خبرگزاری کار ایران

در واکنش به طرح استیضاح فانی مطرح شد؛

چرا مجلس نسبت به مشکلات فرهنگیان در دولت گذشته سکوت کرد؟

عضو کانون صنفی معلمان با اشاره به بررسی استیضاح وزیرآموزش و پرورش امروز در کمیسیون تخصصی مربوطه مجلس گفت: تا دیدگاهی که در رابطه با آموزش و پرورش وجود دارد، اصلاح نشود، مشکلات این حوزه باقی خواهند ماند.

اسماعیل عبدی عضو کانون صنفی معلمان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: در ارتباط با استیضاح آقای فانی دو موضوع مطرح است؛ یکی ضعف وزارتخانه است که عملکردش برای کارشناسان قابل دفاع نیست و از طرف دیگر سیاسی‌کاری برخی نمایندگان مجلس مطرح است.

عبدی با تاکید بر اینکه معتقدیم با استیضاح وزیر مشکلات آموزش و پرورش حل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مشکلات آموزش و پرورش ریشه‌ای و مربوط به دیدگاهی است که بخشی از حاکمیت نسبت به این وزارتخانه دارند؛ یعنی این نهاد را نهاد مصرفی می‌دانند، نه یک نهاد تولید کننده و اصلا تولید علم را به عنوان تولید قبول ندارند. این دیدگاه بر این باور است که شما مصرف کننده هستید و بودجه‌ای که اختصاص داده می شود، کافی است.

عضو کانون صنفی معلمان ایران ادامه داد: با این دیدگاه نه تنها فانی، هرکس دیگری هم که باشد، نهایتا می‌تواند هزار میلیارد تومان جذب اعتبار کند که البته مشکلات آموزش و پرورش با این بودجه‌های ناچیز قابل حل نیست. معتقدیم تا دیدگاهی که در رابطه با آموزش و پرورش وجود دارد، اصلاح نشود، مشکلات باقی خواهند ماند.

وی افزود: آموزش و پرورش بعد از استقرار دولت تدبیر و امید شروع خوبی داشت؛ به طوری که برای تشکل‌های صنفی ارزش قایل شدند و آقای فانی با برخی از اعضا دیدار داشتند و حتی اعلام کرده بود که فرهنگ امنیتی باید به امنیت فرهنگی تبدیل شود. وزیر آموزش وپرورش حتی برای آزادی معلمان زندانی نامه نوشتند و پرونده فعالان صنفی که در هیات تخلفات بود، به دستور وی در هیات نظارت دوباره مورد ارزیابی قرار گرفت و برخی از احکام هم نقض شد.

عبدی تصریح کرد: به مرور زمان، سیاستگذاری در آموزش و پرورش انجام شد که این وزارتخانه را دچار ضعف‌هایی کرد؛ از جمله  خصوصی‌سازی مدارس و پولی‌کردن آموزش.

عضو کانون صنفی معلمان ایران همچنین با اشاره به مشکلات بیمه طلایی فرهنگیان اضافه کرد: علاوه بر این موارد بیمه‌ای که تیم آقای فانی با آن قرارداد بستند، بیمه ضعیفی است و بسیاری از بیمارستان‌ها بیمه آتیه‌سازان را به عنوان بیمه کارآمد قبول نداشتند. در برخی موارد همکاران هزینه می کردند و بعد مجبور بودند پول خود را از بیمه دریافت کنند.

عبدی  با اشاره به وضعیت معلمان و مربیان پیش دبستانی و پیمانی گفت: معلمان پیمانی در سال 89 با قول تبدیل وضعیت رسمی آزمایشی در یک بازه سه ساله استخدام شدند و قرار بر این بود که سال 92 تبدیل وضعیت شوند و پس از آن به طور رسمی استخدام شوند.

عضو کانون صنفی معلمان ایران ادامه داد: بعد از استقرار دولت، اعلام شد که دولت دهم ردیف‌های استخدامی را پیشخور کرده و ما هم از معاونت توسعه نیروی انسانی استعلام کردیم و‌ آنها هم این موضوع را تایید کردند و گفتند که دولت دهم 100 هزار نفر را خارج از ضوابط استخدام کرده است.

وی افزود: مجلس که در دولت دهم نسبت به تخلفات آشکار دولت قبل سکوت کرده بود، حالا مدافع معلمان پیمانی شده است. مجلس در برابر تبدیل وضعیت و تعیین‌تکلیف معلمان پیش‌دبستانی در 8 سال دولت نهم و دهم که در آن زمان دولت و مجلس همسو بودند، سکوت کرد و در نهایت به دولت نامه‌ای نوشتند که چرا پیش دبستانی‌ها وضعیتشان مشخص نمی‌شود؟ این معلمان با حقوق 200 هزار تومان و بیمه 15 روزه فعالیت می‌کردند اما نمایندگان در آن زمان سکوت کردند.

وی اظهار داشت: دولت و مجلس باید با کمک هم مشکلات فرهنگیان را برطرف کنند؛ در غیر این صورت وضع بدتر خواهد شد.

کد خبر : ۲۸۳۳۹۹