خبرگزاری کار ایران

نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها:

خشک شدن دریاچه ارومیه وارد مرحله جدی‌تری شده است

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۶۱۵

نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها گفت: مساله خشک‌ شدن دریاچه ارومیه و تبعات ناشی از آن به دلیل عدم توجه کافی و اهتمام جدی تبدیل به یک بحران حاد ملی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه خلیل‌زاده اظهار کرد: از حدود 15 سال پیش معضل دریاچه ارومیه وارد مرحله حادتر و جدی‌تری شد و روند خشک شدن آن شدت بیشتری پیدا کرد. همزمانی این پدیده با آغاز انتقال آب زرینه‌رود به تبریز شائبه‌های ارتباط خشک شدن دریاچه ارومیه با این پروژه را تقویت کرد که اکنون به یقین تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از دریاچه ارومیه توسط دو رودخانه زرینه رود و سیمینه رود که هر دو از جوار شهرستان میان دوآب عبور می‌کنند تامین می‌شود، این در حالی است که دولت طی سال‌های اخیر طرح‌های زیادی از جمله انتقال آب از رودخانه زاب، ارس و دریای خزر برای احیای دریاچه ارومیه تدارک دیده است.

نماینده استان آذربایجان غربی ضمن تشکر از دولت تدبیر و  امید به دلیل اهتمام جدی برای حل این مشکل و نیز سپاس ویژه از مسئول محترم ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی گفت:آیا بهتر نیست به جای انتقال آب از پیرانشهر، ارس و سایر نقاط به دریاچه ارومیه جایگزینی برای انتقال آب زرینه رود پیدا کرد و آب زرینه رود را به این دریاچه اختصاص داد؟

وی خاطرنشان کرد: در حالی که میزان آورد زرینه‌رود به یک سوم کاهش یافته اما سالانه میزان آب انتقالی به تبریز از این رودخانه از 80 میلیون متر مکعب به 150 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

خلیل زاده درخواست کرد ضمن متوقف کردن فاز دوم انتقال آب زرینه رود به تبریز برای قطع خط اول این پروژه جایگزین دیگری از ارس یا سایر نقاط برای آب شرب تبریز قرار دهند زیرا شهر میاندوآب که نامش نشان از آبخیز بودنش دارد، هم اکنون از بی آبی به عطش و نفس‌های آن به شماره افتاده است.

نماینده استان آذربایجان غربی تسریع در ابلاغ بودجه هزار و 100 میلیارد تومانی از محل اعتبارات بحران به دستگاه‌های اجرایی و تصویب بقیه بودجه پیشنهادی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای این دریاچه را از جمله راهکارهای حل این معضل دانست و افزود: اصلاح شبکه‌های آب زرینه رود، شهر چای- نازلوچای، باراندوزچای و زولاچای و ... تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز در راستای کاهش اصلاح و مصرف آب تبدیل استان آذربایجان غربی به منطقه آزاد تجاری جهت تقویت معیشت های جایگزین و مهار معضلات ناشی از بحران دریاچه ارومیه نیز از دیگر راهکارهای ضروری در این خصوص است.

معصوم‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مساله جاده میاندوآب-تهران بیان کرد: بیش از دو دهه از زمان آغاز این پروژه سپری شده ولی هنوزخبری از افتتاح و راه‌اندازی آن نیست هر چند که مزیت‌های این طرح از جمله کاهش حدود 1.5 ساعته زمان سفر به تهران و کاهش قابل توجه تلفات جاده‌ای بر هیچ کس پوشیده نیست.

نماینده استان آذربایجان غربی با یادآوری اینکه وجود اسراف و ریخت و پاش در سیستم اداری و اجرایی از جمله انتقادات رئیس فعلی شورای عالی استان‌ها به ریاست قبلی شورای عالی استان‌ها بوده است تاکید کرد: در این راستا از جمله برنامه‌های ریاست فعلی اتخاذ سیاست انقباضی در شورای عالی استان‌ها بوده اما اکنون نه تنها هیچ اثری از این سیاست وجود ندارد بلکه اسراف‌کاری و ریخت و پاش‌هایی به مراتب وسیع‌تر و گسترده‌تر از گذشته صورت می‌گیرد. لذا خواستار ارائه گزارش شفاف و کامل در خصوص مسائل مالی به اعضای محترم شورای عالی استان‌ها هستم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز