خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

عدم تمایل مراکز صنعتی بزرگ برای ارتباط با دانشگاه‌ها/ فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد پایان‌نامه‌ها کاربردی هستند

asdasd
کد خبر : ۳۱۴۰۸۸

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه متاسفانه مراکز صنعتی بزرگ ما مثل سرچشمه، فولاد، معادن و خودرو که سر و صدای مردم ر اهم در آورده رغبت زیادی برای ارتباط با دانشگاه‌ها نشان نمی‌دهند، گفت: تنها از مراکز صنعتی کوچک که ظرفیت‌های محدودی دارند، در خواست‌هایی داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید احمدی (معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نمایشگاه هفته پژوهش از ۲۲ تا ۲۷ آذرماه برگزار می‌شود واستان‌ها نیز در این راستا هم عرضه توانمندی‌های پژوهشی و هم نشست‌های تخصصی را برگزار خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در این هفته تجلیل از پژوهشگران بر‌تر را خواهیم داشت، افزود: مجموعه‌های دانشگاهی، تحقیقاتی، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها در این هفته نشست‌هایی را خواهند داشت و تجلیل از فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان و دانشگاهیان و دستگاه‌های مختلف را در این هفته خواهیم داشت.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه بحث ایده‌های بر‌تر در استان‌ها از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش به شمار می‌رود، گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه این است که به جای اینکه صرفا متمرکز در مجموعه برنامه‌های کشوری باشیم، هر استان نقش خودش را داشته باشد و با یکدیگر نیز تعامل لازم و مناسب را در دستور کار قرار دهند و بتوانند با برنامه‌ریزی، توسعه اقتصادی را دنبال کنند.

احمدی در پاسخ به این سوال که دستاورد نمایشگاه در سال‌های گذشته چه بوده و اینکه آیا منجر به عقد قراردادهای پژوهشی شده است، گفت: ما توانستیم در فضای نمایشگاهی در سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان در حوزه پژوهشی قراردادی منعقد کردیم. معتقدیم در نمایشگاه باید فضایی ایجاد شود که افراد محصولات خود را عرضه کنند و متقاضیان سرمایه‌گذاری بهتری داشته باشند به طور مثال در حال حاضر خبر دارم که استان کرمان در تعامل با کشورهای حوزه خلیج فارس قرار است یک تبادل پژوهشی را داشته باشند.

وی همچنین درباره اینکه آیا این ۲۵ میلیارد تومان برای پژوهش کم نیست گفت: ما کل اعتباراتی که در یکسال به پارک‌های علم و فناوری اختصاص می‌دهیم ۳۰ میلیارد تومان است و این ۲۵ میلیارد تومان برای ما به نوعی آغاز کار است این در حالی است که در سال ۹۲ تنها ۵ میلیارد تومان در نمایشگاه قرارداد منعقد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در دیدار اخیر رهبری با نخبگان ایشان بر ارتباط صنعت با دانشگاه بسیار تاکید کردند، در حال حاضر چند درصد از پایان‌نامه‌ها کاربردی هستند و چشم انداز ارتباط صنعت و دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: حرکتی که در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه آغاز شده حرکت خوبی است ولی تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد پایان‌نامه‌های ما کاربردی هستند؛ البته این درصد قطعی نیست و در حال ارزیابی بیشتر هستیم.

احمدی اضافه کرد: در این راستا قراردادهایی را با وزارت کشاورزی، نفت، شهرسازی و... منعقد کردیم و دانشگاه‌ها نیز به پروژه‌ها و طرح‌های کلان ورود کردند از سوی دیگر نیز با تغییراتی که در آیین‌نامه ارتقا داشتیم بنا داریم برای دانشگاه‌ها مشوق‌هایی را در نظر بگیریم تا بیشتر به سمت طرح‌های کاربردی و توسعه‌ای سوق پیدا کنند.

وی عنوان کرد: درحال حاضر مشکل اصلی این است که بخش صنعت رغبت و تقاضای زیادی برای دانش‌بنیان کردن ندارد البته ما امیدواریم با هماهنگی با وزارتخانه‌ها مشکلات را رفع کنیم طبق برنامه پنجم قرار بود سه درصد درآمد ناخالص ملی به پژوهش و فناوری اختصاص یابد اما متاسفانه آماری که ما در حال حاضر داریم این است که کمتر از نیم درصد از درآمد‌ها به بخش پژوهش و فناوری اختصاص می‌یابد.

معاون پژوهش و فناوری با بیان اینکه در قانون بودجه سال گذشته اختصاص یک درصد از درآمد ناخالص ملی به پژوهش حذف شد، گفت: با تلاش‌هایی که درشورای عتف صورت گرفت ما مصوبه‌ای را ازطریق مجلس، دولت و شورای عتف پیگیری کردیم و در‌‌نهایت این یک درصد تبدیل به قانون دائمی شد و در حال حاضر دستگاه‌ها موظفند یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را صرف پژوهش کنند که البته این هم عدد کمی است.

احمدی خاطر نشان کرد: پس از این مسئله خود دستگاه‌ها در شورای عتف پیشنهاد دادند که اعتبارات تملک و دارایی خود را یک تا سه درصد به بخش پژوهش و فناروی اختصاص دهند پس از آن نیز رئیس سازمان برنامه در راستای تحقق سیاست‌های علمی و فناوری که رهبر انقلاب ابلاغ کرده بودند به دستگاه‌ها ابلاغ کرد که حداقل باید دو درصد محقق شود. و بخش خصوصی نیز دو درصد را تامین کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وزارت صنعت گفته است دانشگاه‌ها کسی را برای دوره پسادکترای صنعتی اعلام نکرده است، گفت: ما بنا را بر این گذاشتیم که اگر فردی را معرفی می‌کنیم حساب‌شده باشد و در صنعت سرگردان نشود بنابراین به بخش صنعت اعلام کردیم که آن‌ها به ما اعلام کنند که به طور مثال فلان کارخانه یا مرکز چه تعداد ظرفیت دارد و ما نیز افرادی را به آن‌ها معرفی کنیم تا در این صورت افراد در گردونه تشریفات اداری دچار مشکل نشوند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: اما در ‌‌نهایت قرار شد ما از دانشگاه‌ها افرادی را به بخش صنعت معرفی کنیم و وزارت صنعت نیز به ما قول داد که مشکلی برای افراد ایجاد نشود.

احمدی با بیان اینکه متاسفانه مراکز صنعتی بزرگ ما مثل سرچشمه، فولاد، معادن و خودرو که سر و صدای مردم راهم در آورده رغبت زیادی نشان نمی‌دهند، گفت: ما تنها از مراکز صنعتی کوچک که ظرفیت‌های محدودی دارند در خواست‌هایی داریم و ما معتقدیم که اگر صنعت برخورد مناسبی نداشته باشد ممکن است مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز