خبرگزاری کار ایران

یادداشت ابتکار به مناسبت توافق تغییرات آب و هوایی؛

توافق جهانی پاریس گامی مهم در بازتولید امید برای آینده‌ای بهتر

asdasd
کد خبر : ۳۲۹۲۰۰

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار یادداشتی بر اهمیت توافق آب‌و هوا در اجلاس پاریس تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، متن این یادداشت به شرح زیر است:
 
«یکصد و نود و پنج کشور توافق کردند برای نجات کره زمین اقدامات مهمی انجام دهند که البته بی نقص نیست ولی برای جلوگیری از رشد ٢ درجه ای دمای زمین مفید به شمار می رود.

اینکه ١٨٠ کشور جهان قبل از اجلاس، مشارکت داوطلبانه خود را اعلام کنند، گام مهمی در شکل گیری اجماع جهانی بود.

بعد از توافق1+5، دنیا به سوی همگرایی بیشتری پیش می رود و تفرقه ای که مولد ناامیدی و افراط گری است، ظاهرا به سمت حاشیه کنار زده می شود. اتحاد دنیا بر یک موضوع عادلانه و انسان دوستانه را باید به بشریت تبریک گفت و به سازمان ملل که کاری را درست انجام داد و به دولت فرانسه که با وجود شرایط امنیتی و بحران حملات تروریستی با اقتدار کامل مذاکرات را هدایت کرد و به نتیجه ای عادلانه و فراگیر رساند.

خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این فرایند و از دو سال قبل در تمامی مراحل فعالانه و تاثیرگذار و با هیات کارشناسی قوی و فرابخشی حضور یافته و از منافع ایران و کشورهای در حال توسعه به خوبی دفاع کرد.

در سطح ملی توانستیم با ابلاغ سیاست های کلی نظام توسط مقام رهبری و مواضع محکم رییس جمهوری و مصوبه اقتصاد کم کربن زمینه های خوبی برای کاهش انتشار و مقابله با آثار گرمایش فراهم کنیم. به علاوه دولت حدود یک ماه قبل کاهش انتشار داوطلبانه ایران را هم تصویب کرد که این گام مهمی برای کشور تلقی می شود.

بی تردید در دنیایی مملو از خصومت و جنگ و نفرت پراکنی و ترور، توافق جهانی پاریس گامی مهم در بازتولید امید و انرژی مثبت برای اتحاد و همدلی و تلاش برای آینده ای بهتر بوده است. از همه کارشناسان دستگاه های مختلف اجرایی و همکاران خوبم در سازمان حفاظت محیط زیست به خصوص روابط بین الملل و معاونت انسانی، دفتر تغییر اقلیم، تشکل ها و رسانه ها، همچنین صدا و سیما که روزی را با عنوان ' زمین در تب' به آگاهی عمومی در مورد تغییرات آب و هوایی اختصاص داد، تشکر می کنم.

در ضمن عصر روز شنبه و ساعتی پیش از توافق تاریخی پاریس طی گفت و گویی تلفنی با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و رییس اجلاس تغییر آب و هوایی تاکید کردم که انتظار می رود وضعیت کشورهایی که آسیب های فراوان از تغییر اقلیم دیده اند، مانند ایران و آثاری که جنگ و ناآرامی بر منطقه گذاشته در نظر گرفته شده باشد. همچنین بر لزوم عادلانه و فراگیر بودن این سند مانند تمام مذاکراتی که طی دو سال اخیر با شخصیت ها و مجامع بین المللی در این زمینه داشتم تاکید کردم.

دراین گفت و گو لوران فابیوس نیز با تاکید بر اینکه تلاش خود را کردیم تا نگرانی کشورهای در حال توسعه را در نظر بگیریم و دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیک کنیم تا توافق حاصل شود، از حمایت ها و همراهی های موثر هیات ایرانی تشکر کرد.

اکنون افق جدیدی در پیش است و راهی سخت و طولانی را هم در پیش داریم؛ به همراهی و همسفری هموطنان عزیز امید بسته ایم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز