خبرگزاری کار ایران

ابتکار در اولین اردوی استارت‌آپ‌تهران مطرح کرد؛

دروازه پیشرفت ایران را برپایه اقتصاد سبز بنا کنیم/رتبه‌نخست ایران در برداشت آب‌های زیرزمینی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مخاطرات زیست محیطی موجوددر کشور گفت: باید تلاش کنیم تا دروازه های رشد و پیشرفت ایران بر پایه اقتصاد سبز باشد

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در اولین اردوی استارت آپ تهران گفت: این برنامه شامل هم‌افزایی چند موضوع مهم است که یکی از آنها محیط زیست است. در حال حاضر در سطح جهان و سازمان‌های بین‌المللی اولین موضوع مهم صلح و امنیت است و پس از آن محیط زیست است که اهمیت حیاتی دارد .

وی ادامه داد: ما امروز در آستانه شکل‌گیری توافق بعد از کیوتو یا کوپ 21 در موضوع تغییر اقلیم در پاریس هستیم که 110 نفر از سران کشورها در آن شرکت می‌کنند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه این اجلاس بحث مهم سیاسی و اقتصادی روز دنیاست، گفت: از آنجا که محاسبه می‌شود در آینده تغییر اقلیم و فناوری‌های مربوط به آن و سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های مختلف نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد جهانی دارد و تمامی کشورها تمایل دارند در آن شرکت کنند.

ابتکار با اشاره به اینکه موضوع اشتغال نیز در استارت‌آپ مد نظر است، ادامه داد: اشتغال در حال حاضر یکی از ضروریات جامعه ما است. جوانان ما انتظار دارند برابر درسی که خوانده‌اند بتوانند شغل مناسب و شرافتمندانه‌ای را برای خود ترسیم کنند.

رییس سازمان حفاظ محیط زیست تاکید کرد: امروز به دلیل ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی مقام‌معظم‌رهبری بسیار دلگرم هستیم که این سیاست‌ها خط مشی کاملا مشخصی را برای همه قوا، دستگاه‌ها، نیروهای‌مسلح، نهادهای مردمی و آحاد مردم مشخص می‌کند و بیان می‌کند چه گام‌هایی را باید در راستای توسعه پایدار و همه‌جانبه داشته باشیم.

وی ادامه داد: از این طریق می‌توانیم در جهتی حرکت کنیم که رشد اقتصادی ایران بدون آلودگی و تخریب محیط زیست و طبیعت رخ دهد زیرا به صورت سنتی رشد تولید با تخریب و برداشت از منابع پایه لازم بود اما امروز اقتصاد خلاق جایگاه خوبی را در اقتصاد جهانی دارد زیرا یکی از نقاط اتکا آن اقتصاد سبز است. بنابراین می‌توانیم دروازه‌های پیشرفت و رشد ایران را بر پایه اقتصاد سبز بنا کنیم.

ابتکار گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ایران یکی از بهترین کشورهای دنیا در بخش انرژی‌خورشیدی است زیراکه سرمایه‌انسانی تحصیل‌کرده و جوان نیز در این حوزه وجود دارد، علاوه بر آن امیدواریم در زمینه انرژی باد و زمین گرمایی نیز بتوانیم نوآوری و خلاقیت داشته باشیم. همچنین بحث مدیریت پسماند بازیافت و تولید انرژی از پسماند و اصلاح الگوی مصرف آب نیز از جمله موضوعاتی است که می‌شود در راستای بهبود محیط زیست رشد و اقتصاد و اشتغال مورد توجه و توجیه اقتصادی داشته باشد.

معاون رییس‌جمهور اظهار کرد: موضوع محیط زیست موضوع آحاد جامعه است و بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: امروز زیاد‌ه‌خواهی انسان سبب برداشت بی‌رویه از ذخایر و منابع شده، در حالیکه برای هر یک‌سال از زندگی 7 میلیارد انسان روی کره‌زمین یک‌سال و نیم نیاز است تا زمین فرصت‌بازسازی و خودپالایشی را پیدا کند که البته این میزان در ایران بالاتر از میانگین‌جهانی است .

ابتکار با بیان اینکه ایران رتبه‌نخست برداشت آب‌های زیر زمینی را در دنیا دارد، گفت: خالی‌شدن ذخایر آب و خشک‌شدن تالاب‌ها از جمله مخاطرات اصلی ما است و ایجاد اشتغال سبز می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند و بسیار ارزشمند باشد.

کد خبر : ۳۲۳۲۲۸