خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

تعریف «برنامه‌های درسیِ تجویزی، اختیاری و انتخابی» در بازطراحی دوره متوسطه

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۴۳۹

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌کنیم در کنار توجه به شایستگی‌های شغلی و فنی، شایستگی‌های غیرفنی را در زیست بوم جدید، مورد تاکید قرار دهیم که اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است.

«محمدمهدی کاظمی» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد نقش تحصیل در ارتقای طبقه اجتماعی افراد اظهار کرد: من فکر می‌کنم هم اکنون چرخش اتفاق افتاده و امروز دیگر مدرک دانشگاه پیش برنده نیست و دیگر تحصیل صرفا عامل جابه جایی طبقه افراد نیست، بلکه اکنون این مهارت‌ها هستند که بیشتر اهمیت پیدا کرده اند. لزوماً مدرک تحصیلی دانشگاهی زمینه ساز موفقیت نیست، بلکه این مهارت‌ها و کسب شایستگی هستند که موجب اشتغال و کارآفرینی می‌شوند. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: هرکسی که مهارت‌های بیشتری داشته باشد طبیعتا در دنیای کنونی موفق‌تر خواهد بود. امروز ما تلاش می‌کنیم بیشتر به این مباحث بپردازیم و در کنار توجه به شایستگی‌های شغلی و فنی، شایستگی‌های غیرفنی را در زیست بوم جدید، مورد تاکید قرار دهیم که اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است. 

تاکید بر کسب شایستگی‌های غیرفنی 

وی یادآوری کرد: به عنوان مثال شایستگی‌های غیرفنی دنیای کار که شایستگی شغلی یا مهارت و هنر نیست، بلکه مهارت کارآفرینی، اخلاق حرفه ای، ارتباط موثر، مدیریت تولید و غیره است که ما آنها را شایستگی‌های غیرفنی می‌نامیم و باید رشد پیدا کنند. 

کاظمی تاکید کرد: کسی که قرار است ایجاد کسب و کار کند، باید بتواند از شایستگی‌های غیرفنی نیز بهره ببرد تا کسب و کاری که راه اندازی کرده، ادامه پیدا کند و امتداد داشته باشد. 

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه عنوان کرد: خیلی از کسب و کارها در دنیا، قبل از اینکه به بلوغ برسند، ااز عرصه فعالیت و رقابت خارج می‌شوند و هیچ وقت به اوج نمی‌رسند، چراکه فرد مهارت‌های لازم را در این راستا ندارد. 

وی در ادامه در خصوص بازطراحی برنامه‌های درسی و امکان طراحی دروس انتخابی برای دانش آموزان اظهار کرد: یکی از مباحثی که آن را دنبال می‌کنیم بازطراحی ساختار دوره متوسطه است. در این بازطراحی ساختار نسبت به آنچه الان موجود است، در شاخه نظری ممکن است رشته‌ها کاهش پیدا کند و وقتی چنین اتفاقی رخ دهد، یک سری از برنامه‌های درسی تجویزی، برخی اختیاری و برخی انتخابی خواهد بود. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: دانش آموزان در این شرایط اصول کلی را دارند، یعنی برنامه درسی مشخصی برای آن‌ها تعریف شده، ولی بر اساس علایق خود می‌توانند چند واحد بیشتر انتخابی هم بگذرانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز