خبرگزاری کار ایران

میرزاده تاکید کرد:

لزوم استفاده از اعضای هیأت علمی تمام وقت بجای نیروهای حق التدریس

asdasd
کد خبر : ۳۳۴۱۲۵

در سومین روز از برگزاری اجلاس هیات‌های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیات امنای استان آذربایجان غربی به منظور تصویب بودجه و برنامه ششم توسعه این استان، در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی حضور یافتند.

به گزارش ایلنا، در این جلسه که با حضور میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین قریشی نماینده ولی فقیه و امام جمعه، دکتر سعادت استاندار آذربایجان غربی و جمعی از مسئولان دانشگاه برگزار شد، پس از بحث و بررسی اعضا بودجه این استان از حیث منابع ۲۰۰ میلیارد تومان و از حیث درآمد-هزینه‌ها ۱۷۰ میلیارد تومان به تصویب رسید.

واگذاری اختیار تصویب طرح‌های دانش بنیان به شورای اقتصاد دانش بنیان استان و تعیین نرخ شهریه واحدهای این استان مطابق سیاست‌های کلی دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر مصوبات این جلسه بود.

 میرزاده در دویست و پنجاه و شمشمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن میلاد پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد (ص)، امام صادق (ع) و فرا رسیدن هفته وحدت اظهار داشت: امیدوارم این هفته زمینه ساز وحدت میان امت اسلامی قرار بگیرد.

وی با اشاره به توسعه تحصیلات تکمیلی در استان آذربایجان غربی گفت: موافقت با افزایش رشته محل‌های کار‌شناسی ارشد این استان از ۶۸ رشته در سال ۹۲ به ۲۲۳ رشته در سال ۹۴ و ایجاد ۳۴ رشته دکترای تخصصی، امری تصادفی نبوده بلکه ارتقای شاخص‌های لازم مانند اصلاح هرم هیات علمی و توسعه امکانات آموزشی و پژوهشی از دلایل اصلی این موافقت به شمار می‌رود.

میرزاده با اشاره به گسترش بی‌رویه موسسات آموزش عالی در دولت گذشته در کشور گفت: در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۸۵۵ موسسه آموزش عالی در کشور فعالند که از این تعداد حدود ۸۹ موسسه به رقابت با واحدهای استان آذربایجان غربی می‌پردازند به همین خاطر مسئولان این استان باید به دنبال تمهیداتی برای کاهش چالش‌های پیش رو باشند.

وی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه با امکانات مادی و معنوی که در اختیار دارد، می‌تواند ۶۳ درصد از سهم آموزش عالی هر استان را برعهده بگیرد که در افق ۱۴۰۴ دانشگاه نیز به آن اشاره شده که این پیشنهاد البته در قالب طرح آمایش به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ارائه شده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه این پیشنهاد با هدف کم کردن هزینه‌های دولت است، خاطر نشان کرد: در سال ۸۳ سهم دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی استان‌ها بالای ۵۰ درصد بوده است اما به دلیل اتخاذ سیاست‌های نادرست دولت گذشته و از دیگر سو کاهش جمعیت

میرزاده بار دیگر به مسئولان واحدهای این استان تاکید کرد: محور و تکیه شما نباید صرفا بر روی تامین درآمد از طریق شهریه دانشجویان باشد، اگر تنوع بخشی به درآمد‌ها از طریق اجرای طرح‌هایی مانند سا‌ها، طرح شفا، توسعه شرکت‌های دانش بنیان، جذب دانشجویان خارجی و... اتفاق بیفتد بسیاری از موانع دانشگا برطرف می‌شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی جذب سالانه ۵ هزار عضو هیات علمی را یکی از دستاوردهای این دانشگاه طی مدت اخیر برشمرد و اظهار داشت: با برنامه ریزی‌های انجام شده تا سال آینده بیش از ۱۰ هزار عضو هیات علمی به مجموعه اعضای هیات علمی تمام وقت این دانشگاه افزوده خواهد شد و این در حالی است که دو مجموعه بزرگ دولتی وزارت بهداشت و وزارت علوم در مجموع حدود ۲هزار نفر جذب هیأت علمی در این سال‌ها داشته‌اند.

وی با بیان اینکه ۲۶ هزار متقاضی با مدرک دکترای تخصصی در پرتال وزارت علوم درخواست‌های خود را ثبت کرده‌اند از مسئولان واحدهای استان آذربایجان غربی خواست تا از جذب استاد به شکل حق التدریس خودداری کنند.

میرزاده با تاکید بر اینکه هیچ دانشگاهی بدون هیات علمی نمی‌تواند توسعه یابد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید برای جذب متقاضیان دارای مدرک دکترا برنامه ریزی کرده و آن‌ها را جایگزین حق التدریسی‌ها کند.

وی با اشاره به الگوی موفق کشورهایی مانند چین و هند در صادرات خدمات علمی خود به سایر کشور‌ها گفت: باید به دنبال راهکاری برای صدورخدمات علمی-فنی ایران به دیگر کشور‌ها باشیم قرار نیست که تمامی فارغ التحصیلان دوره دکترا تنها در ایران جذب شوند.

قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی با اشاره به خدمات دانشگاه آزاد اسلامی در طول سه دهه گذشته گفت: در حال حاضر هزینه‌های یک دانشگاه دولتی ۷ برابر دانشگاه آزاد اسلامی است، به همین خاطر معتقدم این دانشگاه یکی از بهترین گزینه‌ها برای واگذاری مسئولیت‌های دولت در این حوزه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی همپای انقلاب اسلامی رشد کرده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید مرکز مورد اطمینان دولت در واگذاری مسئولیت‌های خود باشد.

استاندار آذربایجان غربی، یکی از وظایف دانشگاه آزاد اسلامی را توسعه کارآفرینی دانست و گفت: فرهنگ اشتغال در جامعه ما مشکل دارد، همه به دنبال پشت میز نشینی هستند. توسعه مراکز کارآفرینی از مواردی است که این دانشگاه باید در سند چشم انداز خود به آن توجه داشته باشد.

امام جمعه ارومیه: برنامه ریزی برای وحدت میان اهل تشیع و سنت

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این اجلاس با اشاره به حضور اهل سنت و تشیع در این استان گفت: بهتر است دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد وحدت میان اهل سنت و تشیع برنامه ریزی وسیعی داشته باشد.

وی همچنین از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی خواست تا از بودجه فرهنگی واحد‌ها ردیفی نیز به فعالیت‌های دفا‌تر نهاد نمایندگی برای فعالیت‌های بیشتر اختصاص یابد.

حسین‌زاده لطفی معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این اجلاس گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که حدود ۴/۱۴ درصد از جمعیت ایران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که این میزان نسبت به کشورهای همسایه مانند ترکیه و یا حتی عربستان پایین تراست.

وی با اشاره به آمارهای سال ۹۲ درخصوص خروج ۱۸۰ هزار نفر از ایران برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر گفت: اگر دانشگاه آزاد اسلامی نبود قطعا سالانه بیش از ۵۰ میلیارد تومان ارز از کشور خارج می‌شد.

لطفی همچنین به ارائه آماری درخصوص اعضای هیات علمی استان آذربایجان غربی پرداخت و گفت: در فراخوان دوم این استان تقاضای جذب ۵۵ عضو هیات علمی را دارد که در مجموع تا پایان سال ۱۱۱ عضو هیات علمی تمام وقت به این استان افزوده خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر نسبت اعضای هیات علمی تمام وقت به دانشجو در این استان یک به ۵۵ است که با احتساب اعضای هیات علمی نیمه وقت و پاره وقت این رقم به یک به ۳۳ خواهد رسید.

هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به سرانه فضای آموزشی در استان آذربایجان غربی گفت: با وجود ۱۹۰ هزار مترمربع ساختمان در این استان سرانه فضای آموزشی ۵ مترمربع به ازای هر دانشجوست که وضعیت قابل قبولی است.

وی افزود: در این استان حدود ۱۶ هزار مترمربع پروژه در حال ساخت وجود دارد که با توجه به سیاست‌های دانشگاه، تکمیل پروژه‌های با پیشرفت بالای ۵۲درصد در اولویت قرار دارد.

هاشمی همچنین از تکمیل ۶۵۰۰ مترمربع پروژه در دست احداث در سال آینده در این استان خبر داد.

طه هاشمی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه نیز با اشاره به سیاست‌های دانشگاه درخصوص برنامه‌های فرهنگی از روسای واحدهای استان آذربایجان غربی خواست تا اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی، موضوع اخلاق حرفه‌ای، اجرای طرح‌های فرهنگی نهادی در سه حوزه دانشجویی، کارکنان و اساتید را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز