خبرگزاری کار ایران

مولاوردی عنوان کرد:

زنانه شدن بخش غیررسمی اقتصاد

asdasd
کد خبر : ۲۹۴۸۸۱

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در حال حاضر شاهد سوق دادن زنان به بخشهای غیررسمی کار هستیم و نمی توانیم از این زنان حمایت کنیم به بیان دیگر شاهد زنانه شدن بخش غیر رسمی اقتصادو اشتغال هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهیندخت مولاوردی در اولین نشست تخصصی مشاوران امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: وقتی نام بهزیستی می‌آید؛ آسیبهای اجتماعی متبادر به ذهن می‌شود، در حالی که سازمان ظرفیت خوبی برای پیشگیری از آسیبها و توانمندسازی دارد.

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی به هر عمل فردی و جمعی گفته می شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عام حقوقی کشور نمی گنجد و با منع قانونی یا طرد اجتماعی مواجه می شود. و ناقضان قانون سعی در پنهان نگاه داشتن عمل خود از ناظران عمومی و جامعه دارند.

مولاوردی با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی محدود به سن و جنس خاصی نیست اظهار کرد: این واقعیتی انکار ناپذیر است که زنان نیز به اندازه مردان و بعضا بیش از آنان در معرض آسیب قرار می گیرند. اطلاعات کمی نشان می دهد زنان در رتبه ای پایین تر از مردان در حوزه آسیبها قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: در جامعه ای که در آن هستیم و در مرحله گذار از سنت به مدرینته شاهد شدت گرفتن آسیبها و خروج از هنجارهای اجتماعی شده ایم که این موضوع زن و مرد هر دو را در بر می گیرد.

معاون امور زنان ریاست جمهوری با تاکید بر آنکه شاهد رشد و گسترش آسیبهای مختص زنان هستیم و با زنانه شدن برخی از آسیبها مواجهیم گفت: در بحث توانمند سازی اقتصادی با پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان و بیکاری آنان مواجهیم که این موضوع به ویژه برای زنان فارغ التحصیل و زنان سرپرست خانوار یک تهدید است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد سوق دادن زنان به بخشهای غیر رسمی کار هستیم و نمی توانیم از این زنان حمایت کنیم به بیان دیگر شاهد زنانه شدن بخش غیر رسمی اقتصادو اشتغال هستیم.

مولاوردی با بیان اینکه اعتدال به معنی برقرار شدن نسبت میان واقعیت و آرمان است اظهار کرد: امیدواریم در حوزه زنان وخانواده در جهت تحقق رویکرد گفتمان اعتدال گام برداریم تا بتوانیم اعتدال اجتماعی را که یکی از آرمانهای انقلاب بوده است و شاخصه آن عدالت جنسیتی است محقق کرده و متناسب با آن برنامه هایی تدارک ببینیم. همچنین توازن جنسیتی لازم را در بخشهای مختلف ایجاد کنیم.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: طبق ماده 213 برنامه پنجم توسعه یکی از وظایف این معاونت همکاری با سایر نهادهای اجرایی در جهت پیشگیری از آسیبها است.

وی در خصوص انتقاد برخی در مورد چرایی امضای تعداد زیادی تفاهم نامه توسط معاونت امور زنان گفت: طبق قانون برای همکاری با سایر نهادهای اجرایی در راستای تحقق وظایف خود باید به انعقاد تفاهم نامه بپردازیم و بعد از انعقاد تفاهم نامه تشکیل کمیته مشترک پایش و نظارت بر آن و اجرای تفاهم نامه به صورت پایلوت و سپس به صورت سراسری مورد توجه قرار می گیرد.

مولاوردی خاطر نشان کرد: بخشی از تفاهم نامه های این معاونت مربوط به توانمند سازی زنان پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان است که دراین راستا به تهیه اطلس زنان و به تفکیک استانها و شهرستانها است.

وی اضافه کرد: همچنین نقشه آسیبهای اجتماعی را تهیه کردیم که نشان‌دهنده وضعیت آسیبهای اجتماعی در اقصی نقاط کشور است تا بتوانیم مبتنی بر آن برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

معاون امور زنان ریاست جمهوری با یادآوری برگزاری نشست‌های منطقه ای در حوزه زنان گفت: اگر بخواهیم در استانی تفاهم نامه منعقد کنیم به مسائل منطقه و همکاری سازمانهای مردم نهاد در سطح منطقه برای کاهش مقابله و کنترل آسیبها توجه کنیم. که در راستای همکاری های منطقه ای همکاری بین دولتها با یکدیگر دولتها با سمن‌ها و سمن‌ها با سمن ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کارگروهها اتاق فکر معاونت هستند اظهار کرد: این کارگروهها باید در خصوص پیشگیری از آسیبها شناسایی، ظرفیتهای موجود، کارشناسی موضوع به ما کمک کرده و به ارائه پیشنهاد و راهکارهای لازم برای رفع موانع و مشکلات موجود بپردازند.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای سرمایه اجتماعی زنان گفت: این سرمایه در سالهای اخیر به شدت تنزل پیدا کرده بود که از اولویتهای دولت یازدهم حفظ وارتقای این سرمایه اجتماعی بود و ما با برنامه های مختلف سعی کردیم نگاه را در بدنه جامعه نسبت به زنان تغییر دهیم.

مولاوردی با اشاره به نقش مشارکت اجتماعی وسیاسی زنان در جامعه و نقش زنان و جوانان در خلق حماسه سیاسی گفت: الان زمان آن است که زنان در عرصه فرهنگی و اقتصادی حماسه آفرینی کنند که اگر کشوری از این واقعیت غافل شود نمی تواند به سمت توسعه پیش برود.

وی تاکید کرد: امروزه اقتصاد به سمت  دانش بنیان شدن پیش می رود و توسعه انسان محور و دانایی محور است که ربطی به جنسیت ندارد لذا ضروری است برای رسیدن به توسعه پایدار به توانمندیها و ظرفیتهای جامعه توجه کنیم.

معاون امور زنان ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر با رشد 12 درصدی زنان سرپرست خانوار مواجهیم اظهار کرد: تعداد این زنان حدود 2.5 میلیون نفر است و همچنین به دلیل بالا بودن سن ازدواج 7 درصد از زنان کشور خود سرپرست هستند به همین دلیل نمی توانیم الگوی واحدی برای زنان سرپرست خانوار و زنان خود سرپرست نسخه ای واحد بپیچیم.

وی همچنین با اشاره به بحث اشتغال پایدار گفت:‌ این موضوع از ابتدای دولت تدبیر و امید مطرح بوده و در شورای عالی اشتغال مطرح شده است که متولی آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و در این راستا قرار شد؛ سند سیاسی اجتماعی اشتغال پایدار زنان تدوین شود.

وی تاکید کرد: هدف ما زنان و دختران فارغ التحصیل است و قصد داریم این گروه بتواننداز طریق اشتغال پایدار با خودکفایی مسیر زندگی را ادامه دهند.

معاون امور زنان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: با وزارت تعاون وزیر مجموعه های آن تفاهم نامه ای امضا کرده ایم که به تحقق اهداف مشترک در این حوزه کمک می کند.

وی با تاکید براینکه بهزیستی ظرفیت بالایی در جذب مشارکتهای  مردمی دارد گفت: باید رویکردها تغییر کرده و درباره نقشهای کلیشه ای که برای ما در حوزه زنان تعریف شده است تجدید نظر شود و سعی  کنیم با شناسایی حوزه ای که در آن فعالیت می کنیم بتوانیم تاثیر گذاری لازم را داشته باشیم و از تعاریف کلیشه ای تحمیل شده به این سازمان پرهیز کنیم.

مولاوردی خاطر نشان کرد: از رویکرد جدید سازمان بهزیستی که رویکرد علمی است خرسندیم و موضوع خانه های امن برای زنان خشونت دیده بسیار حیاتی بوده و می تواند پیشگیرنده و حمایتی تلقی شود.

وی تاکید کرد: برای مشارکت در امور زنان در خصوص ارائه لوایح تاحدودی پیش رفتیم و امیدواریم به نتیجه نهایی برسیم. بررسی ها نشان داده است در طول 5 برنامه ای که طی سالیان درکشور اجرا شده است توسعه متوازن اتفاق نیفتاده و جامعه زنان متاثر از این وضعیت بوده لذا انواع عدم تعادل را دراین حوزه شاهد بوده ایم.

معاون امور زنان ریاست جمهوری تصریح کرد: 60 درصد شاغلین سازمان بهزیستی زن هستند درحالی که تنها 2 درصد مشاغل مدیریتی را بر عهده دارند همچنین از 50 درصد جمعیت کشور که زنان هستند کمتر از سه درصد در پارلمان حضور دارند که این تعداد نشان دهنده پایین بودن حضور زنان در مقامات عالی رتبه است که رتبه کشور ما را در جهان به شدت پایین می آورد.

مولاوردی تاکید کرد: این عدم تعادل زیبنده کشوری که شعارش عدالت اجتماعی است نیست و باید در بازار کار و ... توازن جنسیتی داشته باشیم.

معاون امور زنان ریاست جمهوری با بیان اینکه حتی اگر تا امروز پایه های درستی را بگذاریم تا آیندگان ادامه دهند موفقیت بزرگی است عنوان کرد: نگاه به زنان نباید تهدید آمیز باشد و نباید در آسیبها نگاهها به زنان اشاره کند.

 

 

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز