خبرگزاری کار ایران

آخرین اخبار فاجعه منا /درحال به‌روز رسانی/

اطمینان دادن مقامات سعودی برای عدم خاکسپاری جانباختگان ایرانی در عربستان/مصدوم مجهول الهویه‌ای نداریم

معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به دولت عربستان اجازه نمی دهیم؛ زائران را بدون اجازه در عربستان دفن کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آخرین اخبار روز هفتم حادثه منا به شرح زیر است:

۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۷/۸ 
اطمینان دادن مقامات سعودی برای عدم خاکسپاری جانباختگان ایرانی در عربستان

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگوی تلفنی با صداوسیما با اشاره به ملاقات  خود با وزیر بهداشت عربستان گفت: در این دیدار قرار شد زائران ایرانی جانباخته که هویتشان مشخص شده به جده و پس از آنجا به ایران منتقل شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد:  همچنین مقرر شد شناسایی اجسادی که هنوز هویت آن ها مشخص نیست، اما چهره و مشخصات نزدیک به ایرانی ها دارند، در داخل کشور انجام شود.

وی ادامه داد: پس از جلسه امشب هم توافق شد وزارت بهداشت عربستان یک بیانیه منتشر کند و قول همکاری دادند.

وزیر بهداشت همچنین درباره خبر دفن اجساد جانباختگان ایرانی حادثه منا در عربستان گفت: مقامات عربستانی اطمینان دادند که هیچ جسد ایرانی را در مکه دفن نکردند و نخواهند کرد.

هاشمی اظهار کرد: پیام تسلیت پادشاه و دولت عربستان به رهبرانقلاب، رئیس جمهور و مردم ایران را به من ابلاغ کردند و قول دادند اجساد جانباختگان ایرانی را برای انتقال به زودی تحویل ما دهند و مراحل تشخیص هویت‌ها در داخل ایران انجام شود.

وی اظهار کرد:از سردخانه‌هایی که اجساد جانباختگان حادثه منا نگهداری می‌شدند نیز بازدید کردیم.

 

 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۷/۸ 
مصدوم مجهول‌الهویه‌ای نداریم

مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج با اشاره به اینکه از روز گذشته شناسایی جانباختگان متوقف شده است، گفت: امروز اجازه شناسایی جانباختگان را نداشتیم.

وی افزود: ۱۱نفر زیر دستگاه تنفس مصنوعی هستند.

رئیس مرکز پزشکی حج ادامه داد: با رایزنی‌هایی که انجام شده به زودی کار شناسایی اجساد مجددا ادامه پیدا خواهد کرد.

مرعشی در پایان گفت: تمامی بیمارستان‌ها را جستجو کرده ایم و دیگر مصدوم مجهول الهویه‌ای نداریم.

 

 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۷/۸  

انتقال ۳ مصدوم حادثه منا به بیمارستان

 نخستین گروه از مصدومان حادثه منا وارد کشور شدند و به بیمارستانی در تهران منتقل شدند.

در همین رابطه حسن عباسی؛ مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ورود نخستین گروه از مصدومان فاجعه منا به کشور گفت: امروز حوالی ساعت 14،  5 نفر از حجاج ما از فرودگاه به بیمارستان‌های تهران منتقل شدند که 2 نفر از آن ها دارای بیماری داخلی بود و 3 نفر از آنها مصدومان حادثه منا بوده اند.

وی افزود: همچنین در داخل سالن فرودگاه 2 نفر از حجاج حالشان بهم خورد که به صورت سرپایی توسط تیم پزشکی ما مداوا شدند.

مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران در ادامه تاکید کرد که تاکنون موردی از ویروس کرونا در میان حجاج مشاهده نشده است.

 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۷/۸  

هنوز بسیاری از اجساد به سردخانه‌ها منتقل نشده‌اند

حسین نوش آبادی؛ معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی احضار کاردار عربستان سعودی از سوی وزارت امور خارجه گفت: در این احضارها مراتب ناخرسندی و نارضایتی مسوولان ایران نسبت به کوتاهی‌ها و بی‌تدبیری‌های مجریان امر حج اعلام شده است.

نوش آبادی با تاکید بر اینکه دولت عربستان سعودی باید نسبت به این حادثه با انصاف و به حق عمل کند؛ ادامه داد: برای ما جای تعجب است که تاکنون چرا دولت عربستان مجوز ورود هیات ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای سرکشی و رسیدگی به امور حجاج جان باخته و مصدومان این حادثه صادر نکرده است.

