خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران :

شهرداری گزارشی از عملکرد هزینه‌ای شهرسازی و معماری ارائه نداده است

asdasd
کد خبر : ۳۴۱۲۵۳

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران به نقد عملکرد بودجه شهرداری تهران درسال ۹۴ و لایحه بودجه سال ۹۵ این نهاد پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحمت‌الله حافظی با یادآوری اینکه یک ماه پیش از موعد بودجه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه شهرداری تهران در تاریخ پانزدهم آذرماه در صحن شورای شهر به تصویب رسید٬ گفت: این مصوبه به شهرداری ابلاغ شد تا لایحه بودجه سال ۹۵ در چارچوب این سیاست‌های ارائه شوند.

وی با تاکید بر برخی بندهای راهبردهای بودجه افزود: در یکی از این بند‌ها به مشارکت حداکثری شهروندان در حوزه‌های عمرانی تاکید شده است و شهرداری زمان تحویل لایحه بودجه سال ۹۵ به شورا باید به این موضوع اشاره کند که انجام این مشارکت‌ها را به چه صورتی تمدید کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر همچنین با اشاره به بند اصلاح نظام درآمد شهرداری با رویکرد تقویت منابع پایدار خاطرنشان کرد: باید جهت اجرای این بند شهرداری تهران برنامه‌هایی را در جهت افزایش درآمد پایدار شهرداری در نظر بگیرد. همچنین شهرداری باید توضیح دهد توسعه نظام برنامه‌ریزی شهری به چه صورت و در کجا اتفاق افتاده است.

حافظی اظهار کرد : نباید در لایحه بودجه تبصره‌ای بدون کد پروژه باشد که شاهد مواردی از این دست در بودجه پیشنهادی بوده‌ایم.

رئیس کمیسیون سلامت همچنین در خصوص عملکرد بودجه ۹ماهه شهرداری تهران با بیان اینکه بودجه مصوب سال ۹۴، ۱۷۲۱۹ میلیارد تومان بوده که عملکرد ۹ ماهه نخست سال ۹۴، ۱۰ هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان بوده است٬ گفت: یعنی این مقدار منابع محقق شده این در حالی است که برای سال ۹۵، ۱۸ هزار و ۷۱۶ میلیارد تومان پیشنهاد بودجه داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه بعید است کل بودجه سال ۹۴ به صورت کامل محقق شود گفت: جای سوال است که چرا زمانی که منابع سال جاری براساس مصوبات محقق نشده است افزایش هزار و پانصد میلیاردی بودجه شهرداری درخواست شده است.

رئیس کمیسیون سلامت با اشاره به اینکه منابع بودجه سه بخش اصلی شامل درآمد‌ها، دارایی سرمایه‌های و دارایی‌های مالی دارد٬ ادامه داد: برای سال ۹۵ میزان درآمد‌ها ۷ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان بوده و میزان دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۰ هزار میلیارد تومان و دارایی‌های مالی ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

درآمدهای مستمر شهرداری درسال ۹۴ در حد انتظار محقق نشده

وی با تاکید براینکه بخش اصلی درآمد‌ها را درآمدهای مستمر تشکیل می‌دهد خاطرنشان کرد: میزان درآمدهای مستمر ۴ هزار و ۸۵۲ هزار میلیارد تومان برای سال ۹۵ پیش‌بینی شده که انتظار داریم پایدار باشد. همچنین در بودجه سال ۹۴ میزان درآمدهای مستمر ۴هزار و ۹۱۷ میلیارد تومان مصوب شده که در عملکرد ۹ ماهه ۲۸۱۴ میلیارد تومان محقق شده که این میزان در حد انتظار نبوده است.

حافظی با بیان اینکه دارایی سرمایه‌ای شامل عوارض ساختمانی و درآمد حاصل از تغییر کاربری‌ها و درآمد مازاد تراکم است گفت: درآمد حاصل از تغییر کاربری‌ها ۴۸۳۳ میلیارد تومان و درآمد مازاد تراکم ۴۰۲۲ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۵ پیش‌بینی شده که‌‌ همان بحث فروش شهر است.

وی با اشاره به اینکه دارایی‌های مالی شامل وام‌ها و وصول مطالبات است ادامه داد: جمع این دارایی ۱۲۹۲ میلیارد تومان است که ۷۰۰ میلیارد تومان آن‌ها و ۵۹۲ میلیارد آن وصول مطالبات است. به بیان دیگر از ۱۸۷۰۰ میلیارد منابع سال ۹۵، ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد آن را مبتنی بر تملک دارایی سرمایه‌ای مالی و وامی کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون سلامت خاطرنشان کرد: در فضای پسا تحریم انتظار داریم سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشور شوند که متاسفانه پیش‌بینی‌های ارزی در لایحه بودجه سال ۹۵ نیامده است که پیش‌بینی چنین ردیف‌هایی ضروری بوده است.

رئیس کمیسیون سلامت افزود: از اشکالات دیگر بودجه ۹۵ آن است که در فراز منابع و مصارف هر سال عددی را به عنوان مازاد درآمد آن سال داریم که به سال بعد منتقل می‌شود و باید به عنوان منابع سال جدید در بودجه ذکر و محاسبه شود که چنین چیزی در سال‌های گذشته نیامده و این موضوع در گزارش تفریغ بودجه مورد ایراد حسابرس بوده است.

حافظی با اشاره به اینکه آقایان اصول مطالبات را به عنوان منابع بودجه پیش‌بینی کرده‌اند تصریح کرد: اگر حسابداری تعهدی مبنای مطالبات است مطالبات نمی‌توانند به عنوان منابع پیش‌بینی شوند.

وی با اشاره به رقم ۵۹۲ میلیارد تومانی وصول مطالبات در بودجه سال ۹۵ اظهار کرد: میزان وصول مطالبات در سال ۹۴، ۹۴۰ میلیارد بوده که ۷۱۵ میلیارد آن طی ۹ ماه گذشته محقق شده است.

رئیس کمیسیون سلامت با بیان اینکه عملکرد بودجه ۹۴ به دو بخش تملک دارایی سرمایه‌ای و بودجه‌ هزینه‌ای تبدیل می‌شود بیان کرد: بودجه هزینه‌ای صرف پرداخت مواردی همچون حقوق، دستمزد، مواردی از این دست می‌شود و تملک سرمایه‌ای به معنای سرمایه‌گذاری است.

حافظی اضافه کرد: در تملک دارایی سرمایه‌ای مصوب سال ۹۴، ۹۰۲۵ میلیارد تومان بوده که عملکرد ۹ ماهه گذشته ۳۷۴۷ میلیارد تومان بوده که چهل و یک نیم درصد این مصوبه محقق شده است. همچنین در بخش دارایی هزینه‌ای ۴هزار و ۷۶۶ میلیارد مصوب شده که ۲ هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان یعنی 60.35درصد محقق شده است.

وی با اشاره به محورهای ماموریت شهرداری تهران به ماموریت اجتماعی و فرهنگی این نهاد اشاره کرد و گفت: تملک در این حوزه ۱۱۴۰ میلیارد بوده که ۵۵۵ میلیارد تومان آن یعنی 48.7 درصد محقق شده است. همچنین از دیگر ماموریت‌های شهرداری در حوزه حمل و نقل ترافیک بوده که میزان تملک مصوب شده ۵۰۴۷ میلیارد تومان بوده و ۱۵۳۳ میلیارد تومان به معنای 30.38درصد محقق شده است.

رئیس کمیسیون سلامت همچنین با اشاره به حوزه خدمات شهری اظهار کرد: در بخش تملک مصوب سال ۹۴، ۱۷۶۳ میلیارد تومان بوده که ۱۰۶۳ میلیارد تومان آن برابر 60.28 درصد محقق شده است. در بخش شهرسازی و معماری نیز تملک دارایی سرمایه‌ای ۲۷۱ میلیارد بوده که ۲۷ میلیارد برابر 10.08 درصد محقق شده است. همچنین در حوزه توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری ۶۱۵ میلیارد مصوب سال ۹۴ بوده که ۴۰۵ میلیارد یعنی 65.8درصد تحقق یافته است.

حافظی همچنین در خصوص جزئیات حوزه حمل و نقل و ترافیک گفت: این حوزه شامل توسعه و ساماندهی حمل و نقل عمومی ریلی یعنی مترو است که از ۲۰۸۵ میلیارد تومان مصوب شده ۲۷۷ میلیارد تومان محقق شده یعنی 13.3درصد محقق شده است که در جلسه‌ای که شهردار تهران لایحه بودجه ۹۴ را ارائه می‌داد محور اصلی فعالیت‌های خود را توسعه مترو اعلام کرد.

وی با اشاره به ردیف اختصاصی احداث ۹ خط شهری خاطرنشان کرد: از ۱۸۵۰ میلیارد تومان مصوب شده در این بخش ۲۶۲ میلیارد تومان یعنی 14.17 درصد از احداث این ۹ خط محقق شده است.

رئیس کمیسیون سلامت با اشاره به اینکه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی غیر ریلی از دیگر فعالیت‌هایی بوده که در حوزه حمل و نقل عمومی باید صورت می‌گرفته است عنوان کرد: این زمینه از ۳۰۹ میلیارد تومان مصوب ۶۷ میلیارد تومان یعنی ۲۱. ۶ درصد محقق شده است. همچنین در خصوص احداث و توسعه معابر غیر بزرگراهی نیز از ۶۴ میلیارد تومان مصوب ۵۰ میلیارد تومان معادل ۷۸درصد محقق شده که اقدامی مثبت است. در خصوص تعویض معابر غیر بزرگراهی نیز از ۱۸ میلیارد تومان مصوب، ۱۸ میلیارد تومان معادل ۹۸ درصد تحقق یافته است.

رئیس کمیسیون سلامت با تاکید بر اینکه در حوزه خدمات شهری یکی از ردیف‌های مشخص شده موضوع توسعه انرژی‌های نو است که مورد اقبال شهرداری قرار نگرفته اظهار کرد: از ۹۱ میلیارد تومان پیش‌بینی شده دراین حوزه در سال ۹۴؛ ۱۳ میلیارد تومان معادل 14.6 درصد محقق شده است.

حافظی با اعلام اینکه در حوزه احداث و توسعه ایستگاه‌ها و زیرساخت‌های آتش نشانی 140 میلیارد تومان مصوب شده بود که براساس گزارش شهرداری 140 میلیارد تومان یعنی صددرصد بودجه محقق شده است اظهار کرد: روز گذشته آتش‌نشانی اعلام کرد که تنها 18 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافته است که علت این مغایرت باید مشخص شود.

رئیس کمیسیون سلامت با بیان اینکه در خصوص ایمنی و مدیریت بحران از 185 میلیارد تومان مصوب 162 میلیارد تومان طی 9 ماهه گذشته تحقق یافته است خاطرنشان کرد: با توجه به عدم مغایرت گزارش شهرداری با واقعیت در خصوص آتش‌نشانی اعتقاد دارم باید گزارش ایمنی و مدیریت بحران مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته و گزارش عملکرد در خصوص اقدامات انجام شده به شورا ارائه شود.

حافظی در خصوص بودجه هزینه ای حوزه حمل و نقل و ترافیک گفت: درمدیریت حمل و نقل و ترافیک و کمک به شرکت بهره‌برداری مترو مبلغ 283 میلیارد تومان در سال 94 مصوب شده که در عملکرد 9 ماهه سال جاری 270 میلیارد تومان معادل 95 درصد از منابع پرداخت شده است.

وی با طرح این سوال که چگونه 95 درصد منابع طی این مدت هزینه شده و شهرداری قصد دارد مابقی سال برای پرداخت این هزینه‌ها چه اقدامی انجام دهد گفت: یا برآورد منابع برای حقوق و دستمزد دچار انحراف بوده یا شهرداری دارای نیروی مازاد بوده و یا مشکل دیگری وجود دارد که باید در این خصوص توضیح دهند که به چه علت طی 9 ماه این مبلغ هزینه شده است.

حافظی همچنین ادامه داد: در موضوع شهرسازی و معماری گزارشی از عملکرد هزینه‌ای نداریم و این مبلغ صفر بوده و شهرداری باید در این خصوص توضیح دهد.

وی با تاکید بر اینکه براساس بودجه سال 94 باید بخش هزینه‌ای 30 درصد و بخش تملک 70 درصد باشد تصریح کرد: با تخصیصی که در حوزه تملک داده شده و بر این اساس که پیش‌بینی‌های بودجه 94 طی 9 ماهه سال جاری محقق نشده وزن عملکرد هزینه ای به جای 30 درصد، 43.4درصد بوده است.

حافظی با تاکید براینکه مطمئنیم که مبلغ 17219 میلیارد تومان منابع طی این سه ماه محقق نشده و طی سه ماه آینده 10 هزار میلیارد به 17 هزار نخواهد رسید ادامه داد: شهرداری برای سال 95، 18716 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است و با توجه به اینکه بودجه سال گذشته به طور کامل محقق نمی‌شود نیازی نیست برای سال 95 مبتنی بر عوارض تغییر کاربری، وام و فروش تراکم مازاد بودجه را ببندیم.

رئیس کمیسیون سلامت معتقد است می‌توان مبلغ بودجه سال 95 را به جای 18 هزار میلیارد تومان، 15 تا 16 هزار میلیارد تومان بست که معقول و منطقی بوده و اختلالی نیز در ارائه خدمت به مردم ایجاد نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است عده‌ای استدلال کنند که در فضای پساتحریم و در سال آینده ساخت و ساز رونق می‌گیرد اگر چنین اتفاقی افتاد متمم می‌دهیم.

حافظی با بیان اینکه باید سقف تغییر کاربری و تراکم مازاد را محدود کنیم اظهار کرد: شهرداری باید بداند که نباید از محل تراکم فراتر رود و نباید اجازه انحراف مساعد را به شهرداری بدهیم.

رئیس کمیسیون سلامت با تاکید بر اینکه شهرداری باید هر سال 30 کیلومتر مترو احداث می‌کرد یادآور شد: امسال و تا این لحظه تنها 18 کیلومتر احداث مترو داشتیم که البته سهم دولت نیز در این خصوص پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: عملکرد 9 ماهه عوارض و پروانه‌های ساختمانی در بخش زیربنا 400 میلیارد تومان مصوب بوده که عملکرد 9 ماهه 88 میلیارد تومان و در بخش پذیره میزان مصوب 500 میلیارد تومان بوده که عملکرد 340 میلیارد تومان بوده است. همچنین عوارض و پروانه‌های ساختمانی غیر مجاز (احکام کمیسیون ماده 100) مصوب 88 میلیارد تومان بوده که عملکرد 9 ماهه 35 میلیارد تومان بوده است.

رئیس کمیسیون سلامت با اشاره به درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری گفت: مصوب سال 94، 1924 میلیارد تومان بوده که در عملکرد 9 ماهه 213 میلیارد تومان محقق شده است.

وی با بیان اینکه وقتی عملکرد 9 ماهه سال جاری این مقدار است انتظار نداریم برای سال بعد عدد قابل توجهی پیش‌بینی شود٬ ادامه داد: برای سال آینده 1700 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که شهرداری باید دلیل این فاصله را توضیح دهد و اینکه اگر این وجوه قابل وصول نیست چرا 1700 میلیارد تومان در لایحه بودجه 95 درخواست کرده‌اند.

حافظی با اشاره به اینکه در بودجه سال 95 اثری از پیش‌بینی کمک‌های دولت نیست در حالی که این پیش‌بینی ضروری است افزود: در حوزه منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای مصوب سال 94، 7973 میلیارد تومان بوده که در عملکرد 9 ماهه، 5770 میلیارد تومان محقق شده است که باید این ردیف محدود شده و کاهش یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از تغییر کاربری‌ها 3264 میلیارد تومان در سال 94 مصوب شده که در عملکرد 9 ماهه سال جاری 3233 میلیارد تومان یعنی بالای 90 درصد در 9 ماه تحقق یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز