را مهم‌ترین ضعف طرح تحول سلامت دانست.

رسول خضری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت با ادامه این روند قطعا با چالش‌های جدی در آینده مواجه خواهد شد، اظهار داشت: بحث مدیریت منابع مهم‌ترین موضوع و پاشنه آشیل طرح تحول است. اگر در منابع، مدیریت درستی نداشته باشیم و اهم و مهم نکنیم، قطعا طرح با شکست مواجه خواهد شد.

وزارت بهداشت به انتظارات مردم پاسخ دهد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان این مطلب که بیمه سلامت ایران ۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، خاطرنشان کرد: این با مطالباتی و سطح انتظاری که برای مردم ایجاد کردیم، مانند کاهش پرداختی‌ها و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اگر نتوانیم اینها را محقق کنیم، طرح تحول فشل می‌‎شود.

ضرورت اجرایی شدن طرح پزشک خانواده

خضری در ادامه ضمن تاکید بر اینکه ناگریزیم؛ برای ادامه طرح تحول، طرح پزشک خانواده را طبق تکلیف قانونی برنامه چهارم و پنجم اجرایی کنیم، تصریح کرد: در طرح پزشک خانواده، بحث کارت سلامت الکترونیکی، راهنمای بالینی و تضمین وحدت رویه در ارائه خدمات و عدالت مطرح است. بحث بسیار مهم دیگر، تامین منابع پایدار است که در حال حاضر این منابع پایداری خلق شده، اما منابع محدود است و همه نظام‌های موفق دنیا که در کشورهای پیشرفته دنیا به نتایج درخشانی برسند، حتما از نظام سطح بندی ارجاع و پزشک خانواده استفاده کردند.

حتی یک پزشک خانواده هم تربیت نشده است

وی بیان کرد: از سال ۸۴ مطرح می‌شود که این طرح اجرا شده در حالی که حتی یک پزشک خانواده هم تربیت نکردیم؛ ما پزشک عمومی را پزشک خانواده می‌نامیم، در حالی که پزشک خانواده تخصص است و گذراندن یک یک دوره خاص را می‌طلبد. ۷۰ درصد بار سلامت در کانادا روی دوش حوزه پزشک خانواده است و این افراد می‌توانند؛ سزارین، سونوگرافی و بسیاری از عمل‌های که نیاز به ارجاع ندارد را انجام دهند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس اضافه کرد: در حال حاضر انتخابات آمریکا را نگاه کنید، بحث‌ها بیشتر حول موضوع بیمه‌های درمان است. بحث بهداشت و سلامت انقدر مهم است که معادلات سیاسی را جا به جا می‌کند.

سوء مدیریت منابع مالی مهم‌ترین ضعف طرح تحول سلامت

خضری ادامه داد: گام چهارم طرح تحول، آموزش است و در این مرحله می‌توان از پزشک خانواده شروع کرد و در دل طرح تحول، پزشک خانواده اجرا شود. سوء مدیریت منابع مالی مهم‌ترین ضعف است. گام اول درمان، گام دوم بهداشت، گام سوم تعرفه‌ها و گام چهارم نوبت به آموزش است و نباید برای اجرایی شدن این مراحل شتابزده عمل کرد.

فرسودگی ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی

وی ادامه داد: عنوان شده بود که طرح تحول تا ۲ سال به هدف خود می‌رسد؛ در حالی که معتقدم تا ۱۲ سال دیگر هم به هدفش نمی‌رسد. در حوزه بهداشت هر پولی بگذاریم، سرمایه گذاری است. اعتراضی که مردم دارند، این است که بیمارستان‌ها به لحاظ هتلینگ در وضعیت خوبی نیستند؛ در حال حاضر ۱۰۰ هزار تخت داریم که ۵۰ درصد آن‌ها فرسوده است. ما نیازمان به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت حداقل ۳۰ تخت است، اما الان به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱۰ تخت داریم. با این وضعیت بودجه هم بیشتر از ۵ هزار تخت نمی‌توانیم اضافه کنیم.

پرستاران ۳ و نیم برابر توان خود کار می‌کنند/تبعیض در تعرفه‌گذاری‌ها

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: به ازای هر تخت هشت دهم پرستار داریم، در حالی که نرم جهانی آن به ازای هر تخت ۳ پرستار است. در تعرفه‌ها تبعیض وجود دارد؛ بطوری که در حال حاضر پرستاران ۳ و نیم برابر توان خود کار می‌کنند، اما پرداختی به آنها نسبت به کاری که می‌کنند خیلی کم است. ۸۰ درصد منابع به سمت متخصصان و فوق تخصصان می‌رود و تنها ۲۰ درصد اعتبار به سمت پرستاران می‌رود که بیشتر بار را بر دوش دارند. که این به این معناست که بی‌عدالتی و تبعیض در حوزه سلامت حاکم است.

هزار پرستار بیکار داریم

خضری ادامه داد: در حال حاضر هزار پرستار بیکار داریم و باید براساس نیازمان که حدود ۲۰۰ هزار پرستار نیاز داریم، دولت ردیف استخدامی ایجاد کند، این در حالیست که دولت در سال ۹۵ برای استخدام در کل وزارتخانه‌ها ۳۴۰ هزار نفر در نظر گرفته است. این در حالیست که بین ۷ تا ۱۰ میلیون بیکار و ۱۱ میلیون حاشیه نشین داریم و ما باید از هر دو بال اصلی خصوصی و دولتی استفاده کنیم.

کد خبر : ۳۷۱۴۴۰