نوش آبادی همچنین با اشاره به شایعه دفن پیکرهای زائرین جانباخته بدون رضایت مسوولان کشور و خانواده های آنها گفت: ما به دولت عربستان اجازه نمی دهیم زائران را بدون اجازه در عربستان دفن کنند.

نوش آبادی گفت: برخی اخبار رسیده از کشور عربستان درباره حادثه منا نگران کننده است به طوری که هنوز بسیاری از اجسادی که جمع آوری شده اند به سردخانه ها منتقل نشده اند و در درمان بیماران و مصدومین کشور ما کوتاهی و قصور شده است.

وی با اشاره با اینکه تاکنون سرنوشت بسیاری از مفقودین مشخص نشده است، ادامه داد: هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته شدگان و مصدومین این حادثه از سوی دولت عربستان سعودی اعلام نشده است، بنابراین ما حق داریم نسبت به اینگونه رفتارهایی که خلاف عرف دیپلماتیک است معترض باشیم.

 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۷/۸  

ورود هواپیمای حامل اجساد حجاج به کشور تکذیب شد

یک مقام مسئول با بیان اینکه هنوز هیچ برنامه پروازی برای انتقال جان‌باختگان حادثه منا قطعی نشده است؛ گفت: برخی از رسانه‌ها اخباری مبنی بر فرود هواپیمای حامل اجساد حجاج به کشور را اعلام کردند که این خبر را تکذیب می‌کنیم.

این مقام مسئول در فرودگاه مهرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با تکذیب ورود اولین هواپیمای حامل اجساد حجاج در عصر امروز گفت: هنوز به هیچ پروازی مجوز داده نشده است و هیچ برنامه‌ای قطعی نیست.

وی ادامه داد: انتشار هرگونه خبری مبنی بر اعلام ساعت پروازهای فوق‌العاده باعث مراجعه خانواده قربانیان این حادثه به فرودگاه مهرآباد می‌شود، از این رو از مسئولان سایر نهاد‌ها خواهشمندیم، اخبار قطعی نشده را اطلاع‌رسانی نکنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: عربستان هنوز مجوز پرواز هواپیماهای کارگو و مسافری را برای انتقال جان‌باختگان حادثه منا به ایران تایید نکرده است، بنابراین هنوز هیچ برنامه‌ای قطعی نیست.

    ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۷/۸  

دفن دسته‌جمعی اجساد ایرانیان صحت ندارد/از سایر مسوولان پیگیری کنید

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر نسبت به خبر احتمال دفن دسته‌جمعی جانباختگان ایرانی حادثه منا توسط عربستان واکنش نشان داد.

مسعود مرعشی (رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر) در واکنش به خبر احتمال دفن دسته‌جمعی جان‌باختگان ایرانی حادثه منا توسط عربستان به خبرنگار ایلنا گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم؛ این خبر کذب محض است، اما بهتر است؛ این موضوع از طریق سایر مسئولان پیگیری شود.

براساس آخرین اخبار؛ عربستان تاکنون مجوز انتقال پیکر جان‌باختگان به کشورهایشان را صادر نکرده و این موضوع احتمال دفن دسته‌جمعی اجساد را افزایش داده است.

۱۰: ۱۳ - ۱۳۹۴/۷/۸

مجروح شناسایی نشده نداریم

  1. امیر حسین ضیایی؛ رییس جمعیت هلال احمر در گفت‌و‌گوی تلفنی خود با شبکه خبر از رایزنی با مقامات مسئول عربستان برای انتقال هرچه سریع‌تر جان‌باختگان ایرانی حادثه منا خبر داد و گفت: در حال حاضر مجروح شناسایی نشده نداریم.

وی درباره آخرین وضعیت مصدومان و مجروحان این حادثه گفت: تعدادی از زائران ما زیر دستگاه هستند و تعدادی دیگر امروز از بیمارستان هیات پزشکی ما مرخص می‌شوند.

ضیایی با اشاره به بازدید شب گذشته از کانتینرهای اجساد، اظهار داشت: حجم اجساد در این کانتینر‌ها بسیار زیاد است و عربستانی‌ها شبانه روز در حال شناسایی جانباختگان هستند. از سوی دیگر مسولان ما در بعثه و حج و زیارت ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند.

همچنین خبرنگار شبکه خبر در مکه نیز گفت: تاکنون اجازه انتقال اجساد هیچ کدام از کشور‌ها توسط عربستان داده نشده است.

۴۱: ۱۱ - ۱۳۹۴/۷/۸

وزیر بهداشت برای تعیین‌تکلیف مفقودان منا به جده می‌رود

وزیر بهداشت و هیئت همراه برای پیگیری تصمیمات اتخاذ شده در خصوص انتقال پیکر جان‌باختگان، تعیین تکلیف مفقودان و سایر امور مربوط به حجاج ایرانی مجددا عازم جده خواهد شد.

 همچنین امروز قرار است در جلسه مشترکی که با حضور حجت الاسلام قاضی عسکر، مسئولین سازمان حج و زیارت و هیئت پزشکی هلال احمر با حضور وزیر بهداشت برگزار می‌شود، در خصوص نحوه انتقال پیکر جان‌باختگان و مصدومین حادثه منا به کشور و تسریع انتقال سایر حجاج به کشور تصمیمات مقتضی اتخاد شود.

۰۰: ۱۰ - ۱۳۹۴/۷/۸

جابه‌جایی اجساد توسط عربستانی‌ها

یک مسول  نیجریه اعلام کرد: مقامات عربستان پیکرهای جان‌باختگان را جا به جا می‌کنند تا شمار واقعی کشته‌شدگان مشخص نشود.

۴۹: ۰۹ - ۹۴/۰۷/۰۸

حال عمومی مجروحان خوب است/ مجروح بدحال هم داریم

به گزارش ایلنا، سید حسن هاشمی در ارتباط تلفنی با شبکه خبر افزود: مدیریت کار با سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری است و ما نیز اطمینان می دهیم که هر کاری لازم باشد انجام می شود و کارها با هماهنگی و به خوبی پیش می رود.

وی درباره همکاری عربستان با هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران گفت: در بدو ورود مشکل خاصی نداشتیم و آنها همکاری کردند و هم اکنون هم کارها پیش می رود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حال عمومی مجروحان و امکانات بهداشتی خوب است افزود: عملکرد هیئت پزشکی حج خوب است زیرا در ساعات اولیه بعد از حادثه باعث شد تا تعداد زیادی از حجاج مان نجات یابند و همچنین در ادامه نیز کمک رسانی به مجروحان و مصدومان شد به طوری که خود حجاج نیز راضی بودند.

وی افزود: از بابت مجروحان مشکلی نیست البته تعدادی بدحال داریم که در اولین فرصت به تهران منتقل خواهند شد. وزیر بهداشت درباره وضعیت روحی روانی حجاج گفت: حقیقتاً وضعیت خوبی است و کاملاً با فضای ایران متفاوت است و حجاج روحیه خیلی خوب و آرامی دارند.

وزیر بهداشت گفت: تنها درخواستی که همراهان جان باختگان داشتند انتقال اجساد به داخل ایران است که این کار مهم از سوی مسئولان ایرانی در حال پیگیری است و البته تا بحال هم پیکر هیچ یک از حجاج ایرانی اینجا دفن نشده است.

وی اضافه کرد: البته تعدادی از جان باختگان کشورهای دیگر در مکه دفن می شوند.

۴۳: ۰۹ - ۱۳۹۴/۷/۸

عربستان مجوز انتقال پیکر جان‌باختگان به کشور را نداده است

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت درباره اخذ مجوز انتقال پیکر جان‌باختگان به کشور گفت: تاکنون موفق به اخذ مجوز برای انتقال پیکرهای شناسایی شده تعدادی از جان‌باختگان حادثه منا که مجوز تشخیص هویت آن‌ها صادر شده، نشده‌ایم و به محض اخذ مجوزهای لازم این مهم نیز انجام خواهد شد.

۳۰: ۹ - ۱۳۹۴/۷/۸

۲۳۹ کشته‌ و ۲۴۱ مفقود ایرانی

بنا بر آخرین اعلام سازمان حج و زیارت تعداد جانباختگان ایرانی فاجعه منا تاکنون ۲۳۹ تن، مفقودان ۲۴۱ نفر و مجروحان بستری ۱۴ نفر است.

 

کد خبر : ۳۰۹۱۵۱